kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Baik, hebat pemimpin

Sejak Covid-19 dan bahang pilihanraya yang sedang berlangsung; ramai para pemimpin kelihatan menonjolkan diri mereka sebagai ‘baik’ dan ‘terlalu baik’.

Ada ketika respon yang disiarkan di media juga menggambarkan betapa ‘gembira’nya mereka yang diberikan dan menerima sumbangan dari pihak tertentu.

Alhamdulillah, harus diakui bahawa penduduk Malaysia adalah mereka yang tahu berterima kasih dan ramai yang pemurah lagi baik hati.

Tidak kurang juga ‘narsisis’ yang lantang dan muncul sekali sekala untuk mengeluarkan pandangan dan gaya sebagai lencana kehormatan mereka.

Mereka yang tidak bersabar (dan kadang-kadang agak celupar) terus mendapat berita utama hampir setiap hari yang beralih antara pencapaian yang luar biasa dan secara terbuka mencabar pengkritiknya.

Malah jenama yang dimaksudkan untuk menawarkan alternatif testosteron putih ternyata rentan terhadap kekasaran.

Entah bagaimana ia masih sering dilihat sebagai tanda semangat dan tekad yang membuahkan hasil.

Tetapi pemimpin yang selalu bersikap baik boleh menjadi lebih keras dan sukar daripada penghargaan yang diberikan.

Pengarang Radical Candor, Kim Scott kadang-kadang dituduh mempromosikan kekerasan dengan menasihati pengurus untuk secara langsung mencabar orang lain ketika memberikan maklum balas.

Pengkritik mungkin tidak nampak akan sebaliknya; kadang-kadang bersikap terbuka, dan mengatakan yang benar , jelas berlaku setelah pemimpin menunjukkan mereka mengambil berat dan menghargai anggota pasukan yang mereka kritik.

Pemimpin yang baik melonjakkan pasukan dan memenangi maraton. Terdapat satu teori yang disebut sebagai hubungan kepimimpinan; ia berfungsi kerana urusan pada akhirnya dibina berdasarkan kepercayaan dan hubungan yang menghasilkan nilai kompaun.

Apakah hubungan kepimpinan? Konsep ini merujuk kepada penyelidikan psikologi Michael C. Reichert mengenai "pengajaran hubungan", dan pemikirannya tentang bagaimana pelajar memperolehi lebih banyak apabila mereka percaya bahawa seorang guru dan rakan sekelasnya mengambil berat dan menghargai mereka.

Idea ini juga terbukti bahawa menawarkan perkhidmatan perundingan tertentu secara percuma akan mengurangkan pendapatan dalam jangka pendek tetapi memberikan pulangan dalam jangka sederhana dan panjang.

Mungkin rakan sekerja dengan tegas menegaskan bahawa kita bodoh untuk tidak meletakkan bayaran untuk rundingan perkhidmatan. Tidak ada orang akan melakukannya. Kita seolah menolak pembayaran perkhidmatan.

Mereka yang baik (dan prihatin) tahu bahawa dengan tidak mengambil kos perkhidmatan terkadang merupakan pelaburan di masa depan.

Pemimpin yang baik percaya pada strategi kepemimpinan yang berkaitan dengan setiap anggota pasukan dan siapa mereka sekarang.

Sesorang pemimpin yang baik akan merangka dan memulakan rancangan.

Tetapi perancang yang baik menggunakan pasukan untuk memberi kesan maksimum, memastikan semua orang dalam pasukan tahu apa yang harus dilakukan.

Setelah digerakkan, rancangan itu akan berjaya dengan atau tanpa pemimpin.

Di tengah-tengah urusan projek, para pemimpin hanya mempunyai satu peranan: memberikan sokongan yang diperlukan untuk memastikan rancangan itu berjaya, termasuk mengarahkan bakat untuk menghadapi urusan.

Ketika Robert Greenleaf mencipta istilah "kepimimpinan ketuanan" pada tahun 1960-an, dia ingin para eksekutif menghormati dan mendengarkan suara pemuda yang melakukan protes di jalanan atas hak sivil, ketidakadilan ekonomi, dan Perang Vietnam.

Model kepemimpinan dari atas ke bawah yang digemari oleh Generasi Senyap tidak dijangka akan terus berjaya .

Walau bagaimanapun, pendekatan arahan dan kawalan tidak pernah hilang.

Salah satu kelebihan bersikap baik adalah anda tidak perlu risau sama ada anda bertindak tidak baik atau terdedah kepada keburukkan anda.

Manfaat lain ialah ada kelebihan dalam menempuh jalan yang kurang dilalui untuk mencapai kemenangan. Kebaikan boleh menjadi jalan itu.

Hari ini, pemimpin hendaklah sedia mendengar sekiranya mereka ingin memahami kekuatan baru yang mempengaruhi pekerja dan pelanggan masa depan mereka.

Mendengar memerlukan kerendahan hati, belas kasihan, dan kekuatan untuk mempertimbangkan idea-idea baru dengan jujur.

Mereka yang benar-benar mendengar, dan mendengar dengan teliti, mungkin baik. Mereka pasti akan lebih mengetahui tentang apa yang mungkin akan berjaya pada tahun-tahun mendatang.
Tags: baik, hebat, pemimpin
Subscribe

Posts from This Journal “pemimpin” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments