kheru2006

Teori Politik Demokrasi

Pilihanraya Amerika Syarikat 2020 berakhir dengan Biden menenewaskan Trump.
 

Banyak juga berita dan akhbar global mengeluarkan tajuk Trump, You are fired!
 

Petikan ini ada sindiran dari kenyataan Trump sendiri yang suka ‘mengusir’ orang dalam siri TV ‘The Apprentice’.
 

Sistem pilihanraya di Amerika Syarikat sering menjadi perhatian kerana kononnya sesiapa yang menjadi Presiden , akan menentukan ‘urusan antara kerajaan’ global, samada dari Demokrat atau Republikan.
 

Perbezaan utama antara demokrasi dan republik terletak pada batasan yang ditetapkan oleh pemerintah melalui undang-undang, yang mempunyai implikasi terhadap hak minoriti.

Kedua-dua bentuk pemerintahan cenderung menggunakan sistem perwakilan - iaitu, rakyat memilih ahli politik untuk mewakili kepentingan mereka dan membentuk pemerintahan.

Bagi republik, ia adalah satu perlembagaan atau piagam hak melindungi hak-hak tertentu (yang tidak dapat dilepaskan) yang tidak dapat diambil oleh pemerintah, walaupun telah dipilih oleh majoriti pemilih.
 

Dalam "demokrasi yang murni", majoriti tidak terkekang dengan cara ini dan dapat memaksakan kehendaknya kepada minoriti.
 

Sebilangan besar negara moden, termasuk Amerika Syarikat adalah republik demokratik dengan perlembagaan, yang dapat dipinda oleh pemerintah yang terpilih.
 

Oleh itu, perbandingan ini berbeza dengan bentuk pemerintahan di kebanyakan negara saat ini dengan konstruk teori "demokrasi murni", terutamanya untuk menonjolkan ciri-ciri sebuah republik.

Demokrasi adalah bentuk pemerintahan di mana semua warga negara yang berhak memiliki hak untuk sama turut serta, baik secara langsung atau melalui wakil rakyat yang dipilih , dalam usul, pengembangan, dan pembuatan undang-undang.
 

Secara mudah, ini adalah bentuk pemerintahan di mana pengundi memilih pemerintahan mereka sendiri dan suara majoriti adalah pemenang. Setelah majoriti ditubuhkan, minoriti tidak mempunyai suara.

Istilah "republik" seperti yang digunakan hari ini merujuk kepada demokrasi perwakilan dengan ketua negara yang terpilih, seperti presiden, untuk jangka masa yang terhad.
 

Walaupun di sebuah republik, suara majoriti yang memerintah melalui wakil yang dipilih adalah yang berkuasa; namun, terdapat piagam atau perlembagaan hak-hak asas yang melindungi minoriti daripada tidak diwakili atau ditolak sepenuhnya.

 Ramai yang membuat pernyataan ini: "Amerika Syarikat adalah sebuah republik, bukan demokrasi". Ini menjadikannya seperti demokrasi dan republik saling eksklusif.
 

Biasanya tidak; biasanya sebuah republik adalah sejenis demokrasi perwakilan dengan beberapa pemeriksaan dan keseimbangan yang termaktub dalam perlembagaan yang melindungi hak-hak minoriti.
 

Demokrasi "murni" akan menyiratkan aturan majoriti dalam setiap bidang kehidupan.

 Amerika Syarakat adalah sebuah republik. Sungguhpun ramai termasuk ahli politik Amerika, untuk menyebut Amerika Syarikat sebagai "demokrasi", ini sangat penting bagi republik perwakilan yang ada, bukan untuk demokrasi murni.
 

Republik itu terus disebut dalam Pledge of Allegiance (Ikrar Kesetiaan), yang ditulis pada tahun 1892 dan kemudian diadaptasi oleh Kongres pada tahun 1942 sebagai ikrar rasmi (walaupun "di bawah Tuhan" ditambahkan kemudian semasa pemerintahan Eisenhower).

Demokrasi lebih tua daripada republik. Walau bagaimanapun, untuk menunjukkan dengan tepat, tempat atau orang yang mengamal demokrasi atau republik pertama di dunia adalah sukar.
 

Banyak negara, suku, dan budaya memiliki prosedur demokratik atau republik. Contohnya, mengundi mengenai masalah masyarakat, memilih warga tua untuk berkuasa, dan bahkan membuat peraturan mengenai hak individu telah berlaku pada skala kecil dan kadang-kadang lebih besar.

Walaupun begitu, demokrasi awal yang paling baik didokumentasikan terdapat di Athens, Yunani, dan didirikan sekitar 500 SM.
 

Di bawah demokrasi Athena, rakyat memilih dan menentukan setiap undang-undang. Ini adalah demokrasi yang murni atau langsung di mana majoriti hampir menguasai sepenuhnya hak dan kemajuan.

Sementara, perwakilan sejarah Republik yang paling baik didokumentasikan adalah Republik Rom, yang berkembang sejurus selepas demokrasi Athena, sekitar 500 SM juga.
 

Kedaulatan undang-undang yang digemari oleh Republik Rom tetap popular di kebanyakan pemerintahan masa kini.
 

Perlu diperhatikan bahawa Republik Rom mempunyai perlembagaan yang tidak tertulis yang selalu menyesuaikan diri dengan perubahan prinsip. 

Walaupun penggunaan kata "demokrasi" biasa diungkapkan dan keinginan untuk "menyebarkan demokrasi," adalah biasa,  kebanyakan negara di seluruh dunia sekarang memerintah sebagai republik.
 

Walau bagaimanapun, pemerintahan republik berbeza jauh, dengan beberapa beroperasi di bawah sistem presiden, di mana rakyat secara langsung atau hampir secara langsung memilih presiden yang menjadi ketua pemerintah; sementara sistem berparlimen, di mana rakyat memilih badan perundangan yang memutuskan cabang eksekutif; bahkan raja berperlembagaan dan parlimen cenderung berperilaku sebagai republik tetapi sering juga mempunyai tokoh kerajaan.

Error

default userpic

Your reply will be screened

Your IP address will be recorded 

When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.