kheru2006

Kembali normal?


Menurut Dr Anthony Fauci, Pengarah Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Nasional, kita mungkin akan melihat jalan kembali ke cara hidup yang agak normal di Amerika Syarikat menjelang akhir tahun 2021.

Dr. Fauci sangat mengesyorkan agar kita semua terus melakukan penjarakkan sosial dan memakai topeng dalam kehidupan seharian, kerana ini adalah kaedah terbaik untuk mencegah penyebaran koronavirus sebelum vaksin tersedia secara meluas.

 

Faktor apakah yang mempengaruhi keadaan apabila kehidupan akan kembali normal?

Terdapat dua faktor utama yang secara langsung mempengaruhi ketika kita akan dapat "kembali normal":

1. Kekuatan imuniti yang dikembangkan oleh mereka yang setelah terdedah kepada COVID-19.

2. Kehadiran vaksin COVID-19.

Pakar mengatakan bahawa mungkin bagi individu yang sudah terkena COVID-19 mempunyai risiko yang lebih rendah untuk dijangkiti semula atau mengembangkan kes COVID-19 yang teruk. 

Tetapi setakat ini, mustahil untuk mengetahui berapa lama imuniti boleh bertahan. 

Sebilangan pakar kesihatan percaya bahawa potensi imuniti terhadap COVID-19 hanya dapat bertahan hingga 3 bulan.

Dari segi vaksin, kedua-dua vaksin Pfizer dan Moderna sangat berkesan untuk mencegah COVID-19. 

Walau bagaimanapun, Dr. Fauci menyatakan bahawa kita memerlukan sekurang-kurangnya 75% populasi A.S. untuk mengambil vaksin agar dapat kembali normal.

Apakah yang akan berlaku jika kita masih berhadapan dengan koronavirus pada tahun 2021? Kekebalan atau imuniti memainkan peranan besar

Menurut nature.com, masa depan coronavirus sangat bergantung pada jangka masa dan kekuatan imuniti mereka yang setelah mendapat vaksin. 

Sebagai contoh, jika imuniti berlangsung selama 40 minggu, kita mungkin melihat wabak COVID pada setiap musim sejuk. Tetapi jika imuniti berlangsung selama 100 minggu, kita mungkin melihat wabaknya setiap dua tahun sekali.

                   

Pada awal 2021, kehidupan mungkin serupa dengan keadaannya sekarang. Perayaan Tahun Baru, bilangan peminat menonton perlawanan bolasepak akan jatuh di stadium, akan jauh lebih kecil daripada tahun-tahun sebelumnya dan akan ada peminat minimum yang dibenarkan ke stadium

Tetapi pada bulan April atau Mei, kemungkinan akan ada beberapa syarikat farmaseutikal yang akan menghasilkan vaksin COVID-19 dan sebagai hasilnya, vaksinasi akan tersedia dengan lebih meluas. Pada musim gugur 2021, kita mungkin dapat mula mengadakan perhimpunan dalaman kecil dan melihat perjalanan kembali meningkat.

Sementara itu, ada cara lain untuk berhubung dengan keluarga dan rakan sambil mengurangkan risiko anda dijangkiti dan menyebarkan COVID-19.
 

Pertimbangkan untuk bertemu orang di luar rumah, dengan topeng, atau dalam kumpulan yang lebih kecil daripada biasa. Pastikan semua orang yang anda kenali rapat merasa sihat dan tidak berhubungan dengan orang yang positif COVID-19.

Adakah koronavirus akan hilang? Tidak mungkin

Tidak, para pakar percaya bahawa koronavirus tidak akan hilang atau lenyap. Oleh kerana kesan sejauh mana koronavirus telah tersebar dan bagaimana ia menular, kemungkinan jangka masa untuk mengawal virus ini telah berlalu. Sebagai tambahan, para pakar kini meramalkan bahawa kita kemungkinan mengalami gelombang kedua atau ketiga COVID-19.

Untuk mengakhiri wabak dan mengendalikan koronavirus, kita perlu mencapai kekebalan kawanan. Kekebalan kawanan berlaku apabila peratusan penduduk yang tinggi kebal terhadap virus. Kekebalan mungkin berlaku akibat jangkitan COVID-19 atau menerima vaksin.

Namun, walaupun wabak itu berakhir, virus itu kemungkinan akan terus menyebar pada kadar yang lebih rendah atau melonjak selama musim selesema.

Adakah koronavirus akan bertambah teruk semasa musim selesema?

Pakar penjagaan kesihatan kini prihatin dengan lonjakan kes COVID-19 selama musim selesema 2020-2021, yang biasanya memuncak pada bulan Februari setiap tahun.
 

Virus pernafasan, termasuk selesema, merebak dengan lebih mudah pada bulan-bulan musim sejuk. Ini disebabkan oleh kerana kita menghabiskan lebih banyak masa di dalam rumah dan kurang penyerapan vitamin D, yang melemahkan sistem imun kita.

Di samping itu, penyebaran COVID-19, influenza, dan selesema biasa pada musim gugur dan musim sejuk ini menjadikannya sukar untuk membezakan antara ketiga penyakit tersebut. Oleh itu, penting untuk terus memakai penutup muka kain atau topeng muka pembedahan pada musim sejuk ini. Sangat disarankan agar semua orang yang berusia lebih dari 6 bulan mendapat suntikan selesema musim ini.

Berapa lama kita perlu memakai topeng muka? Itu bergantung pada berapa banyak orang yang mendapat vaksin COVID-19

Semasa penyiaran 60 Minit padai 18 Oktober, Dr. Fauci menjelaskan bahawa kita mungkin masih dapat bersantai dengan memakai topeng.
 

Fauci menjelaskan bahawa jika lebih daripada 75% populasi Amerika Syarikat mendapat vaksin, kita seharusnya lebih tegas untuk memakai topeng atau penutup muka pada akhir tahun 2021.

Namun, kita tidak akan dapat berhenti memakai topeng sepenuhnya pada akhir tahun depan. Terutama di ruang dalaman yang besar, seperti pasar raya, pemakaian topeng akan terus menjadi bahagian penting dalam mengurangkan penyebaran virus walaupun selepas akhir tahun 2021.

Sekiranya anda membuat keputusan untuk membuat topeng anda sendiri, lihat gambar di bawah untuk mendapatkan bahan terbaik untuk digunakan.

 

Bagaimanakah industri pelancongan/perjalanan pada tahun 2021?

Hampir 40% mereka yang disurvei mengatakan bahawa mereka yakin akan mengadakan perjalanan pada tahun 2021 - tetapi bagaimana perjalanannya tahun depan? 

Travelandleisure.com meramalkan bahawa perjalanan domestik akan terasa lebih normal pada musim panas 2021. Walau bagaimanapun, kita mungkin perlu terus memakai topeng muka di pesawat dan di lapangan terbang untuk masa yang akan datang.
 

Banyak lapangan terbang juga dapat memeriksa pelancong menggunakan ujian pantas dan penelusuran kontak untuk mengurangkan penyebaran COVID di kapal terbang.

Syarikat lain meramalkan bahawa apabila vaksin tersedia secara meluas, harga tiket pesawat kemungkinan akan meningkat, kerana lebih banyak orang ingin melakukan perjalanan.
 

Sehingga vaksin COVID tersedia secara meluas di negara lain, banyak orang mungkin menempuh perjalanan domestik pada tahun 2021 kerana sekatan. Di samping itu, perjalanan yang berkaitan dengan perniagaan kemungkinan akan tetap rendah kerana mesyuarat maya.

Adakah negara lain kembali ke cara hidup yang normal?

Walaupun novel koronavirus pertama kali ditemui di China, nampaknya China telah kembali ke cara hidup normal dalam banyak aspek. Sementara Amerika Syarikat masih jauh dari tahap ini.

New Zealand dan Taiwan juga memiliki sedikit kasus dalam jangka waktu tertentu dan juga dapat mempertahankan jumlah ini

Error

default userpic

Your reply will be screened

Your IP address will be recorded 

When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.