kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Mengakui ketidaksempurnaan adalah sifat kekuatan

Keputusan PRN Sabah baru-baru ini menunjukkan sesuatu yang harus menjadi pedoman.

Ramai yang tentu setuju dan gembira apabila melihat ada pemimpin parti yang mengakui bahawa mereka sebenarnya belum cukup bersedia dan mantap menghadapi situasi plihanraya sungguhpun bertanding disemua dan hampir melebihi 50% kerusi kawasan dan turut tewas.

Kesempurnaan yang tidak terganggu adalah seperti cengkaman besi yang boleh menyebabkan kita menetapkan matlamat yang tidak realistik, berusaha terlalu keras, dan terlalu fokus pada kesalahan kita.

Ini menghalang kita dari melihat kekuatan kita, bekerja dengan penuh integriti, dan menghasilkan produk kreatif terbaik kita.

Ini berlawanan dengan intuisi, tetapi mengakui ketidaksempurnaan sebenarnya dapat meningkatkan prestasi anda dan mempertingkatkan hampir semua yang anda lakukan.

Berbeza dengan apa yang anda katakan pada diri sendiri, kebanyakan orang tidak mengharapkan anda sempurna.

Biasanya persepsi kita yang gagal, menyebabkan kita melampaui batas - jauh melebihi apa yang diharapkan oleh rakan, orang terdekat, dan urusan organisasi.

Kadang-kadang apa yang anda anggap sebagai usaha yang memadai, jauh melebihi harapan orang lain.

Mungkin sudah tiba masanya untuk bertanya kepada diri sendiri apa yang dapat anda lakukan untuk melihat kemampuan anda dengan cara yang lebih realistik dan menetapkan matlamat yang dapat dicapai.

Karya terbaik anda bukan kesempurnaan; itu kerja terbaik anda. Itu cukup baik, dan sekadar baik sahaja.

Apabila ego kita berusaha melindungi kita dari kegagalan, penghinaan, atau kesalahan, ia dapat menimbulkan kesombongan dan kebongkakan.

Mungkin anda menyembunyikan cerita kegagalan anda dalam suatu tugasan tetapi memaklumkan kepada orang lain yang anda berjaya dalam tugasan lain.

Sukar untuk mengakui bahawa anda gagal atau tidak mendapat apa yang anda mahukan, walaupun anda bekerja keras untuk itu.

Ia adalah sesuatu yang pahit untuk harga diri anda. Tetapi membiarkannya menjadikan anda lebih berjaya dan berdaya tahan.

Apabila anda dapat membuka hati dan menerima kerentanan sebagai autentik, anda melepaskan beban.

Lebih baik kehilangan rasa harga diri anda dengan rakan sekerja atau orang yang anda sayangi daripada kehilangannya kerana perasaan bangga anda.

Kesilapan awal adalah pengajaran yang mulia. Apabila kita menghindari kesakitan akibat kegagalan manusia, secara automatik kita akan mengelakkan pertumbuhan kita.

Anda akan melakukan kesilapan, mengatakan perkara yang anda sesali, dan menyakiti orang lain. Ia tidak dapat dielakkan. Kuncinya adalah apa yang anda lakukan selepas itu.

Bahagian yang sukar adalah mengakui kekurangan dan hidup dengan akibatnya, tetapi ia akan membuahkan hasil.

Mungkin urusan pekerjaan anda telah membuat anda tidak berteman atau menyebabkan anda mengabaikan ahli keluarga.

Atau mungkin anda mengembangkan tabiat mengawal yang mengecualikan rakan sekerja bekerjasama sebagai satu pasukan.

Mengakui ketidaksempurnaan anda membolehkan anda memaafkan diri sendiri.

Bahkan berkongsi kesalahan atau kegagalan (dengan keyakinan, bukan penghinaan diri sendiri) dengan rakan karib, kumpulan sokongan atau pasukan menggambarkan kekuatan, kejujuran, dan integriti, bukan kelemahan.

Paradoksnya adalah bahawa pendekatan ini dapat menjadikan anda ahli pasukan yang lebih baik atau berprestasi tinggi. Dan yang lain akan menghormati anda.

Setelah anda menghadapi ketidaksempurnaan, ia membebaskan anda untuk fokus pada penyelesaian dan bukannya masalah, mencari situasi yang tidak baik, mencari peluang dalam kesukaran, berpeluang dalam situasi yang mencabar dan bukannya membiarkan rasa takut gagal menahan anda mundur atau langkah kebelakang dari halangan dan sumbang saran yang mungkin menjadi batu loncatan.

Apabila ego anda tidak lagi menjadi halangan, anda boleh menjadi lebih kreatif dan mencari kemungkinan untuk menghadapai masalah pekerjaan dan kerjaya.

Anda tidak akan berhenti membuat kesilapan, tetapi anda boleh berhenti menafikannya atau menutupnya.

Memilih kerendahan hati dan keberanian, bukannya ego dan kebanggaan, ia menjadikan anda pemimpin yang lebih kuat di tempat kerja dan ahli keluarga yang lebih penyayang di rumah.
Tags: tidak sempurna
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments