kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Mengapa kita menghina usaha baik orang lain

Mengapa orang mengkritik dan menghina niat usaha hebat orang lain – kita tidak dapat menghargai kerja dan perbuatan baik orang lain kerana kita cemburu terhadapnya.

Sering kali kita tidak menghargai orang lain kerana beberapa alasan kecil dan tidak penting, dan percayalah; adalah kelemahan kita sendiri untuk tidak menyedari kebaikan pada orang lain.md_logo.jpg

Walaupun kita tidak menghargai urusan kerja yang baik, ada berjuta orang lain yang akan menghargai dan menyokong mereka yang melakukan sesuatu yang baik untuk masyarakat.

Terdapat ramai termasuk dermawan yang hebat yang melakukan perkara yang baik dan menjadikan kehidupan kita lebih baik.

Saya percaya tidak menghargai orang lain atas kerja baik mereka adalah kerugian kita sendiri.

Ingatlah, ketika kita berusaha belajar menghargai orang lain, kita tidak akan kehilangan apa-apa, sebaliknya kita menjadi orang yang lebih baik.

Menghargai orang lain membantu kita meningkatkan rasa bersyukur dan juga akan meningkatkan kemampuan dan ketabahan pelaku.

Dunia memerlukan usaha dan kerja orang yang baik. Sekiranya kita tidak dapat melakukan kerja yang baik, sekurang-kurangnya mari kita menghargai usaha baik orang lain.

Kita tidak perlu kaya untuk menolong, kita memerlukan niat dan hati yang kuat, dan kita memerlukan belas ihsan untuk memberi sokongan lain pada masa-masa penting mereka.

Belajarlah untuk menghargai idea, kesungguhan, sumbangan, perbuatan baik dan lain-lain dalam meningkatkan kehidupan seseorang.

Cuba lakukan kebaikan, mungkin anda akan terasa sangat baik.

Manfaatkan kekuatan rasa syukur dalam diri anda.

Ramai juga yang berusaha bekerja dan berusaha dalam melakukan perkara yang baik tetapi tidak pernah mendapat penghargaan atau pengiktirafan sepanjang hayat mereka.

Adalah lebih baik menghargai sesorang semasa orang itu masih hidup, penghargaan sederhana adalah apa yang diperlukan.

Menghargai orang lain dan bercakap baik mengenai orang lain setelah mereka mati adalah salah satu sikap manusia yang paling lemah di dunia ini.

Ramai juga yang bekerja keras tanpa mengira penghargaan dan pengiktirafan orang lain.

Jangan kejam – marilah kita menghargai anak-anak muda untuk memiliki dunia yang lebih baik dan bermakna.

Mari manfaatkan bakat dan nilai mereka – agar kita mempunyai lebih banyak inovasi dan kemajuan untuk generasi masa depan kita.

Penghargaan harus datang dari hati kita. Sekiranya kita tidak menghargai orang lain dari hati kita, lebih baik tidak menunjukkan ‘lakonan’ penghargaan kerana hanya membuang tenaga dan masa.

Dengan menghargai usaha, ia dapat meningkatkan dan memanfaatkan hubungan kita dengan orang lain. Ucapan ‘Terima kasih’ yang mudah, ‘Cepat sembuh’, ‘Selamat Hari Lahir’, ‘Tahniah’,dapat membina keajaiban dalam hubungan.

Sebenarnya, mengenali orang lain untuk perbuatan baik (walaupun sedikit atau kecil) mereka adalah sangat indah. Taktik mudah ini secara harfiah dapat mengubah hubungan penting seperti perkahwinan, pekerjaan, atau persahabatan.

Sekiranya anda selalu tidak tahu melihat kebaikan pada orang lain, anda akan melihat hubungan anda perlahan-lahan akan merosot.

Tidak ada yang mahu dikaitkan dengan orang yang mementingkan diri sendiri dan tidak sopan.

Masih belum terlambat untuk belajar mengucapkan ” terima kasih ” setiap kali seseorang menunjukkan sedikit pertimbangan.

Melakukan ini akan membuat anda merasa lebih baik dan akan mendorong orang lain untuk lebih bertimbang rasa.

Apabila anda melihat ada usaha yang baik oleh orang lain, cepatlah menyatakan penghargaan dan lihat apa yang berlaku – anda hanya akan melihat kebaikan, keikhlasan, dan kejujuran di sekitar anda.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 08 Oktober 2020

Tags: baik, hargai, hina, usaha, writings
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments