kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tiada penawar untuk pemimpin benak dan bebal

Kejahilan boleh dididik, gila boleh diubati. Apa penawar untuk ‘benak dan bebal?

Pemimpin benak dan bebal adalah  adalah satu dalam sepuloh.

Namun yang menghairankan apa yang mereka lakukan kelihatan sama selama berabad-abad.

Inilah yang dikatakan oleh Cicero, ahli politik dan peguam Rom yang bertugas sebagai konsul pada tahun 63 SM, "Sesiapa pun akan dan biasa melakukan kesalahan, tetapi hanya orang ‘bebal dan benak’ yang terus melakukan kesalahannya."

Tabiat # 1: Pengulangan. Anda tahu akan pepatah bahawa jika anda selalu melakukan apa yang selalu anda lakukan, anda akan selalu mendapat apa yang selalu anda dapatkan.

Henry Ford, Mark Twain dan Tony Robbins telah mendapat kepercayaan daripada pemikiran ini. Pilihlah, mereka semua adalah inovator yang kreatif, mereka adalah pemimpin yang bjak dan pintar.



Apabila pemimpin gagal menerapkan budaya perubahan dan inovasi, anda akan berakhir dengan stagnasi dan pengulangan corak.

Pengulangan corak akan menjatuhkan dan menenggelamkan pemikiran dan mereka  yang terbaik.

Fikirkan dengan cara ini. Kesungguhan bekerja adalah menjadi penyelesaian kepada masalah kreatif. Sebaik sahaja anda menyelesaikan masalah, anda akan menghadapi masalah baru dan kegembiraan dan cabarannya adalah positif.


Walau bagaimanapun, jika anda terus menghadapi masalah yang sama, anda akan terikut dengan  corak yang sama. Apabila kecenderungan untuk mengulangi tingkah laku bodoh, tidak berkesan, atau merosakkan diri, anda berada di alam bodoh.

Tabiat # 2: Mengelak. Kecenderungan untuk berpaling atau meninggalkan keadaan yang tidak selesa adalah salah satu sifat utama pemimpin ‘benak dan bebal’.

Mereka akan menghindari konflik dan seperti yang dikatakan oleh ahli falsafah Amerika, Elbert Hubbard, "Untuk mengelakkan kritikan, jangan lakukan apa-apa, jangan katakan apa-apa dan jangan menjadi apa-apa."


Pengelak tahu apa yang sedang berlaku, mereka lebih suka membiarkan orang lain menangani perbezaan pendapat.

Dalam mana-mana perjumpaan, pemberi maklumat atau pengelak akan melarikan diri  apabila keadaan mula menjadi panas.

Mereka akan memberi arahan kedua untuk menangani keadaan dan hanya memulakan perbualan apabila semuanya telah sampai pada kesimpulan yang menggembirakan.



Walaupun terdapat  peluang untuk pertumbuhan dan perkembangan, kesedaran diri bagi pemimpin jenis ini adalah sesuatu yang mengganggukan mereka dan akan  membiarkan ketakutan mereka sebagai alasan untuk  tidak terlibat.


Tabiat # 3 Penafian: Kumpulan pemimpin ‘benak dan bebal’ ini adalah mereka "yang tidak melihat." Mereka berpura-pura memuji kehebatan dunia, urusan terindah dan semuanya baik-baik saja dengan dunia.

Mereka tidak mempunyai rancangan berikutnya dan menegaskan bahawa garis bawahnya akan selalu gelap.



Menafikan atau menolak apa yang berlaku tidak akan membuatnya hilang, ia memastikan bahawa perkara itu tidak akan dapat diselesaikan.


Pemimpin bodoh ini akan selalu menuding jari kepada orang lain kerana tidak memberitahu mereka yang sebenarnya dan ketika kebenaran diberitahu mereka akan berpura-pura tidak pernah mendengar apa yang dikatakan dan menghabiskan waktunya untuk mempertahankan kedudukan mereka dan menyalahkan orang lain.


Polisi dan prosedur sering sesuai dengan masa di mana ia dibuat. Namun, dengan mengulangi, menghindari, atau menafikan bahawa masa telah berubah dan semuanya mesti dikaji semula, kepemimpinan bodoh menjadi semakin buruk. Kebodohan menjadi kebutaan mental.


Tolong dan bantulah pemimpin yang bodoh menjadi orang yang pintar.

Bersuara, maklumkanlah, tetapkan hati   dan tabahlah. Hidupkan lampu untuk melihat dunia digital kita yang pantas. Baca buku seperti Whiplash: How to Survive Our Faster Future oleh Joi Ito dan Jeff Howe. Lebih baik lagi, baca dan berikan kepada pemimpin yang bodoh.



Penawar untuk bodoh adalah komunikasi dan kasih sayang.

Ubah dan tukar peraturan tradisional yang tidak lagi berfungsi. Bantu semua orang mula melihat dengan mata, lihat apa yang mereka takut untuk melihat.

Anda, sekarang, menjadi jenis pemimpin yang diperlukan dunia sekarang. Ini mengenai anda , ini mengenai saya dan ini adalah masa.

Azizi Ahmad  Malaysia Dateline Kolumnis 20 November 2020

Tags: bebal, benak, pemimpin, writings
Subscribe

Posts from This Journal “benak” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments