kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Besar mangkuk ikan

Ada pepatah lama yang menemui kehidupan baru dalam dunia perkongsian tular meme iaitu seekor ikan hanya akan membesar mengikut bekas mangkuk atau tangki yang didiami.

Walaupun sains di sebalik ini menarik, saya juga bersetuju mengapa ia begitu dikenali sebagai metafora yang sangat kuat.

Implikasi kiasannya ialah persekitaran anda menghalang pertumbuhan anda dan menjadi alasan untuk tidak memenuhi impian anda.

Dalam catatan Facebook 2018, penceramah motivasi Bob Harrison menyusun konsep itu dengan baik, walaupun dia secara tidak tepat menggantikan ikan jerung dengan ikan emas dalam kiasan tersebut:

Ikan jerung dalam tangki ikan akan membesar sehingga 8 inci, tetapi di lautan ia akan membesar sehingga 8 kaki atau lebih. Jerung tidak akan membesar melebihi persekitarannya dan perkara yang sama berlaku untuk anda. Sering kali kita berada di sekitar orang yang berfikir kecil sehingga kita tidak berkembang. Ubah persekitaran anda dan perhatikan pertumbuhan anda.

Walaupun ada hikmah dalam kata-kata ini, perhatian saya adalah bahawa ia terlalu mementingkan faktor luaran.

Orang bijak tahu bahawa adalah tugas orang bodoh untuk taksub terhadap keadaan persekitaran, cuba dapatkan ‘mangkuk’ yang lebih baik.

Pastinya akan ada mangkuk yang lebih baik. Tumpuan anda harus pada tumbuh-besaran ikan.

Tetapi bagaimana anda dapat memberi tumpuan kepada pertumbuhan, sementara masih dibatasi oleh persekitaran yang anda pilih?

Kebenarannya: Anda tidak memerlukan bekas mangkuk sebesar yang anda pilih.

Kita adalah ikan di lautan besar yang berkemungkinan secara tragis percaya bahawa kita memerlukan sebuah mangkuk.

Oleh kerana, kita terus menggunakan mangkuk ini (batasan palsu ini), kita kehilangan hakikat dan realitinya, peluang kita melampaui imaginasi kita, dan banyak halangan adalah dari kita sendiri.

Kita tidak akan mati jika dikeluarkan dari mangkuk, seperti ikan di darat. Kita akan keluar ke perairan yang lebih besar.

Tetapi kita harus rela meninggalkan mangkuk dan berusaha mencari bekas lain yang tidak kita biasa.

Mungkin bekas mangkuk adalah sesuatu yang ibu bapa anda ajarkan kepada anda, atau budaya anda, atau perkara dari pengalaman awal anda.

Tetapi penting untuk memahami bahawa mangkuk bukanlah persekitaran kita atau faktor-faktor ini sendiri, melainkan apa yang kita biarkan perkara ini memberitahu kita tentang diri kita dan batasan kita.

Oleh itu, anda tidak perlu membuang rakan anda atau meninggalkan budaya anda untuk memenuhi potensi anda.

Pola pemikiran ini adalah menjadi mangsa keadaan, yang membuat anda berada di atas belas kasihan terhadap keadaan anda - pada dasarnya lemah.

Sebagai gantinya, anda boleh menggunakan pemikiran kepemimpinan.

Sekiranya seseorang itu tidak bertanggungjawab, maka pemimpin adalah seseorang yang memikul tanggungjawab maksimum untuk mana-mana kuasa mereka untuk membuat perbezaan.

Luangkan masa untuk mendapatkan kejelasan mengenai siapa yang anda mahukan dan bertanggungjawab untuk perjalanan itu. Satu-satunya batasan halangan kita adalah yang kita buat untuk diri kita sendiri.

Walaupun itu adalah sesuatu yang diberitahu oleh orang lain, ia tidak akan bermakna kecuali kita bersetuju dengannya.

Adalah agak tidak betul untuk menyalahkan persekitaran kita untuk kehidupan kecil kita daripada memikul tanggungjawab sebagai ikan besar yang kita boleh jadi.

Beranikan diri untuk melangkah ke lautan potensi yang luas. Kalau bukan untuk diri sendiri, sekurang-kurangnya untuk orang lain.

Seperti yang dinyatakan oleh Marianne Williamson:

‘Apabila kita membiarkan cahaya bersinar, kita secara tidak sedar memberi orang lain peluang untuk melakukan perkara yang sama.

Apabila kita dibebaskan dari ketakutan kita sendiri, kehadiran kita secara automatik membebaskan orang lain.’
Tags: besar, ikan, mangkuk
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments