kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Rumput memang hijau, kita yang buta warna

PERKARA pertama dalam artikel ini ialah penafian, ia bukan mengenai buta warna sama sekali; ini mengenai peribahasa terkenal ‘padang rumput biasanya lebih hijau di kawasan lain (the grass is always greener on the other side) ‘, ia bererti kita tidak akan pernah puas dengan keadaan sendiri dan selalu menganggap orang lain lebih baik.

Ia seperti berita semasa atau catatan dalam Facebook atau Instagram; mengenai bagaimana orang selalu melakukan perjalanan atau menikmati makanan yang hebat di meja mereka, status Facebook mengenai kehidupan keluarga yang sempurna, atau kisah kehidupan nyata yang sepenuhnya.

Perkara-perkara yang menjadikan kita green with envy (hijau melambangkan ‘dengki’) kerana kehidupan kita sendiri penuh dengan persengketaan atau kesedihan.

Oh tidak. Kehidupan anda atau kehidupan saya sebenarnya tidaklah dipenuhi persengketaan atau kesedihan, bukan?

Eloklah jika kita berhenti membandingkan diri dengan orang lain.  Kita membandingkan semuanya: dari gaji hingga pakaian hingga ciri fizikal hingga pengikut instagram.

Anehnya, perkara yang paling mengecewakan mengenai perbandingan bukanlah kita membandingkan perkara-perkara dangkal yang salah (dan kadang-kadang tidak dapat diukur); kita membandingkan yang terburuk dengan yang terbaik dari orang lain.

Ini berlaku kerana kita mengetahui kualiti hidup yang paling terburuk, namun kita hanya mempunyai andaian terbaik mengenai kehidupan orang lain.

Yang sebenarnya pula tidak ada yang menceritakan kisah hari-hari buruk mereka, dan kita tidak sesuai membandingkan kehidupan kita yang tidak sempurna dengan kisah hiba terbesar mereka.

Kita mempunyai kemampuan untuk mengawal kehidupan kita sendiri. Kebiasaan yang tidak sihat untuk membandingkan diri kita dengan orang lain hanya menimbulkan rasa tidak puas hati kerana ia akan memusatkan perhatian dan membuang tenaga kita untuk kehidupan mereka dan bukannya kita sendiri.

Di samping itu, perbandingan tidak mempunyai penamat; terdapat terlalu banyak kategori di mana kita membandingkan diri kita dan sebilangan besar orang untuk membandingkan diri kita.

Mungkin ada kalanya persaingan adalah sesuai, namun kehidupan kita bukanlah salah satu daripadanya. Kita adalah unik dan istimewa dengan cara kita sendiri; raikanlah siapa diri anda.

Kita juga digalakkan agar membantu, memberi, menolong, dan melayani orang lain.

Selain itu, ada pepatah lama yang mengatakan, “jika anda menginginkan kebahagiaan seumur hidup, bantulah seseorang.”

Dalam memberi sumbangan samada  wang, masa, atau kemahiran dan bakat, kita hendaklah menghasratkan tujuan yang bermakna.

Amalan yang berterusan, masa yang diperuntukkan dan dikhaskan, dan bimbingan yang tulus menambahkan kebahagiaan setiap kali kita melihat hasil sumbangan kita berkembang dan menjadikan kehidupan seseorang lebih baik pada masanya.

Kenyataan bahawa kita dapat menawarkan sesuatu akan memberi kita penghargaan yang lebih baik untuk apa yang kita miliki. Dan semakin banyak yang kita berikan, semakin kita bertekad untuk memperoleh tujuan dan makna dalam kehidupan; kitaran positif di mana kebaikan membuat kita bahagia dan kebahagiaan membuat kita baik.

Kita harus mengambil kira rasa syukur dari perkara-perkara kecil yang memberikan kegembiraan.

Daripada menjejaki perkara buruk yang hanya membawa kepada ingatan yang sengsara, ubahnya menjadi senarai kesenangan yang menyenangkan.

Ketahuilah bahawa kebahagiaan kita tidak bergantung pada kekayaan harta benda.

Bukanlah wang ringgit tidak akan meningkatkan kebahagiaan, tetapi jika kita ingin lebih bahagia, masa dan tenaga kita harus menumpukan pada nilai-nilai dalaman seperti kerendahan hati, kebaikan, dan kasih sayang .

Apabila kualiti kehidupan yang dipermudah memperlihatkan keindahannya, kita akan menghargai setiap minit perkara percuma dalam hidup.

Luangkan masa yang tenang untuk meneliti kehidupan dan bersyukur dengan sesuatu kerana kehidupan dimaksudkan untuk dijalani dengan bersahaja dan kebijaksanaan. Lihat secara mendalam, terima dan akui diri kita, dan sedar bahawa kebahagiaan sudah ada dalam diri kita.

Kepuasan atau perasaan puas hati adalah keadaan yang anda miliki dan bahagia dengan keseluruhan kehidupan anda.

Walaupun kita tidak boleh berhenti belajar, berkembang, dan mencari, proses usaha kita yang bercita-cita tinggi harus dinikmati sepenuhnya untuk bergerak ke arah versi diri kita yang terbaik.

Rasa syukur atas kemajuan yang telah kita buat adalah tidak terpisah dari kebahagiaan dan oleh itu harus menjadi cara bagaimana kita mengukur kejayaan untuk benar-benar memilih kebahagiaan kerana, seperti segala hal dalam hidup, kepuasan adalah pilihan.

Tentukan seberapa baik kehidupan anda saat ini dan nikmati keberkatan masa ini, lakukan sesuatu yang membolehkan anda bertambah baik dan membuat anda bahagia, dan elakkan menjadi musuh terburuk anda sendiri dengan membuat perbandingan toksik dalam hidup anda.

Dengan mengembangkan pola pemikiran dan sudut pandangan yang tepat, kita akan mengenal pasti bahawa kita mempunyai semua yang kita perlukan untuk kebahagiaan sekarang.

Lagipun, peribahasa yang terkenal “‘padang rumput biasanya lebih hijau di kawasan lain ” sebenarnya bermaksud bahawa “keadaan orang lain selalu kelihatan lebih diinginkan daripada keadaan sendiri tetapi sebenarnya tidak.”

Kita harus bersyukur dengan kegembiraan dan kebahagiaan yang kita ada dan ianya selalu seperti itu.

Azizi Ahmad Malaysia Gazette Pendapat 22 Ogos 2020

Tags: rumput, warna, writings
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments