kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pemberi maklumat wajar dilindungi bukan dihukum

Berita pada 17 September 2020 mencatatkan bahawa SPRM akan mendakwa pegawai yang memecat pemberi maklumat mengikut Seksyen 10 (3) (b) Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 (Akta 711).

Menurut SPRM, tuduhan itu adalah yang pertama sejak perbuatan itu berkuat kuasa pada tahun 2010 dan diharapkan dapat memberi pelajaran kepada mereka yang berusaha menghukum pemberi maklumat,

Memang sukar menjadi ‘penguatkuasa’ kerana seseorang itu tidak boleh dikatakan bersalah sehingga dibuktikan dimahkamah.



Yang tertuduh tahu yang mereka hanya ‘didakwa’ dan tindakan hanya diambil jika mereka kalah didalam kes di mahkamah; lalu ungkapan ‘tuduhan boleh menjadi pengajaran kepada mereka yang cuba menghukum pemberi maklumat tidak memberi kesan’.

Isu ‘pemberi maklumat atau peniup wisel’ sungguhpun tercatat dalam Akta 711, jarang keluar dalam berita dan kes baru-baru ini sekali lagi menimbulkan persoalan penting mengenai bagaimana organisasi harus menangani situasi sukar ini.

Tetapi satu sudut yang tidak banyak dibincangkan adalah masalah bagaimana membezakan antara  dan kemudian menangani
pekerja atau individu yang menjengkelkan dan pemberi maklumat yang tulen yang berusaha memastikan perkara yang betul dilakukan.


Dalam kes terkini, seorang timbalan pengarah sebuah syarikat pendidikan, mengaku tidak bersalah diatas tuduhan menghasut ketua syarikat itu untuk menghentikan pekerjaan pekerja berusia 63 tahun setelah dia memberikan maklumat kepada SPRM.

Pemberi maklumat adalah individu yang memberi perhatian kepada kesalahan atau tingkah laku penipuan atau salahguna kuasa dalam organisasi mereka dan menjadi subjek banyak perbahasan dan kontroversi selama bertahun-tahun.

Ramai yang berpendapat bahawa mereka adalah pahlawan dunia korporat, sanggup mengorbankan reputasi profesional mereka untuk memperbaiki kesalahan.

Yang lain mengatakan bahawa mereka tidak lain hanyalah pekerja yang tidak puas hati (terutamanya apabila pihak pentadbir ‘menyapu dibawah permaidani apa yang dimaklumkan) yang bertekad untuk merosakkan reputasi institusi mereka.

Pada hakikatnya, kebenaran terletak di antara keduanya.

Pemberi maklumat memberi perhatian kepada isu-isu tulen dan banyak yang menderita pembalasan.

Namun, banyak yang salah dalam tuduhan mereka dan motif mereka mungkin tidak selalu murni.

Saya juga suka kesederhanaan definisi yang saya dapati di sebuah laman web kerajaan di bawah tajuknya, apa itu pemberi maklumat?

Ia mengatakan, 'Anda adalah pemberi maklumat jika anda seorang pekerja dan anda melaporkan jenis kesalahan tertentu’.

Ini biasanya akan menjadi sesuatu yang anda lihat di tempat kerja  walaupun tidak selalu.

Kesalahan yang anda dedahkan mestilah demi kepentingan umum. Ini bermaksud ia mesti mempengaruhi orang lain, misalnya masyarakat umum. '

Di kebanyakan negara di seluruh dunia, pemberi maklumat dilindungi berdasarkan undang-undang.

Pada tahun 2003, 140 negara menandatangani dan mengesahkan Konvensyen PBB mengenai Rasuah yang melindungi dan mendorong orang ramai untuk tampil ke hadapan. Di Malaysia kita mengikut Seksyen 10 (3) (b) Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 (Akta 711).


Namun, banyak organisasi atau institusi masih gagal memahami atau mengikuti peraturan sepenuhnya dan dalam banyak keadaan, pekerja mereka tidak mengetahui sebarang polisi yang mungkin mereka miliki.

Banyak organisasi takut merosakkan jenama mereka tetapi pengalaman menunjukkan kepada kita bahawa perkara pemberi maklumat harus digalakkan. Mereka adalah barisan pertahanan pertama ketika mendedahkan kesalahan dalam organisasi.

Sekiranya insitusi mempunyai prosedur dan budaya yang tepat, orang-orang ini akan membantu memastikan salah laku dapat diatasi dengan cepat sebelum dapat meningkat, namun, biasanya , siapa yang memberi maklum akan mendapat ‘hukumannya’.

“Organisasi yang sihat mendorong pekerjanya untuk bersuara dan mereka memfokus pada salah laku yang dilaporkan, bukan orang yang melaporkannya. Sekiranya orang anda tidak mempercayai anda, mereka tidak akan bercakap dengan anda. "

Sebilangan besar organisasi akan mempunyai dasar dan prosedur pemberi maklumat, tetapi berapa banyak sebenarnya yang menjalankannya? Dalam banyak keadaan, orang yang bersuara dipandang sebagai "licik" yang "mengkhianati" urusan.

Tinjauan Etika Perniagaan Global dari Pusat Penyelidikan Etika (Global Business Ethics Survey from the Ethics Research Center) mendapati bahawa majoriti melaporkan salah laku jika mereka melihatnya (59%).

Namun, 36% yang bersuara juga melaporkan bahawa mereka kemudian menghadapi tindakan balas. Angka ini jauh lebih tinggi di beberapa negara dengan 74% pemberi maklumat menghadapi serangan balas di India, 63% di UK, 53% di AS dan 50% di Jerman.

Penulis laporan tersebut mengatakan: “Pengurusan masalah yang tidak diketahui adalah pengurusan masalah yang tidak dapat ditangani. Melaporkan salah laku yang diperhatikan memungkinkan pemimpin yang komited menangani masalah dan memperbaikinya. Tetapi berdiam diri dalam menghadapi salah laku memungkinkan masalah timbul dan menimbulkan risiko yang lebih besar dalam jangka panjang. "

Elemen utamanya adalah pengetahuan bahawa aduan pekerja akan didengarkan dan kebimbangan mereka akan ditangani. Hujah bahawa sebilangan pemberi maklumat adalah menjengkelkan atau berniat jahat tidak mempunyai tujuan. Tidak ada yang bersedia untuk bersuara sekiranya mereka merasa curiga sejak awal. Sebilangan besar ini adalah budaya.

Organisasi dapat mewujudkan budaya yang memastikan pemberi maklumat yakin akan menimbulkan kebimbangan.

Dalam kebanyakan keadaan, etika dan fungsi pematuhan akan menangani prosedur pemberitahuan maklumat tetapi yang lain juga menggunakan pasukan keselamatan, juruaudit dalaman atau bahkan nasihat umum.

Tidak kira siapa yang menguruskan laporan ini, organisasi mesti mempunyai garis panduan dan proses yang jelas mengenai cara mengurus masalah. Akhirnya, setiap penyiasatan pemberitahuan maklumat harus adil dan faktual dan pemberi maklumat mesti dilindungi.

Malangnya, kebanyakan organisasi  berahsia mengenai pendekatan mereka terhadap pemberi maklumat - namun dengan berkongsi lebih banyak lagi kita dapat membuat dasar pemberitahuan yang berfungsi untuk melindungi institusi  dan individu.


Azizi Ahmad Berita Harian Minda Pembaca 24 September 2020
Tags: akta, pemberi maklumat, sprm, writings
Subscribe

Posts from This Journal “pemberi maklumat” Tag

  • Dinamika Jenayah Negara

    Ada pegawai bocor maklumat, 'lindungi' Nicky Liow: KPN bertarikh 30/03/2021 harus menjadi sesuatu yang patut kita beri perhatian.…

  • Pemberi maklumat tidak selamat?

    Berita pada 17 September 2020 mencatatkan bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mendakwa pegawai yang memecat pemberi maklumat…

  • Pemberi maklumat pula disalahkan?

    BERITA pada 17 September 2020 mencatatkan bahawa SPRM akan mendakwa pegawai yang memecat pemberi maklumat mengikut Seksyen 10 (3) (b) Akta…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments