Bersikap lucu adalah sesuatu yang kurang dihargai yang melibatkan pekerja dan membina budaya yang berdaya tahan.
Ramai pemimpin harus berusaha untuk melakukannya. Sekiranya ragu-ragu, memimpinlah dengan kaedah jenaka.
Di antara semua desakan agar pemimpin berinspirasi, memotivasi, jelas, berkarisma, dan bersemangat, tuntutan agar mereka juga menjadi ‘hantu’ sepertinya agak keterlaluan.
Sebenarnya, berjenaka adalah antara alat kepemimpinan yang paling berkesan.
Gunakan dengan baik, dan pekerja akan lebih menghormati dan menyukai anda.
Pemimpin yang sering bergurau dan berjenaka dapat membina budaya yang lebih kuat, mencipta lebih banyak kreativiti, dan bahkan merundingkan perjanjian yang lebih baik.
Kita sering mendengar dari para pemimpin muda mengenai tekanan luar biasa membentuk organisasi mereka.
Banyak yang berhadapan dengan perjuangan kerana mereka berpegang pada dikotomi palsu antara mengusul jenaka dan menganggap kerja anda serius.
Keseimbangan graviti dan sikap tidak kisah memberi kekuatan kepada keduanya.
Dalam sesebuah organisasi, kajian menunjukkan budaya yang menggabungkan jenaka adalah lebih bertahan lama.
Ia juga berguna pada waktu tekanan kerana melepaskan oksitosin, yang memudahkan ikatan sosial dan meningkatkan kepercayaan.
Pelincir sosial itu juga menjadikannya "memasukkan ubat ke aspek keaslian dan kerentanan yang lebih luas”.
Kajian juga menunjukkan bahawa paparan kelucuan yang sesuai meningkatkan persepsi keyakinan dan kecekapan, yang seterusnya meningkatkan status.
Kelucuan juga dikaitkan dengan kecerdasan. Gelak ketawa yang kuat, nada berubah-ubah, dan nada lebih tinggi , menunjukkan status yang lebih tinggi.
Anggapannya adalah bahawa orang yang berkuasa lebih mudah menahan diri dan selesa untuk mengekspresikan emosi.
Walaupun persembahan lucu mereka ada yang tidak sesuai, ia juga dapat menunjukkan keyakinan, dapat mengurangkan persepsi kecekapan.
Pemimpin yang menyukai gaya ‘mengusik’ (iaitu, mengatakan apa sahaja yang menghiburkan mereka tanpa perlu khuatir bagaimana ia mempengaruhi orang lain, atau menggunakan perdebatan humor sebagai cara untuk membina hubungan) dapat mengasingkan mereka yang berdaya tahan.
Gurauan juga boleh menjadi alat untuk melucutkan senjata.
Usahawan, sejak dari awal, memiliki posisi yang baik untuk mengembangkan gaya kepemimpinan yang diselitkan dengan humor dan budaya yang tahu ketawa.
Tetapi dalam pendirian institusi, keletihan, tekanan, dan ketakutan eksistensial dapat menyekat keseronokan yang cuba dikongsikan.
Untuk menjadikan pengalaman permulaan itu sendiri dan kisah pengalaman itu lebih menyeronokkan, pengasas harus mencuba "membacanya kembali" dari "kisah dramatik atau tragis ke kisah yang lebih komedi dan ringan".
Memang ada beberapa dari kita mampu membawa kisah lucu secara spontan, tetapi jika perlu untuk menulis jenaka anda ke dalam persembahan anda, itu juga baik.
Dan sementara kita cenderung menganggap humor sebagai wilayah ekstrovert yang menceritakan kisah-kisah yang berwarna-warni atau memberi kesan, humor mungkin mempunyai bentuk yang berbeza untuk pemimpin yang lebih tenang.
Ada yang suka apabila humor mereka tidak disedari oleh kebanyakan orang tetapi sangat dihargai oleh sebilangan kecil.
Kelucuan adalah umpama otot, semakin anda menggunakannya semakin hebatlah ‘gurauan’ anda.
Kita disyorkan untuk menyelit bukan hanya dalam persembahan tetapi juga dalam perbualan santai, e-mel, bahkan mesej balasan di luar pejabat anda.
Sekiranya anda berkomunikasi dalam keadaan yang tidak sesuai, pertimbangkan untuk memberikan komen yang menggembirakan.
Anda juga tidak digalakkan untuk ‘membuat lawak bodoh’ jika anda berniat untuk menjatuhkan atau mensasarkan orang lain.