kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Kita perlukan pemimpin moden, bukan tua atau muda

Beri peluang Parti Muda warnai politik negara 24 Disember 2020 berbunyi lebih sedap dari tajuk Negara perlu pemimpin muda baharu artikel 22 Disember 2020

Banyak juga dari seruan generasi muda yang mahukan ‘pemimpin muda’ dijadikan ‘pemimpin kanan’ bahkan ada yang mahu pemimpin muda menjadi PM kerana keyakinan yang ada pada mereka.

Ramai juga dari golongan muda (melalui pembacaan tentunya) mahu mencontohi  Sanna Marin (Finland, 34 tahun ketika dipilih) , Jacina Ardern (New Zealand, 39 tahun) , Oleksiy Honcharuk (Ukraine, 35 tahun) atau Nayib Bukele (El Salavador, 38 tahun) sebagai ketua negara bagi negara masing-masing.

Untuk itu, berapakah umur atau usia seseorang yang paling mungkin mencapai prestasi puncaknya? Atau, berapakah usia utama kepemimpinan?

Tidak ada usia yang "sempurna" untuk menjadi pemimpin yang paling berkesan.

Pastinya kita tidak dapat menentukan usia di mana seseorang akan berprestasi terbaik dalam peranan tertentu , sama ada lebih baik seseorang yang lebih muda atau orang yang lebih tua menerajui kepimpinan tertentu.

Kajian terdahulu yang dijalankan tidak menemui hubungan langsung antara usia dengan kebijaksanaan, atau kebijaksanaan dengan kemampuan kepemimpinan.

Apa yang telah ditemui oleh para penyelidik ialah pemimpin dapat memupuk kemahiran untuk mengumpulkan kebijaksanaan seiring bertambahnya usia.

Kebijaksanaan adalah mengenai pengenalan corak.


Dan seseorang boleh berpendapat bahawa semakin anda berusia, semakin banyak kumpulan pengalaman yang dapat anda gunakan untuk mengenali corak.

Warren Bennis, salah seorang ahli teori pengurusan paling bijak di dunia, mencadangkan bahawa pemimpin yang paling berkesan adalah mereka yang mempunyai selera luar biasa untuk mendapatkan maklumat baru.

Dengan kata lain, pemimpin yang hebat adalah pelajar yang hebat pada usia berapa pun.

Kita harus menyedari bahawa seorang pemimpin lama yang baru muncul di tempat kerja bukanlah pemimpin masa lalu yang dipandang dengan hormat.

Apa yang menarik tentang pemimpin moden adalah relevansinya: kemampuan untuk menggunakan kebijaksanaan abadi untuk mengatasi masalah zaman moden.

Sudah tiba masanya sesuatu urusan mula menghargai kebijaksanaan seperti gangguan, terutama di sektor teknologi.

Dan, kita harus menggunakan semula perkataan "pemimpin" - dengan gaya moden.

Fikiran pemula, empati dan pemikiran holistik yang mencirikan pemimpin moden seperti itu adalah ciri pemimpin yang berkesan pada usia apa pun.

Digital Quotient (kepintaran digital) adalah kemahiran berharga bagi setiap urusan pada masa kini.

Namun, kita mengharapkan para eksekutif muda ini secara ajaib mewujudkan EQ (kecerdasan emosi) yang dimiliki oleh pekerja yang lebih tua dua kali lebih banyak untuk belajar.

Seiring waktu, pemimpin muda tentunya meminta ‘orang lama’ untuk sesi bimbingan, dan ternyata membimbing satu sama lain, dimana orang lama membimbing EQ untuk beberapa DQ mereka.

Hubungan dua-hala ini mendapati pengaturan itu memperkaya, dan kepercayaan bertambah.

Para pemimpin moden dapat memainkan banyak peranan, tetapi nilai unik mereka adalah untuk membujuk genius daripada pemimpin yang lebih muda.

Kerana pengalaman mereka yang luas, mereka dapat melihat hal-hal dalam pemimpin muda yang telah mereka atasi sendiri, serta ciri dan cabaran yang menjadikan setiap orang muda itu unik.

Darrell Worthy, ketua ahli psikologi University of Texas dalam satu siri eksperimen mengenai kebijaksanaan, mendapati bahawa sementara orang dewasa yang lebih muda cenderung membuat pilihan yang lebih cepat yang membawa kepada ganjaran yang lebih segera, orang dewasa yang lebih tua umumnya lebih mahir membuat pilihan strategik yang mengambil masa depan ke dalam akaun.

Pemimpin yang lebih muda mungkin lebih sesuai untuk organisasi yang perlu bergerak dengan cepat, tanpa ditangani oleh tradisi atau berhati-hati, (sesuai dengan petikan terkenal Mark Zuckerberg: "Bergerak cepat dan pecahkan sesuatu.") Sementara pemimpin yang lebih tua lebih sesuai untuk kestabilan dan pengoptimuman.

Kajian MIT Management baru-baru ini menyarankan, “Idea-idea bagus datang tanpa mengira usia, tetapi memerlukan pengalaman untuk mengubahnya menjadi kisah kejayaan”.

Steve Jobs berusia 21 tahun ketika dia membantu membina Apple, tetapi beliau adalah CEO berusia 43 tahun ketika syarikat itu menubuhkan iMac. "

Dalam dunia yang semakin pantas, banyak idea segar datang dari orang muda.

Tetapi pemimpin hebat memahami bahawa tidak mudah untuk menterjemahkan visi menjadi kenyataan. Dan mereka sedar bahawa mereka tidak dapat melakukannya sendiri.
Pemimpin yang paling berkesan adalah mereka yang mencari apa yang mereka dan organisasi mereka perlukan, dan selalunya, yang diperlukan adalah kebijaksanaan kuno yang baik. Pola pemikiran pertumbuhan seperti itu tidak awet muda, dan ini mewakili bentuk kepemimpinan yang lebih tinggi.

Azizi Ahmad Malaysian Insight Pandangan Anda 1 Januari 2021
Tags: kebijaksanaan, moden, muda, pemimpin, tua, writings
Subscribe

Posts from This Journal “pemimpin” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments