kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Kata-kata anda mencerminkan perwatakan

Sekiranya anda matang untuk membaca catatan ini, pastinya anda telah merasakan bagaimana rasanya orang bercakap di belakang anda.


Apabila ini berlaku kepada anda, bagaimana perasaan anda terhadap orang yang bercakap buruk tentang anda?


Kata-kata anda, penulisan anda adalah bagai cerminan siapa anda.


Begitu jugalah dengan apa yang kita katakan mengenai orang lain menggambarkan watak kita sendiri.


Khususnya, ketika kita berbicara tidak baik terhadap orang lain, itu bukan sahaja menyakitkan orang yang dimaksudkan atau dituju oleh kata-kata kita, tetapi juga merosakkan kredibiliti dan reputasi kita dalam prosesnya.


Richard Carlson, penulis buku ‘Don’t sweat the small Stuff …mencatatkan: "Apabila kita menilai atau mengkritik orang lain, ia tidak mengatakan apa-apa mengenai orang itu; ia hanya mengatakan sesuatu tentang keperluan kita sendiri untuk menjadi kritikal. "


Apabila kita bercakap negatif tentang orang lain, orang lain sering menganggapnya sebagai muslihat untuk keuntungan peribadi kita sendiri.


Apabila kata-kata kita meyakinkan orang lain mengenai pandangan kita (mengenai kesalahan dan kekurangan seseorang yang tidak berada dihadapan kita) , kita mengambil keuntungan yang tidak adil dari orang itu. Ini berlaku sama ada kita bercakap mengenai individu, kumpulan, atau urusan.


Contohnya, minggu lalu, saya berada di sebuah pasar raya tempatan untuk membeli bateri untuk kegunaan alat mainan.


Saya mengambil jalan pintas melalui salah satu lorong kosong untuk sampai ke meja servis kerana saya hanya membeli satu barang.


Seorang juruwang berada di lorong itu dan mengatakan bahawa dia boleh menolong saya.


Saya memberitahunya bahawa saya tidak menyedari lorongnya telah dibuka kerana dia berdiri di sebelah.


Dia terus memberitahu saya tentang "dasar bodoh" pasar raya tersebut.


Dia mengomel tentang pelbagai perkara semasa pembelian saya dan tidak satu pun yang baik mengenai  majikannya.



Sepanjang waktu dia membongkar ketidakpuasan peribadinya, saya mempertanyakan motifnya dan membentuk tanggapan terhadapnya dan bagi saya itu adalah tidak bagus.


Bagi saya, beliau merupakan seorang pekerja yang tidak peduli dan gagal melihat dirinya sebagai wakil pasar raya tersebut dengan kewajipan untuk bertindak dan bercakap dengan sewajarnya.


Adalah penting untuk kita tahu akan di mana perhatian dan tumpuan kita seharusnya, begitu juga dengan perasaan emosi anda.


Bukankah baik untuk memberi tumpuan pada perkara positif dan hidup anda akan positif; fokus pada perkara negatif dan hidup anda akan menjadi negatif.


Apabila anda mengatakan perkara yang merosakkan orang lain, emosi anda juga akan terjejas secara negatif.


Sebaliknya, apabila anda menjenamakan diri anda sebagai seseorang yang enggan bercakap tidak baik terhadap orang lain, bukan sahaja rasa hormat orang lain terhadap anda bertambah, tetapi anda juga akan menjadi lebih bahagia.


Apabila anda menahan diri untuk mengatakan sesuatu yang negatif terhadap orang lain ( terutamanya apabila diberi peluang ) anda menunjukkan kawalan diri dan keprihatinan terhadap orang lain.



"Mana-mana orang bodoh boleh mengkritik, mengutuk, dan mengadu tetapi ia memerlukan watak dan kawalan diri untuk memahami dan memaafkan." Dale Carnegie



Namun, jangan menyusahkan diri dengan membicarakan mengenai seseorang dengan cara yang menghina; dengan mengambil bahagian dalam kritikan formal, seperti tinjauan prestasi kerja atau ketika anda diminta untuk menunjukkan kekurangan untuk membantu seseorang memperbaiki diri dalam bidang tertentu.



Dalam keadaan seperti ini, gunakan kebijaksanaan dan diplomasi untuk menumpukan perhatian pada masalah prestasi dan selalu mengelakkan serangan peribadi.


Oleh itu, adalah lebik baik jika anda:


• tidak perlu terlibat dalam perbualan negatif mengenai orang lain.



• tidak perlu menjadi sebahagian daripada kumpulan yang bercakap buruk terhadap orang lain.


Ingatlah bahawa jika anda dikelilingi oleh orang-orang yang berusaha menjatuhkan  orang lain, mungkin sudah waktunya anda mempertimbangkan semula dengan siapa anda perlu menghabiskan masa anda.


• tidak perlu membuat komen negatif atau memburukkan  orang lain dan ingatlah bahawa komen anda mempengaruhi pandangan orang terhadap anda.


Kadang-kadang secara kiasan (dan kadang-kadang secara harfiah) ; gigit lidah anda ketika hendak mengatakan sesuatu yang negatif.



Saya melakukannya dengan mengetahui bahawa menahan dorongan untuk berbicara membantu saya menunjukkan rasa prihatin kepada orang lain, menjunjung tinggi nilai-nilai saya, dan menjaga reputasi saya.



Kita  boleh membina reputasi yang menghargai penghormatan dengan menolak untuk berbicara negatif terhadap orang lain dalam semua keadaan — tidak kira siapa yang hadir atau tidak.
Tags: cermin
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments