kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

hasil hebat komunikasi

Bagi pendidik, mereka seharusnya mengetahui nilai komunikasi yang hebat:

Mereka harus berkomunikasi secara berkala dengan pelajar untuk memberitahu mereka bagaimana untuk meningkatkan pencapaian pembelajaran .

Ibu bapa juga harus mengikuti perkembangan dan tingkah laku anak mereka.

Mereka harus berkongsi maklum balas, idea dan permasalahan dengan rakan sekerja yang lain.

Pengalaman kehidupan saya sebagai pendidik telah mengajar saya bahawa semakin baik aliran komunikasi, semakin kuat orang akan memahami  dan semakin kuat perasaan seseorang dihargai, semakin baik prestasi mereka.

Sekiranya komunikasi tidak berlaku, kita akan mulai merasa tidak berdaya dan bersemangat.

Semakin banyak orang yang tidak berdaya, semakin mereka membenci organisasi yang menjadi sebahagian dari mereka (ini boleh menjadi organisasi apa pun, bukan hanya sekolah).

Lihat di sekitar tempat kerja anda (atau sekolah anda!); apabila  anda menemui rakan sekerja yang tidak berpuas hati atau kecewa, tanyakan pada diri anda: adakah ini akan berlaku sekiranya mesej itu disampaikan dengan lebih baik?

Dalam bukunya Principles, Ray Dalio menerangkan mengenai amalan ‘Radical Transparency’ atau Ketelusan Radikal, di mana pemimpin organisasi secara terbuka berkongsi strategi dengan pekerja dan individu dalam sebuah organisasi secara terbuka digalakkan untuk berkongsi pendapat, idea dan pemikiran mereka.

Dalio menerangkan budaya di mana audio dari mesyuarat pengurusan dirakam dan kemudian dikongsi, dengan perkara-perkara penting ditaip dan diedarkan ke seluruh syarikat.

Pekerja bukan hanya dikongsi peluang mengetahui dan termotivasi dengan memiliki tahap akses ke maklumat ini,
tetapi mengetahui apa yang difikirkan dan dibincangkan oleh pengurusan memungkinkan mereka membuat keputusan yang lebih baik dan lebih tepat.


Pekerja tidak perlu meneka apa yang difikirkan oleh pasukan pengurusan, kerana mereka sudah tahu.

Dalam buku itu, Dalio mendorong budaya "perselisihan akal"; pekerja dari CEO hingga staf pentadbir digalakkan untuk memberikan maklum balas yang bernas dan jujur kepada anggota pasukan yang lain.

Pendekatan ini pada awalnya menimbulkan perasaan benci, tetapi penekanan pada keterbukaan dan komunikasi dan maklum balas yang telus antara anggota pasukan memastikan bahawa setiap orang terus meningkat dalam pekerjaan mereka.
Sudah tentu, tidak mungkin untuk berkongsi segala-galanya dengan rakan sekerja.

Mungkin ada perincian sensitif yang tidak dapat disampaikan  dan kita harus bijak untuk menerima cara pemberian maklum balas.

Seperti mana-mana guru akan memberitahu anda:

‘Menjerit dan menengking pelajar tidak akan membawa anda ke mana-mana. Cara berkomunikasi dengan berkesan adalah dengan cara yang konstruktif dan tepat pada waktunya, sambil peka terhadap kepercayaan dan nilai orang lain.’

Bukan rakan kerja sahaja yang mendapat keuntungan dari aliran komunikasi yang terbuka dan jujur, pelanggan juga menyukainya (sama seperti mereka kecewa dengan kekurangan komunikasi).

Pada masa kejadian yang tidak baik berlaku: komunikasi yang jelas dan berterusan adalah kunci untuk memastikan pelanggan anda bersama “di sisi”.

Ingat, ini adalah masalah besar bagi mereka.

Mereka memerlukan dan mengharapkan sesuatu  yang sukar diperolehi untuk produk atau perkhidmatan, dan mereka mengharapkan ia berjaya!

Pengalaman saya sebagai penyelia pengeluaran (ketika di sektor swasta) telah mengajar saya: apabila ada masalah berlaku, banyakkanlah berkomunikasi.

Pelanggan ingin mengetahui apa yang berlaku dan apa yang akan anda lakukan mengenainya!

Memaklumkan perkembangan semasa adalah sangat penting agar mereka tidak mula merasa benci atau tidak senang dengan keadaan yang sedang berlaku.

Apa yang berlaku apabila masalah itu diperbaiki?

Maklumkan kepada pelanggan, dan lebih penting lagi beritahu mereka apa yang akan anda lakukan untuk menghentikannya berulang.

Pelanggan tidak peduli dengan jumlah komunikasi maklumbalas yang mereka terima, mereka juga suka mendengar kebenaran. Pelanggan dan pengguna tidak bodoh, mereka dapat mencium bau tikus.

Oleh itu, mengapa begitu penting untuk berkomunikasi dengan telus dan kerap?

Undang-undang Conway menyatakan: "organisasi yang merancang sistem ... terpaksa menghasilkan reka bentuk yang merupakan salinan struktur komunikasi organisasi ini."

Ini bermaksud bahawa jika kita mengendalikan organisasi dengan aliran komunikasi yang terhad atau terganggu antara individu dan pasukan, maka produk yang kita kembangkan dan diharapkan untuk dibina akan mempunyai ciri-ciri yang tidak berfungsi dengan baik, dan aliran pengguna yang terputus.

Oleh itu, sekiranya kita ingin menghapuskan rasa kebencian dan tidak puas hati, kita mestilah menerapkan komunikasi terbuka dan telus.

Komunikasi dalaman yang terbuka dan jujur membawa kepada penghasilan keputusan yang lebih baik, pekerja diberi peluang bersama , dan tahap akauntabiliti yang lebih tinggi.

Komunikasi luaran yang terbuka dan jujur membawa kepada kepuasan pelanggan yang lebih tinggi.

Pelanggan anda dapat merasakan sekiranya anda tidak bersikap terbuka dan jujur; sentiasalah bersama mereka dan jika boleh, selalu katakan yang sebenarnya.

Akhirnya, struktur komunikasi kita adalah cerminan produk yang kita hasilkan. Komunikasi yang baik membawa kepada hasil yang hebat.
 
Tags: hebat, komunikasi
Subscribe

Posts from This Journal “komunikasi” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments