kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Adakah pemimpin YB egois atau mementingkan diri sendiri?

Kita sebagai rakyat dan pengundi seharusnya bertindak benar dan betul terhadap wakil rakyat YB (yang diplilih atau dilantik) dengan mengemukakan persoalan yang sukar dari pemimpin kerana tindakan mereka mempengaruhi orang lain dan kebanyakan yang lain.

Contoh yang kita perlu mempersoalkan dan bertindak terhadap pemimpin bergelar YB termasuk Senator adalah dimana mereka ketika persidangan Dewan Negara dan/atau Dewan Rakyat bersidang?

Kita rasanya boleh mempersoalkan samada mereka adalah yang mementingkan diri sendiri atau egois?

Dan tentunya kita sudah boleh meneka dan mengesyaki kebanyakan jawapan akan mengatakan, tidak.


Secara umum (setakat ini) kita tentu yakin kebanyakan YB pemimpin adalah yang  mementingkan diri sendiri.

Dan mereka telah mempamirkan beberapa kelemahan yang memudaratkan diri mereka sendiri dan orang lain:

• Pemimpin mempunyai kuasa atas orang lain dan dapat menggunakan kuasa itu untuk kepentingan atau agenda peribadi mereka.

• Pemimpin mesti membuat keputusan mengenai organisasi mereka dan orang-orang dalam organisasi mereka. Kadang kala keputusan ini mungkin bukan untuk kepentingan organisasi atau rakyat - hanya untuk pemimpin atau kumpulan pemimpin tertentu dalam organisasi.


• Pemimpin biasanya memperoleh lebih banyak dana daripada yang lain dan keuntungan dana ini dapat mempengaruhi tindakan mereka; memperjuangkan kedudukan, bermain politik organisasi kerana bekerja dengan penuh integriti, dan pelbagai tindakan lain yang dapat mempengaruhi tindakan pemimpin untuk mendapatkan kedudukan dana terbaik.

• Pemimpin biasanya mendapat banyak perhatian. Kadang-kadang perhatian ini dapat meningkatkan ego pemimpin dan keinginan untuk perhatian ini menjadi ketagihan dan akhirnya membahayakan diri sendiri dan orang lain.

• Sebilangan besar pemimpin biasanya perlu dilihat betul. Oleh itu, jika berhadapan dengan pendapat yang bertentangan, mereka mungkin tidak mahu mendengarkan alternatif atau idea yang berbeza.

Keperluan dilihat sebagai betul boleh memudaratkan organisasi dan orang-orangnya terutama jika keputusan besar ternyata salah. Selain itu, mentaliti ini dapat mewujudkan perpecahan dalam organisasi.

• Semua pemimpin didorong oleh sesuatu. Dan apabila motif yang salah (prestij, ketamakan, kuasa, ego, dan lain-lain) mempengaruhi tindakan dan tingkah laku pemimpin yang boleh membahayakan organisasi dan orang-orangnya.

Kita mungkin boleh memikirkan banyak lagi cara lain pemimpin mudah terdedah atau memotivasi kepentingan diri dan kepentingan diri sendiri.

Malangnya kita melihat begitu ramai pemimpin yang mementingkan diri sendiri di banyak organisasi.

Sekarang kembali kepada soalan: Adakah mereka pemimpin YB  mementingkan diri sendiri?

Bersediakah mereka   mencabar diri mereka  untuk mencari kelemahan berbahaya dalam pemikiran dan tindakan mereka?

Kita semua pastinya sedikit sebanyak mempunyai ciri mementingkan diri sendiri dalam satu cara dalam kehidupan dan memerlukan keberanian untuk bertindak secara konsisten dengan integriti dalam setiap aspek kepemimpinan, termasuk bagaimana kita memimpin diri kita sendiri.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 28 Disember 2020


Tags: egois, mementing diri, pemimpin, writings
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments