kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Apa yang akan kita bawa pada tahun 2021?

Beberapa hari lagi kita akan berada diambang 2021 dan rasanya ianya kini seolah kita sebenarnya telah berada di tahun tersebut.

Pada tahun-tahun kebelakangan sebelumnya , kita akan tentunya memberi tumpuan  pada perancangan urusan dan akiviti suku pertama anda sekarang.

Walau bagaimanapun, tahun ini tidak seperti tahun-tahun yang lalu.


Petugas Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tiba bagi memeriksa penduduk berikutan arahan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan berkuatkuasa susulan penularan wabak Covid-19 di Malayan Mansion, Kuala Lumpur. foto AFIQ RAZALI, 07 APRIL 2020

Sekiranya anda dapat meramalkan rancangan urusan untuk tahun 2021, kemungkinan besar anda telah membuat banyak kemungkinan.

Rantaian bekalan masih menghadapi masalah besar, dan pelanggan masih menghadapi ketidakpastian.

Vaksin virus COVID-19 dijangka akan boleh diperolehi, adalah berita yang menggembirakan.

Namun, masih memerlukan masa berbulan-bulan bagi setiap orang yang memilih untuk diberi vaksin untuk mendapatkan suntikan.

Dan samada vaksin adalah sesuai dan berkesan memerlukan beberapa minggu pula.

Malangnya, vaksin belum sampai dengan cukup cepat bagi mereka yang kehilangan rakan atau saudara kerana virus.

Dan jumlah pencegahan wabak terhadap pekerjaan, perniagaan dan, dalam beberapa kes, seluruh sektor industri sangat dahsyat.

Kita  semua akan tertanya-tanya bagaimana untuk 2021. Walaupun terdapat banyak perkara yang masih di luar kawalan anda, perspektif anda banyak berkaitan dengan cara anda melihat sesuatu.

Lensa yang kita pilih mempunyai kaitan dengan bagaimana kita melihat dunia kita, secara dalaman dan luaran.

Dengan cabaran yang semakin meningkat di persekitaran kita, sangat penting kita mengetahui apa yang ada dalam kesedaran kita.



Perhatikan maklumat yang anda ambil, dan kepercayaan yang anda berikan.

Kita terus dihujani dengan mesej dari media dan orang lain dalam kehidupan.

Kita masing-masing bergantung kepada dan mencari tahu apa yang penting bagi kita - dan apa yang tidak.

Mungkin anda perlu menetapkan beberapa had jumlah negatif yang anda izinkan dalam hidup anda pada tahun akan datang, sama ada dari saudara atau rakan yang mengeluh - atau terlalu banyak masa di hadapan saluran berita kabel 24/7.

Kita sentiasa ada pilihan. Kita boleh menjauhkan diri dari perbualan atau mematikan gajet elektronik.

Sebilangan besar daripada kita terperangkap dalam situasi negatif sebelum kita mengetahuinya.

Kira-kira 70% daripada apa yang kita hadapi di dunia luar kita adalah negatif, dan kemudian ada pengkritik dalaman itu.

Oleh itu, adalah idea yang baik untuk membentengi diri anda dengan kotak alat emosi kecemasan.

Melakukan perkara mudah dapat membantu menukar suis untuk memulakan sistem anda.

Untuk mengurangkan tekanan, lihat apakah anda mungkin perlu melakukan beberapa perubahan cara mendekati sesuatu pada tahun mendatang.

• Menyaring - Adakah anda memperbesar aspek negatif dari situasi dan menyaring perkara positif? Katakan anda mempunyai hari yang hebat di tempat kerja. Anda menyelesaikan tugas anda lebih awal dan merasa berjaya. Tetapi anda lupa satu langkah kecil. Pada malam itu anda hanya menumpukan perhatian kepada pengawasan anda - dan melupakan perkara lain.

• Memperibadikan - Apabila sesuatu yang buruk berlaku, adakah anda secara automatik menyalahkan diri sendiri? Contohnya, apabila seseorang tidak menjawab teks, e-mel atau panggilan telefon anda, adakah anda selalu menganggapnya ada kaitan dengan anda?

• Membinasakan - Adakah anda selalu menjangkakan yang terburuk? Penghantar makanan telah tersalah menghantar pesanan anda, dan anda membuat kesimpulan bahawa sepanjang hari anda akan menjadi bencana.

• Polarisasi - Adakah anda melihat sesuatu hanya baik atau buruk - atau hitam atau putih? Tanpa jalan tengah? Sekiranya anda tidak sempurna, anda pasti gagal sepenuhnya, bukan?

Dengan latihan, anda boleh belajar menukar suis negatif anda. Klinik Mayo menawarkan beberapa petua:

1. Kosongkan pada perkara yang anda fikirkan negatif - kerja, hubungan, dan lain-lain. Mulakan dengan perkara kecil dan beri tumpuan pada satu perkara untuk membaiki semula.

2. Periksa diri anda. Berkala sepanjang hari, berhenti dan menilai apa yang anda fikirkan. Sekiranya fikiran anda negatif, cari cara mudah untuk memberi tumpuan kepada yang lebih positif. Dengan menyedari keadaan negatif anda, anda boleh membuat perubahan.

3. Gunakan humor. Berikan peluang kepada anda untuk bergembira. Apabila anda boleh mentertawakan kehidupan, anda merasa kurang tertekan. Cuba meminta pasangan anda untuk memberi label “ATS” (Amaran Terlalu Serius) jika anda mula terlalu serius.

4. Amalkan percakapan diri yang positif. Jangan katakan apa-apa kepada diri sendiri, anda tidak akan mengatakan kepada orang lain Sekiranya pemikiran negatif memasuki fikiran anda, cubalah menilai secara objektif dan rasional, bukannya kritikal. Langkah permulaan ini akan terbina.

Jadi, bagaimanakah anda akan muncul dalam hidup anda pada tahun 2021? Apakah jenis lensa yang anda cari? Berkeadaan sekarang atau terus terjebak pada masa lalu? Bersyukur atau risau akan masa depan?

Perspektif ini ada kaitannya dengan kualiti hidup yang anda alami - sama ada anda hanya perlu bergerak atau menganyam permadani yang kaya.

Dan jangan lupa sejauh mana anda telah berjaya pada tahun 2020! Dunia anda telah digegarkan, dan cara hidup anda telah berubah secara mendadak. Sistem telah berubah - atau mereka telah diciptakan semula.

Perniagaan dan industri harus belajar cara baru untuk mengatasi - dan, dalam beberapa keadaan, berusaha bertahan.

"Menyesuaikan diri" pastinya menjadi tema berulang ... walaupun kita belum mahir. Jadi, bersikap lemah lembut dengan diri sendiri.

Seperti yang dikatakan oleh pengarang Carlos Castenada, “Kita sama ada membuat diri kita bahagia atau membuat kita sengsara. Jumlah kerja adalah sama. "

Azizi Ahmad Malaysia Gazette Pendapat 30 Disember 2020
Tags: 2021, covid, pandemik, writings
Subscribe

Posts from This Journal “2021” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments