kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Sukarnya mengaku kita bersalah

Perkara yang sukar untuk mengakui bahawa anda bersalah adalah, mengakui bahawa anda memang bersalah.


Anda telah bersumpah bahawa anda telah pun menyiapkan tugasan kerja dan telah mengemelkan tugasan tersebut, walaupun rakan pasangan anda menunjuk tiada emel yang diterima dari anda.

md_logo.jpg

Kesalahan ini, walaupun agak kecil, masih terasa sukar untuk diakui.


Lagipun, anda suka menganggap diri anda sebagai orang yang menunaikan tanggungjawab anda.


Tetapi katakanlah bahawa anda telah menuduh rakan anda menghantar teks kepada rakan yang lain, membuat anda tertanya-tanya apakah ada sesuatu yang berlaku di antara mereka.


Ternyata mesej teks mereka adalah mesej yang biasa di mana mereka membincangkan makanan apa yang harus dibawa ke majlis hujung tahun.


Oleh itu, tidak ada perkara yang tidak diingini berlaku, tetapi anda masih enggan mengakui bahawa kecurigaan anda tidak berasas.


Baru-baru ini terdapat banyak perbincangan di media mengenai sama ada ahli parlimen Malaysia harus mengakui bahawa mereka bersalah dalam beberapa urusan tugasan , seperti yang "tonjolkan" oleh pentadbiran sebelumnya, bahkan penglibatan beberapa agensi  dalam tuduhan berselingkuh.


Memetik kata-kata  dari Paul Krugman (New York Times), ‘kita kini  menderita akan "wabak kesalahan": Tidak ada seorang pun, yang ingin mengakui melakukan kesalahan, setidaknya tidak secara terbuka.



Alexander Pope (1688-1744) menulis, " melakukan kesalahan adalah sifat manusia, untuk memaafkan adalah sifat ilahi," tetapi mempertimbangkan revisi yang diperbaharui ini: "untuk melakukan kesalahan adalah manusia, untuk mengakuinya adalah sifat ketuhanan."


Bahagian memaafkan, tentu saja, memaafkan diri sendiri, tetapi membuat ini diketahui oleh orang lain dalam bentuk pengakuan boleh tampak seperti permintaan yang mustahil.


Tidak banyak yang terdapat dalam literatur psikologi mengenai mengakui kesalahan.


Dua kajian  mengenai permintaan maaf yang dilaporkan oleh Roy Lewicki dan rakan-rakan Ohio State University (2016), mencatat bahawa "hampir setiap hari, media membuat permohonan maaf berprofil tinggi".


Kajian mereka, mengenai faktor-faktor permintaan maaf yang "baik", diambil dari dua kumpulan literatur.


Salah satunya adalah penyelidikan komunikasi mengenai permintaan maaf sebagai bentuk "pembaikan imej."


Yang kedua berdasarkan psikologi sosial dan konsep meminta maaf sebagai cara untuk memperbaiki kepercayaan yang rosak antara mereka yang berdosa dan mereka yang bersalah.


Ini mungkin fungsi "pembaikan imej" untuk meminta maaf yang paling relevan dengan pengakuan kesalahan.


Permintaan maaf dan pengakuan salah melakukan kedua-duanya melibatkan penerimaan pola berfikir yang anda memang bersalah dalam beberapa hal dan bahawasanya anda memang bersalah.


Samada memang ada  ketidaksempurnaan atau tidak, adalah lebih biasa bagi orang-orang untuk ingin melihat diri mereka dengan positif, daripada menerima kelemahan mereka.


Namun, agar permintaan maaf ditangani dengan serius, seperti yang ditunjukkan oleh pasukan Lewicki, yang paling penting adalah pengakuan tanggungjawab - “kesedaran peminta maaf tentang norma sosial ini untuk mengakui bahaya dan kepedulian untuk memperbaikinya”.


Ternyata, para peserta kajian menilai penerimaan komponen tanggungjawab sebagai bentuk permintaan maaf yang paling efektif, diikuti dengan tawaran untuk memperbaiki kerosakan dan ketiga mengenai penjelasan mengenai kesalahan tersebut.


Kajian kedua yang melibatkan prosedur yang agak berbeza menyokong nilai penerimaan tanggungjawab sebagai asas untuk meminta maaf.


Permintaan maaf, tidak seperti pengakuan salah, selalu melibatkan fakta bahawa ada mangsa yang dapat dikenal pasti.


Adalah penting bagi mangsa, agar pelaku sedia mengambil tindakan yang sukar, walaupun tindakan itu mungkin menjadikan mereka kelihatan tidak kompeten atau tidak jujur.


Ini adalah satu lagi sebab utama untuk mengakui melakukan kesalahan - ini menunjukkan bahawa anda menghormati orang yang terpengaruh dengan tindakan anda.


Ini boleh menjadi ungkapan utama egosentrisme, atau bahkan narsisme, untuk hanya memusatkan perhatian pada citra diri anda sendiri dan bagaimana ia merupakan  pelanggaran kompetensi atau harapan integriti yang dipegang orang lain terhadap anda.


Sebaliknya, dengan mengakui kesalahan, anda menunjukkan bahawa anda menghargai mereka - atau lebih daripada - anda menghargai keperluan anda sendiri untuk kelihatan tidak salah.


Sekiranya kita sangat sensitif terhadap orang yang tidak jujur, kita mungkin mempunyai pandangan yang sangat berbeza mengenai apa yang dianggap sebagai pengakuan salah kerana daripada meletakkan nilai yang lebih tinggi pada kecekapan.


Oleh itu, orang yang mengaku “bodoh” tidak akan mengganggu anda sama seperti orang yang mengaku “pandai” kerana mengelakkan diri daripada ditangkap.


Tidak dapat dielakkan kemungkinan kita  akan membuat keputusan yang salah dalam hidup kita, termasuk keputusan yang membahayakan orang lain dan juga diri anda.


Ia mungkin perkara kecil, seperti kejadian mengaku menghantar tugasan, atau yang memberi kesan yang lebih ketara kepada orang yang paling anda sayangi. Ironinya, ketika anda mengakui kelemahan anda dengan mengakui melakukan kesalahan, anda menunjukkan sisi terkuat anda.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 17 Disember 2020
Tags: pemikiran, salah, writings
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments