kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Apa beza graduan perguruan IPTA, maktab

SAYA mahasiswa Universiti Utara Malaysia (UUM) mewakili mahasiswa Sarjana Muda Pendidikan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ingin memohon penjelasan mengenai beberapa aspek yang menjadi jurang perbezaan antara pelajar pendidikan IPTA dengan IPGM (Institut Perguruan Malaysia) yang lebih dikenali maktab perguruan.

Perkara paling penting iaitu berkenaan pembayaran elaun. Kita sedia maklum, hanya pelajar IPGM saja yang menerima pembayaran elaun, manakala tidak bagi pelajar IPTA. Mengapa? Memang benar pelajar IPTA ada yang menerima biasiswa perguruan persekutuan dan biasiswa Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).

Namun tidak semua yang dapat menikmatinya. Pelajar yang gagal memperoleh dua biasiswa berkenaan pula sukar memperoleh biasiswa lain termasuk biasiswa JPA, kerana skop pembelajaran kami hanya untuk menjadi seorang guru dan sukar berkerja dengan badan swasta yang menawarkan biasiswa.
Selain itu, pandangan masyarakat termasuk guru sekolah yang kurang yakin dengan graduan pendidikan selain graduan lepasan IPGM dan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) juga satu masalah perlu dipandang serius.

Mahasiswa selain UPSI juga melalui prosedur pemilihan yang sama, iaitu perlu mendapat keputusan cemerlang, lulus MEdSI (Malaysian Educators Selection Inventori), dan lulus temu duga.

Malah berapa ramai antara kita yang sedar terdapat 14 IPTA dari 20 IPTA yang menawarkan kursus pendidikan? Masyarakat pada umumnya hanya mempercayai UPSI dan KPLI/DPLI adalah satu-satunya jalan untuk menjadi seorang guru sekolah menengah. Mengapa keadaan ini boleh berlaku?



MOHAMMAD FIRUS ROSOOL GANI, Yang Di-Pertua
Persatuan Pengurusan Pendidikan (PENDIDIK) UUM.

Sumber : Berita Harian | Surat | 2010/08/30
Tags: guru, perguruan, teachers
Subscribe

  • Mat Kelubi pahlawan yang dilupakan

    MENGKAJI sejarah perjuangan gerakan menentang campur tangan Inggeris dalam pemerintahan negeri Pahang pada hujung abad ke-19, ia tidak lengkap jika…

  • Mengenang tokoh pendidikan berjasa

    BUKU ditulis oleh bekas Yang Dipertua Majlis Pengetua Sekolah Malaysia (MPSM), Khailani A. Jalil, adalah mengenai latar belakang 15 Ketua Pengarah…

  • Zaaba pencetus kebangkitan Melayu

    ZAABA atau nama asalnya Zainal Abidin Ahmad, seorang tokoh ilmuwan yang sangat dikenali rakyat dan mendapat sanjungan sebagai seorang pendeta.…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments