kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Falsafah Mengajar: Dokumen jiwa pengajaran anda

Baru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa orang bekas pelajar saya dan meminta membantu mereka untuk menulis dan membina falsafah pengajaran.

Semasa membuat persiapan untuk memberi bantuan, saya mengkaji falsafah pengajaran saya sendiri yang belum sentiasa dikemas kini, kerana saya segan untuk mengakuinya, lebih dari beberapa tahun.

Semasa saya membaca perenggan-perenggan itu, kesedaran membasahi saya dengan intensiti yang menakjubkan.

Adakah kata-kata ini benar-benar milik saya? Adakah ianya hanya kata-kata seorang guru yang naif atau apakah itu merupakan pernyataan kasar tentang apa yang ditentukan oleh diri saya yang terdahulu?

Ia seolah-olah seperti perasaan kenangan mengajar masa lalu mengunjungi saya, menarik saya dari keselesaan rutin mendidik harian dan mengingatkan saya mengapa saya suka menjadi seorang pendidik.

Falsafah pengajaran lebih daripada sekadar keperluan untuk pekerjaan dalam pendidikan. Ia boleh menjadi nadi kerjaya pendidikan anda.

Sebelum anda mula mengecam saya sebagai seorang bekas guru yang kurang tidur pada penghujung minggu akhir, mari kita bergurau senda dan melihat pengakuan mengenai pengajaran falsafah yang menjadi ciri penting ideologi-ideologi yang sering kita abaikan.

Falsafah pengajaran adalah dokumen yang terus berkembang yang mencerminkan pemikiran dan kepercayaan anda tentang menjadi seorang pendidik.


Falsafah pengajaran anda akan berubah seiring perjalanan kemajuan kerjaya anda


Setiap kursus yang anda ajar, setiap artikel yang anda baca, dan setiap perbincangan yang anda lakukan dengan rakan sebaya akan membentuk bagaimana anda mendekati kursus, topik penyelidikan, atau perbualan anda yang seterusnya.


Oleh itu, apa yang anda tulis dalam deraf pertama anda, mungkin kelihatan berbeza daripada apa yang menjadi falsafah anda selama ini.


Falsafah pengajaran anda memberikan gambaran mengenai kepercayaan dan hasrat pengajaran anda kepada orang lain.


Anda mungkin diminta untuk memberikan falsafah pengajaran untuk pelantikan baru, pekerjaan bagi bukan pengajaran, dan penglibatan masyarakat.


Membina atau mencipta asas falsafah anda sekarang, akan menyelamatkan anda dari kesedihan di masa depan ketika anda terus maju dalam karier anda.


Falsafah anda harus mewakili anda sehingga apabila seseorang membaca pemikiran anda, mereka akan dibawa ke kelas anda (secara bersemuka atau dalam talian) dan merasakan tenaga yang mendorong pelajar anda belajar.



Ini tidak bermaksud bahawa bilik darjah anda akan sentiasa menjadi menarik dan menyeronokkan, tetapi pembaca anda harus mengetahui apa yang anda perjuangkan dan apa yang penting bagi anda dalam setiap interaksi dengan pelajar anda (secara peribadi atau dalam perancangan).



Mungkin perkara yang paling penting untuk diingat mengenai falsafah pengajaran anda adalah bahawa ia adalah peringatan yang hebat bagi diri anda tentang mengapa anda memilih untuk melakukan apa yang anda lakukan!


Matlamat, hasrat anda, bilik darjah yang ideal, dan pencarian peribadi adalah pendorong yang, apabila sering dikunjungi, dapat mencegah anda menjadi putus asa, tergenang, atau leka di dalam kelas, apatah lagi dalam fikiran anda sendiri.


Sebagai pendidik, anda akan mengalami keadaan pasang surut.


Ketika keadaan menjadi surut, mempunyai kemampuan untuk mengembangkan falsafah pengajaran anda dan ingat apa yang penting bagi anda mengenai pengajaran dapat memberikan dorongan yang anda perlukan untuk mengatasi rasa kecewa, terhalang, atau keletihan yang kadang-kadang muncul semasa karier mengajar.


Selain itu, mengulangkaji falsafah pengajaran anda juga dapat mengingatkan anda tentang pertumbuhan yang telah anda buat sepanjang karier anda.

Seperti yang anda lihat, ada lebih banyak lagi falsafah pengajaran daripada sekadar keperluan aplikasi.

Walaupun sangat menyakitkan untuk menulis falsafah pengajaran pertama (percayalah, saya telah berada di mana saya sendiri tidak mengetahui bagaimana memulakannya) atau menyusun masa untuk mengkaji dan menyemak semula falsafah anda yang ada, dokumen ini memerlukan usaha anda.

Bagaimanapun, ia adalah jiwa pengajaran anda secara berkesan dalam bentuk dokumen. Ini mungkin bukan puisi atau novel drama yang hebat, tetapi ini adalah sekilas tentang apa yang mendorong anda setiap masa apabila anda membuka komputer anda untuk mempersiapkan kelas, melangkah ke kelas, atau bertemu dengan pelajar.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 12 Disember 2020
Tags: falsafah, mengajar, writings
Subscribe

Posts from This Journal “falsafah” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments