kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tahu tapi buat tak tahu

Ramai orang sedar dan tahu bahawa sesuatu tindakan tertentu adalah perkara yang betul, tetapi tetap berpegang pada tindakan mereka yang salah. Namun, mereka tidak mahu dilihat sebagai pelaku kesalahan.

Berapa banyak masakah yang kita habiskan untuk menentukan apa yang betul dan salah.

Kita membuat penilaian sepanjang masa dan membentuk pendapat yang berbeza mengenai seseorang yang mungkin tidak betul.

Kita menyebut sesuatu yang betul atau salah berdasarkan  sama ada ianya membantu mencapai nilai moral kita atau tidak.

Namun adalah sukar untuk menegakkan apa yang betul atau salah pada orang lain.

Tidak ada prinsip moral yang boleh kita ikuti secara membuta tuli.

Apa yang salah atau betul bergantung pada situasi tertentu dan penilaian peribadi.

Katakan anda menjumpai seseorang yang mengalami kemalangan jalan raya dan perlu segera dibawa ke hospital, jika tidak, dia mungkin mati.

Dia perlu diberi perhatian segera. Tidak ada kenderaan yang tersedia, tetapi anda melihat kenderaan berdekatan diparkir.

Memanglah tidak baik dan salah mengambil kenderaan seseorang; namun, ada orang yang memerlukan pertolongan segera ke hospital kerana jika tidak, dia berada di ambang kematian.

Mengambil dan menggunakan kenderaan dalam keadaan biasa mungkin salah, tetapi ramai juga akan melanggar peraturan itu dalam kes seperti ini.

Kita akan merasakan bahawa adalah tepat untuk menyelamatkan nyawa mangsa kemalangan jalan raya. Ini kerana nilai moral kehidupan adalah nilai yang lebih tinggi daripada melindungi harta benda.

Berbohong atau menipu adalah tindakan yang umumnya dianggap salah oleh kebanyakan sistem moral.

Memberitahu dan menyatakan kebenaran dianggap kebaikan kerana banyak kerosakan dan kemusnahan yang dilakukan pada orang lain dan masyarakat akibat terlalu banyak perlakuan tidak jujur. Tetapi bagaimana jika mengatakan yang kebenaran melanggar nilai hidup yang lebih tinggi?

Seorang pembunuh atau penjahat (bertopengkan sebagai seorang yang baik) bertanya tentang lokasi jiran anda dengan niat untuk mencederakan dan membunuhnya.

Apakah yang akan dilakukan oleh seseorang dalam keadaan ini?

Berpegang pada kebenaran dan biarkan jiran anda dirompak barang berharga dan nyawanya?

Walaupun ramai yang menganjurkan mengatakan kebenaran adalah suatu kebajikan, berbohong adalah perkara yang betul untuk dilakukan dalam situasi tertentu. Ia mencapai nilai moral yang lebih tinggi: pemeliharaan nyawa dan barang berharga jiran anda.


Oleh itu, tindakan yang betul atau salah tidak dapat dilihat secara terpisah. Ia bergantung pada keadaan dan tujuan yang mendasari.

Setiap individu berdasarkan ajaran dan pemahamannya mempunyai kemampuan untuk mengetahui apa yang betul atau salah. Itu bergantung pada apa yang dicita-citakan oleh seseorang dalam hidup.

Kita mungkin tidak dapat mematuhi perkara yang betul tetapi melalui intuisi dan memerhatikan orang lain, kita tahu bahawa terdapat tahap kemanusiaan yang lebih tinggi.

Ramai yang mungkin terus mengambil tindakan yang salah tetapi itu tidak menunjukkan mereka tidak tahu mengenai tindakan yang betul; mereka tahu tentang tahap kehidupan yang lebih tinggi berdasarkan kebenaran, penyempurnaan dan kerohanian.

Apa yang betul atau salah terhasil dari pendapat individu, sering didorong oleh panduan penilaian. Anda merasakan sesuatu yang betul untuk dilakukan pada waktu itu, tetapi orang lain memandangnya secara berbeza.
Tags: tahu
Subscribe

Posts from This Journal “tahu” Tag

  • Ilusi kita fikir kita tahu banyak

    Menyedari betapa sedikit dan kurangnya yang kita tahu dapat meningkatkan perbincangan politik kita. Ramai di antara kita sangat mementingkan…

  • Perlunya rasa ingin tahu

    Pernahkah anda bertanya diantara satu sama lain samada anda hebat dan cemerlang atau tidak? Biasanya yang hebat tidak akan menonjolkan diri mereka…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments