kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Guru pendidik

Apa Yang Sebenar Guru Lakukan?

Artikel: Makan gaji buta: Dakwaan berat buat para guru bertarikh 05 Disember 2020 diberi perhatian.

Guru melakukan semuanya. Di semua peringkat umur, bahasa, etnik, dan mata pelajaran, guru adalah beberapa orang yang paling mahir untuk berjaya.
0202066a-ConvertImage.jpg
Former wrestler?


Sehari dalam kehidupan seorang guru boleh menjadi sangat berbeza bergantung pada subjek dan tahap pendidikan di mana mereka mengajar.

Dari Tadika hingga sekolah menengah dan pendidikan khas hingga statistik, satu tema berjalan secara konsisten sepanjang karier guru atau pendidik: tugas mereka tidak berakhir dengan hari sekolah.

Walaupun berdiri di depan kelas adalah sebahagian besar tanggungjawab guru, mereka melampaui tahap kehidupan pelajar, keluarga pelajar dan komuniti mereka.

Guru berada dalam kedudukan yang unik untuk memberi kesan langsung kepada pelajarnya.

Guru dapat melihat pekerjaan mereka dalam tindakan, melihat perubahan yang mereka mempengaruhi, dan dengan melakukannya mereka menyaksikan terlebih dahulu tujuan mereka membuahkan hasil.

Tidak kira apa tujuannya, mereka boleh digabungkan menjadi satu ayat: Guru memang mahu menolong orang lain.

Dan terdapat banyak cara untuk menolong bagi seseorang sebagai guru. Diantaranya, guru bercita-cita untuk mendidik, memberi inspirasi, belajar dan mempengaruhi perubahan positif.

Seorang guru yang baik semestinya suka mendidik pelajar, dan salah satu tujuan utama yang ditetapkan oleh guru untuk diri mereka adalah menjadi pendidik yang terbaik.

Terdapat sesuatu yang sangat memuaskan untuk menyampaikan maklumat kepada pelajar dan bekerjasama dengan mereka untuk memastikan mereka memahami, bukan sahaja konsep, tetapi aplikasi praktikal juga.

Terdapat pelbagai kaedah yang boleh di gunakan untuk mengajar, dan walaupun gaya pengajaran masing-masing adalah unik, yang paling penting ialah guru melibatkan diri, memotivasi dan memberi inspirasi kepada pelajar untuk belajar.

Ramai guru mengajar kerana minat terhadap subjek mereka. Sekiranya anda benar-benar menyukai topik tertentu, anda mungkin mempunyai keinginan untuk berkongsi pengetahuan itu dengan orang lain, semangat itu dapat menjadikan anda cemerlang!

Orang lain mengajar kerana tidak peduli dengan beberapa masalah yang dihadapi sistem pendidikan dan kerana mereka ingin menjadi sebahagian daripada penyelesaiannya.

Apa pun alasannya, seorang guru tidak dapat berbuat apa-apa jika tidak mendidik pelajar mereka, sehingga banyak guru menetapkan ini sebagai yang paling utama dalam tujuan mereka: menyampaikan pelajaran yang akan berlangsung seumur hidup.

Guru biasanya berusaha memberi inspirasi kepada pelajar dalam semua aspek kehidupan mereka, dan bagi kebanyakan guru, tujuan terbesar mereka adalah menjadi panutan.

Seseorang guru model teladan adalah seseorang yang memberi inspirasi dan mendorong pelajar untuk berusaha untuk mencapai kehebatan, dan mengajar mereka melalui pengalaman dan komitmen bagaimana merealisasikan potensi penuh mereka untuk menjadi yang terbaik
.

Guru dapat memberi inspirasi kepada pelajar yang tidak berminat untuk minat belajar.

Mereka dapat memotivasi mereka untuk berpartisipasi dan fokus, dan bahkan mengeluarkan pelajar introvert dari cengkerang mereka.

Guru yang baik  dapat membuat pelajar membaca, memberi semangat untuk meningkat penggunaanbahasa, menjadikan matematik atau sains menyeronokkan, dan mengubah pelajaran sejarah menjadi cerita yang menyeronokkan dan menarik.

Bagi kebanyakan guru, salah satu tujuan termudah mereka adalah untuk memberi inspirasi kepada pelajar mereka untuk suka belajar.

Kekuatan inspirasi seorang guru dapat merubah kelas.

Sering kali, kita mendengar orang mengatakan bahawa mereka mendapat inspirasi untuk meneruskan kerjaya kerana guru mereka.

Seorang guru yang baik dapat meninggalkan tanda kekal yang kekal sepanjang hayat, dan bagi kebanyakan kita, beberapa keputusan terpenting kita diilhamkan oleh guru kita.

Mengajar adalah salah satu kerjaya di mana anda belajar sesuatu yang baru setiap hari, dan ramai pendidik menyebutnya sebagai salah satu perkara utama yang mereka harapkan untuk terpancar keluar dari karier mereka.

Pada tahap profesional yang tegas, pendidikan yang di capai untuk menjadi seorang guru membuka mata kita kepada banyak perkara yang mungkin tidak pernah anda dedahkan sebelumnya.

Mengejar ijazah dalam Pendidikan, mengajar para guru banyak tentang pembelajaran itu sendiri: pedagogi, metodologi, dan lain-lain.

Anda belajar bagaimana orang belajar dan bagaimana mengajar pelajar dengan terbaik.

Selain itu, begitu banyak elemen lain yang menjadi pengajaran bahawa proses menjadi pendidik itu sendiri banyak mengajar anda.

Tidak kira apa yang anda ajar, pengetahuan anda dalam banyak bidang akan semakin mendalam dan berkembang.

Kemudian ada persoalan proses pengesahan guru yang juga merupakan pengalaman belajar.

Guru juga banyak mengetahui tentang diri mereka melalui pengajaran.

Pengajaran mengharuskan anda keluar dari diri anda dengan cara yang tidak pernah anda lakukan sebelumnya, dan melalui ini anda belajar tentang diri anda sebagai seorang guru dan sebagai seseorang.

Anda mungkin belajar lebih banyak mengenai bagaimana anda bekerja dengan orang lain, terutama dengan anak-anak, dan lebih memahami bagaimana berkomunikasi dengan berkesan dan mengajar dengan cekap.

Anda boleh belajar bagaimana menangani tekanan dengan lebih baik, dan kemahiran organisasi yang akan anda perolehi dari merancang pelajaran dan memberi penilaian akan sangat berharga.

Tambahan pula, banyak guru mengatakan bahawa pelajaran yang mereka pelajari daripada pelajar mereka sendiri adalah yang menjadikan tugas itu memuaskan.

Pelajar membawa banyak pengalaman hidup mereka sendiri ke kelas, dan beberapa perkara yang mereka katakan akan memberi pencerahan kepada anda dengan cara yang mungkin tidak anda harapkan.

Mendengar pelajar anda ketika mereka ingin menyuarakan pendapat mereka dapat meluaskan perspektif anda.

Guru yang bercita-cita tinggi adalah mereka  yang memasuki kerjaya ini untuk mempengaruhi perubahan.

Mereka inilah yang ingin memenuhi permintaan pautan luaran untuk guru yang baikt:

Mereka menjadikannya tujuan mereka untuk membantu meningkatkan kualiti pendidikan untuk semua orang.

Guru-guru ini bersedia bekerja di sekolah-sekolah berkeperluan tinggi, di mana terdapat pengekalan guru yang rendah dan masyarakat miskin sangat memerlukan guru-guru yang berbakat dan komited.

Guru yang sangat bercita-cita tinggi mengambil langkah lebih jauh yang dapat membantu membantu kemajuan kerjaya.

Guru yang mempunyai ijazah lanjutan (Sarjana, Kedoktoran, dan lain-lain.) layak mendapat lebih banyak promosi dan ramai yang menceburkan diri dalam bidang tersebut dengan tujuan untuk menjadi pengetua atau pentadbir sekolah.

Guru juga  boleh bekerja untuk lembaga pendidikan daerah atau negeri.

Pada tahap ini, anda dapat mempengaruhi perubahan yang nyata dengan membantu membentuk masa depan pendidikan di kawasan anda.

Apabila seorang guru mengatakan bahawa tujuan mereka adalah "membuat perbezaan", inilah maksudnya.

Mereka bukan sahaja mahu mengubah kehidupan pelajar mereka, mereka juga mahu mengubah wajah pendidikan.

Tags: guru, pendidik
Subscribe

Posts from This Journal “guru” Tag

  • Guru BDR

    Terpandang akan perkongsian sekumpulan bekas pelajar yang baru sahaja menamatkan pengajian 5 tahun di IPT jurusan pendidikan perguruan.…

  • Hari Guru: Kenangan mengajar pelajar dewasa

    Sama seperti belajar, mengajar adalah merupakan salah satu kerja dan usaha keras bahkan mungkin lebih sukar. Walaupun mengajar anak kecil…

  • Tidak mudah mengajar pelajar dewasa

    Mengajar pelajar dewasa boleh menjadi sangat bermanfaat, tetapi juga sangat mencabar. Kita tidak boleh lupa bahawa kita berurusan dengan…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments