kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Percaya dan saling mempercayai adalah asas hubungan

Telah dikatakan bahawa satu-satunya cara untuk mengetahui secara pasti jika anda boleh mempercayai seseorang adalah dengan mempercayai seseorang itu.

Walaupun itu benar, ada kisah-kisah yang pasti menunjukkan bahawa orang-orang yang tidak dapat dipercayai hampir selalu menunjukkan, yang akan membantu anda mengurangkan kerosakan yang mungkin ditimbulkannya.

Sekiranya anda ingin membina sebuah institusi yang berkembang pesat atau jika anda membuka jalan baru dengan inovasi baru, kepercayaan adalah tunjang asasnya yang akan menyatukan pasukan anda.

Tidak ada yang mendorong pasukan hebat lebih jauh atau merosakkan pasukan lebih cepat daripada kepercayaan atau ketiadaannya; perkara yang sama boleh dikatakan mengenai hampir semua hubungan.

Bagi mereka yang telah bekerja bertahun-tahun dengan ramai orang , hubungan baik adalah penting dan kepercayaan mestilah kukuh.

Kebenaran yang jelas adalah jika anda menjalankan urusan dan menjalin hubungan dengan mereka yang boleh dipercayai, anda akan dapat menghadapi hampir semua jenis keributan.

Ahli psikologi memberitahu kita bahawa ikatan emosi pertama yang kita semua bangunkan adalah kepercayaan.

Bermula sejak lahir, kita mencari corak konsistensi yang memberikan cara yang boleh dipercayai untuk menafsirkan kekacauan dunia.

Ini lebih daripada sekadar mewujudkan keselesaan dan keakraban. Ini adalah mekanisme kelangsungan hidup yang diprogramkan secara mendalam.

Kepercayaan membentuk hubungan terawal kita dan pada tahun-tahun formatif inilah kita belajar bagaimana menggunakan kepercayaan untuk bertahan.

Anda dapat dengan mudah melihat bagaimana ikatan baru ini dapat mewujudkan nilai-nilai berkekalan yang mengukuhkan kepentingan kepercayaan atau mengajar kita bagaimana mempercayai kepercayaan untuk mendapatkan apa yang kita mahukan.

Aspek kepercayaan yang mementingkan diri ada pada diri kita masing-masing. Dan itu bukanlah baik dan kitab oleh mengatasinya dengan membalas kepercayaan yang kita terima.

Tetapi apabila anda mengetahui bahawa orang lain tidak boleh dipercayai pada dari awalnya, anda akan kehilangan kepercayaan terhadap nilai kepercayaan.

Sekiranya anda tidak layak mendapat kepercayaan mereka, mereka tidak layak mendapat kepercayaan anda.

Ini adalah kerana kepercayaan sudah terjalin dalam jiwa kita sehingga sangat sukar untuk diubah.

Terus terang, jika kita mengatakan orang boleh dipercayai atau tidak. Itu tidak bermakna mereka baik atau buruk. Ini bermaksud anda tidak boleh mempercayai apa yang mereka katakan atau apa yang mereka janjikan.

Biasanya ini terdapat gabungan dua atau tiga tingkah laku yang konsisten dan kebolehan anda mengesan tingkah laku ini akan meyakinkan mengenai mereka yang seharusnya anda percayai.

1. Mereka berbohong kepada diri sendiri

Salah satu tingkah laku orang yang tidak boleh dipercayai yang paling ketara ialah mereka melihat diri mereka dengan cara yang tidak sesuai dengan kenyataan.

Apabila anda bertemu dengan seseorang yang nampaknya terputus dari kesan sebenar yang dialami oleh tindakan dan tingkah laku mereka, itu adalah tanda pasti bahawa mereka berusaha untuk mewujudkan persepsi yang sesuai dengan keinginan mereka dan bukannya dengan kenyataan.

2. Mereka memperlihatkan tingkah laku anda yang jelas bukan yang anda tunjukkan

Orang yang tidak dapat dipercayai juga mempunyai kebiasaan yang konsisten yang luar biasa untuk menuduh orang lain melakukan tingkah laku yang mereka sendiri tunjukkan atau renungkan.

3. Mereka melanggar tatacara kerahsiaan

Yang ini selalu memukau saya. Kita tentu ingat ketika anak-anak bersumpah untuk merahsiakan sesuatu namun mereka memungkiri janji dan kemudian merasionalisasinya. Tidak ada harapan untuk kepercayaan di mana tidak ada rasa hormat terhadap kerahsiaan.

4. Mereka menunjukkan kekurangan empati

Ini mungkin tingkah laku yang dikongsi oleh hampir setiap orang yang tidak boleh dipercayai.

Mereka dapat merasionalisasi sesuatu menjadi tidak dapat dipercayai dengan mengurangkan kesan, kesakitan, kerosakan, atau ketidaknyamanan yang ditimbulkan oleh orang lain.

Ini juga merupakan yang paling berbahaya dari kelima-lima tingkah laku itu, kerana setelah anda kehilangan empati terhadap mereka yang mempengaruhi tindakan anda, anda telah memulakan cerun yang licin tanpa bahagian bawah.

Lebih buruk lagi adalah kenyataan bahawa orang yang benar-benar kurang empati tidak memiliki kesedaran tentang hal itu, atau mereka secara empati bersikap pilih kasih ketika menjalankan agenda mereka. Ianya hanya mengenai mereka.

Cari petunjuk mengenai bagaimana orang secara amnya memperlakukan mereka yang berinteraksi dan juga rekod prestasi mereka dengan orang lain.

5. Keadaan emosi mereka tidak stabil, dan mereka mempunyai corak ketidakkonsistenan dan kelainan dalam keputusan mereka

Sekiranya kepercayaan hilang pada tahun-tahun formatif ini, ia menimbulkan ketidakpastian, keraguan, dan ketidakkonsistenan yang berlanjutan sepanjang interaksi seumur hidup seseorang.

Sungguh pun mereka yang tidak mudah berubah menjadi tidak dapat dipercayai, jauh lebih mungkin seseorang yang keadaan emosinya berubah-ubah.

Sebabnya adalah bahawa mereka akan membuat janji yang mereka cepat menyesal dan menarik balik. Mereka tidak pernah yakin mengapa mereka membuat keputusan yang mereka buat.

Dan mereka terlalu mudah dipengaruhi oleh faktor luaran berbanding kompas dalamannya.

Sekali lagi, kita semua berubah fikiran sekarang dan kemudian, tetapi jika seseorang mempunyai corak terumbang-ambing secara konsisten, perhatikanlah.

Tidak ada yang memikat orang itu ke keadaan emosi yang boleh anda percayai.

Tidak satu pun dari kelima-lima tingkah laku ini menjadikan seseorang itu jahat.

Dan godaan untuk memperbaiki tingkah laku ini pada orang lain boleh menjadi sangat menarik bagi seseorang yang boleh dipercayai.

Tetapi itu adalah kerana anda memahami nilai kepercayaan.

Apa yang anda hadapi adalah seseorang yang tidak boleh dipercayai.

Oleh itu, melainkan jika anda seorang ahli terapi berlesen dan mempunyai masa bertahun-tahun untuk mendedikasikan prosesnya, saya sangat menyarankannya.

Tentu, seperti yang saya katakan, kita semua menunjukkan sekurang-kurangnya beberapa tingkah laku ini secara berkala, dan memanggil seseorang mengenainya adalah sangat sesuai, tetapi jika anda melihat dua atau lebih secara konsisten, anda perlu mempertimbangkan dengan teliti sejauh mana orang itu wajar mendapat kepercayaan anda.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis  25 Ogos 2020

Tags: hubungan, percaya, percayai, writings
Subscribe

Posts from This Journal “percaya” Tag

  • Moral Mengenai Kepercayaan

    Kita semua mempunyai titik buta atau kabur dan kita tidak selalu melihat orang lain di cerminan dengan ketepatan 100%, tetapi orang yang tidak…

  • Jadi siapakah yang boleh dipercayai?

    Ketika wartawan Eric Weiner menjelajah dunia untuk mengetahui apa yang membuat beberapa negara menjadi tempat yang lebih bahagia daripada yang…

  • Bekerja dengan pemimpin yang tidak anda percayai?

    Ini adalah kebenaran yang menyedihkan dan anda tidak perlu pergi melihat jauh untuk mencari seseorang yang bekerja untuk pemimpin yang tidak mereka…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments