kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Kata dan cakap yang benar

Menolak menyatakan yang betul dan benar  bermaksud menyembunyikan diri kita yang asli di sebalik tabir kepalsuan.

Renungkan masa-masa ketika kita bercakap mengenai kebenaran walaupun itu menyakitkan orang yang anda kenali.

Bagaimana perasaan anda?

Adakah anda menyedari bebanan yang terangkat dari bahu anda, terutamanya jika anda menahan diri untuk menyampaikan sesuatu yang penting?

Kita sering  berada dalam situasi ini berkali-kali di mana kita yang cuba  bercakap mengenai  kebenaran namun yang mendengar akan memekakkan diri.

Mereka tidak akan menerimanya dengan cara yang kita kehendaki dan kita pula akan cuba tidak meneruskannya lagi


Seringkali mereka tidak bersedia untuk mendengar dan mengakui kebenaran dan, walaupun mereka mendengar, mereka hanya mendengar apa yang ingin mereka dengar.

Ini boleh menjadi sukar kerana kita mempunyai kefahaman kebenaran yang berbeza, dan ini menyebabkan konflik antara dua orang, bahkan di antara ahli keluarga.

Anda pastinya akan ketawa bersendirian apabila seseorang memulakan kalimat dengan mengatakan: "Adakah anda ingin mengetahui yang sebenarnya?"

Tetapi yang sebenar kita dengari ialah : "Saya akan memberitahu anda sesuatu yang anda tidak akan setuju tetapi saya akan terus menyatakannya."

Kebenaran itu bergantung kepada pengalaman, kepercayaan, nilai dan pendapat hidup kita.

Don Miguel Ruiz menulis dalam The Three Questions: How to Discover and Master the Power Within You (Tiga Pertanyaan: Bagaimana Menemukan dan Menguasai Kekuatan Di dalam Anda)  tentang sifat kebenaran yang berkekalan dalam hidup kita: “Hidup adalah kebenaran, dan ia tidak perlu difahami. Kebenaran tidak memerlukan bukti, atau bahkan iman, untuk bertahan. Dan itu tidak memerlukan penceritaan kita. Kebenaran ada kisah lampau manusia; dan kebenaran akan berterusan setelah semua pencerita hilang. Kita tidak memerlukan pemikiran atau teori untuk menunjukkan kebenaran kepada kita. Kebenaran dapat dirasakan dalam kasih sayang dan hasrat kita untuk hidup. ”

Kita tidak boleh menahan untuk mengatakan kebenaran kerana bimbang perkara itu akan menyusahkan orang lain.

Sekiranya kebenaran dituturkan dari hati dan bukan akal yang ego, adalah diharap orang lain akan mempertimbangkannya dengan hati dan minda yang terbuka.

Pada era berita palsu ini, kebenaran lebih penting daripada sebelumnya.

Lebih ramai orang perlu menyatakan kebenaran dari hati kerana itulah cara kita mempraktikkan komunikasi yang sahih.

Hati adalah asas kedudukan jiwa dan jika diselaraskan dengan niat tertinggi kita, ia menjadi ukuran untuk menghubungkan sesuatu melalui kehadiran yang penuh jiwa. Adakah ini sesuatu yang anda ingin praktikkan?

Walaupun begitu, kita hendaklah  menghargai bagaimana orang lain menerima kita, ketika tidak berada dalam kawalan.

Kita hanya dapat berkomunikasi dari hati dan menghilangkan rasa takut, marah atau benci dan membiarkan kata-kata muncul dengan rasa senang.


Kebenaran kita adalah bahasa jiwa dan mempunyai kekuatan dalam makna dan kepentingannya.

Sekiranya kita berkomunikasi melalui emosi yang lemah, kita mesti mengalihkan perhatian kepada diri sendiri untuk melihat di mana kita sedang tidak menentu. Bahagian mana dari kita yang perlu dipupuk?

Kerana itulah bahagian yang paling perlu kita beri perhatian. Dengan berbuat demikian, kata-kata yang kita sampaikan akan timbul dari jiwa yang bersemangat dan kita tidak perlu bimbang sama ada bercakap benar akan menyinggung perasaan orang lain.

Kerana ketika dua orang bersatu dalam semangat ini, bahasa yang disampaikan mudah difahami oleh mereka tanpa agenda.
Tags: benar, cakap, kata
Subscribe

Posts from This Journal “benar” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments