kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tidak bersalah

Kita semua sering melakukan kesilapan, dan kita melakukannya dengan kerap.

Beberapa kesalahan kecil, seperti, "Tidak, jangan risau kita bagi mereka peluang lagi kerana tentunya sesiapa pun pastinya melakukan kesilapan. "

Beberapa kesilapan lebih besar, seperti, "Jangan terburu-buru ; kita mempunyai banyak masa untuk menentukan sebelum hari pengundian berlansung. "

Dan ada yang penting, seperti, "Saya tahu keadaan sekarang ini memang haru biru, tetapi saya yakin itulah hanya si polan itu sajalah yang boleh membetulkan keadaan ."

Tidak ada siapa yang suka dianggap salah. Ini adalah pengalaman emosi yang tidak menyenangkan bagi kita semua.

Persoalannya adalah bagaimana kita bertindak balas ketika ternyata kita salah, ketika kita tahu bahawa mereka yang dituduh atau disabitkan dengan kesalahan belum tentu bersalah selama ini?

Sebilangan dari kita mengakui kita tersalah dan berkata, “Alamak, kamu benar. Kita semestinya mendapat lebih banyak maklumat yang sebenar-benarnya. "

Sebilangan dari kita menyiratkan kita bersalah, tetapi kita tidak melakukannya secara eksplisit atau dengan cara yang memuaskan bagi orang lain.

Tetapi sebilangan dari kita enggan mengakui bahawa mereka salah, walaupun sudah ternyata akan bukti yang menyabitkan kesalahan.

Kami menerima tanggungjawab sepenuhnya atau sebahagian darinya tetapi kita tidak menolak fakta sebenar.

Tetapi bagaimana dengan seseorang yang menolak fakta, ketika mereka tidak dapat mengakui bahawa mereka salah dalam keadaan apa pun?

Jawapannya berkaitan dengan ego mereka, perasaan diri mereka sendiri.

Sebilangan orang mempunyai ego yang rapuh, harga diri yang rapuh, "perlembagaan psikologi" yang lemah, yang mengakui bahawa mereka melakukan kesalahan atau bahawa mereka adalah bersalah pada dasarnya terlalu mengancam ego mereka untuk bertoleransi.

Menerima dan mengakui mereka adalah salah, menyerap realiti itu, akan menghancurkan secara psikologi, mekanisme pertahanan mereka melakukan sesuatu yang luar biasa untuk mengelakkannya - mereka benar-benar memutarbelitkan persepsi mereka terhadap realiti untuk menjadikannya (kenyataan) kurang mengancam.

Mekanisme pertahanan mereka melindungi ego mereka yang rapuh dengan mengubah fakta-fakta dalam fikiran mereka, sehingga tidak lagi bersalah atau disalahkan.

Mereka yang berulang kali menunjukkan tingkah laku seperti ini, secara psikologinya adalah, rapuh.

Namun, penilaian itu seringkali sukar untuk diterima oleh orang lain, kerana kepada dunia luar, mereka kelihatan seolah-olah mereka dengan yakin berdiri dan tidak mundur, perkara yang kita kaitkan dengan kekuatan.

Tetapi ketegaran psikologi bukanlah tanda kekuatan, itu adalah petunjuk kelemahan.
Orang-orang ini tidak memilih untuk bertahan; mereka terpaksa melakukannya untuk melindungi ego mereka yang rapuh.

Mengakui kita bersalah tidak menyenangkan, ia memalukan ego.

Kita memerlukan sejumlah kekuatan dan keberanian emosi untuk menangani kenyataan itu dan menanggung kesilapan kita.

Sebilangan besar daripada kita akan tersinggung dan merajuk sedikit ketika kita harus mengakui bahawa kita bersalah, tetapi kita mengatasinya.

Tetapi apabila ramai yang secara konstitusional tidak dapat mengakui bahawa mereka bersalah, ketika mereka tidak dapat bertolak ansur dengan anggapan bahawa mereka mampu melakukan kesalahan, itu kerana mereka menderita ego yang sangat rapuh sehingga mereka tidak dapat mengatasinya - mereka perlu melengkung persepsi mereka terhadap realiti dan mencabar fakta yang nyata untuk mempertahankan mereka tidak salah sejak awal.

Bagaimana kita bertindak balas terhadap orang-orang seperti itu bergantung kepada kita. Satu kesalahan yang tidak boleh kita lakukan adalah menganggap penolakan mereka yang gigih dan kaku untuk mengakui bahawa mereka salah sebagai tanda kekuatan atau keyakinan, kerana itu adalah kebalikan sepenuhnya - kelemahan psikologi dan kerapuhan.



Azizi Ahmad adalah bekas pendidik
Tags: salah
Subscribe

Posts from This Journal “salah” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments