kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Cukur kepala: Budaya Atau Agama?

Terdapat sebilangan agama maupun kepercayaan memerlukan penyingkiran rambut atau bulu di badan dan wajah sementara yang lain tidak.

Penyingkiran rambut atau bulu mungkin diwajibkan oleh beberapa agama misalnya pada usia tertentu atau kematian saudara atau pasangan, sementara ada yang melarangnya.

Di seluruh dunia Islam, penyingkiran rambut atau bulu dianggap dalam konteks hukum agama.


0202066a-ConvertImage.jpg
Sumber Stan Hennigh Fine Art

Di kalangan umat Islam, penyingkiran rambut adalah sebahagian dari dorongan ke arah kesucian dan kebersihan umum dan termasuk pemotongan kuku dan penghapusan bulu ketiak dan kemaluan.

Lelaki dan wanita harus menanggalkan bulu ketiak dan kemaluan sekurang-kurangnya setiap empat puluh hari.

Janggut sangat sesuai untuk lelaki dan wanita Muslim yang dapat menghilangkan rambut wajah 'tidak wajar' tetapi tidak boleh membentuk semula alis dengan alasan kesombongan.

Cabang Islam Hanafi, yang termasuk orang-orang Turki Sunni, menuntut setiap bahagian tubuh , bebas dari rambut.

Oleh itu, para wanita mengemaskan badan mereka dengan lilin yang diperbuat daripada gula dan pelbagai ramuan.

Lelaki lebih suka pisau cukur dan salap rambut.

Semasa zaman Uthmaniyyah, mencabut bulu badan lebih penting bagi lelaki dan wanita muslim daripada yang ada di dunia moden.

Di India, mencukur kepala dipraktikkan oleh ramai penganut Hindu dan merupakan adat dan budaya (ritual).

Bagi pengikut Chudakarana Samskara, ritual mencukur kepala dijalankan keatas kanak-kanak lelaki dan perempuan ketika berusia sekitar empat tahun.

Rambut dilihat sebagai perhiasan dan dengan mencukur kepala, anak itu berhadapan ego yang kosong. Ia mengajar kerendahan hati dan kesetiaan.

Kanak-kanak yang bercukur kepala dilihat bersih (tidak bersalah) dan suci dan diperlakukan dengan penuh hormat.

Mencukur kepala juga boleh dilihat sebagai tindakan merendah diri bagi orang dewasa.

Sebagai contoh, di Kumbha Mela ritual pertama yang diperhatikan oleh kebanyakan jemaah adalah upacara mundana, pencukuran kepala.

Rambut dianggap sebagai simbol kemegahan, dan untuk mendapat manfaat penuh dari penziarahan ke tempat suci, seseorang harus melepaskan kesia-siaan terlebih dahulu.

Oleh itu, para jamaah percaya bahawa rambut harus dicukur dari kepala sebagai tanda penyerahan dan kerendahan hati.

Lelaki Hindu hanya mencukur kepala ketika ada orang tua meninggal dunia di rumah dan wanita dicukur hanya ketika mereka menjanda dan bukan sebaliknya.

Penganut agama Sikh melarang memotong atau mencukur rambut badan.

Sikh Ortodoks selalu membawa belati bersama mereka, agar seseorang tidak berusaha memaksa mereka melakukan sesuatu yang bertentangan dengan anutan mereka.

Belati dianggap salah satu daripada lima "lencana luar."

Mereka kerap berambut dan berjanggut tanpa dicukur; memakai serban; memakai seluar selutut; dan memakai gelang besi di pergelangan tangan kanan. "

Orang Sikh bertindak balas terhadap pencukuran dan penipisan, mungkin kerana hubungannya dengan sistem kasta Hindu.

Hal ini menyebabkan apa yang disebut oleh seorang penulis sebagai "pantang larang anti-pencerobohan" sebagai reaksi terhadap upacara penolakan atau sannyasa tertentu yang lazim berlaku di seluruh Punjab (dan juga seluruh India) pada masa itu.

Dalam upacara inisiasi yang dilakukan oleh sannyasi Hindu, dia, setelah menemui seorang Guru atau guru spiritual, janggut, misai, dan kepalanya dicukur sepenuhnya.

Terdapat ritual mencukur kepala untuk kanak-kanak lelaki di Burma, seperti versi Hindu.

Peganut Buddha Thailand mempunyai ritual mencukur kepala untuk menyucikan bayi yang baru lahir.

Mencukur kepala adalah sebahagian daripada proses menjadi sami Buddha.

Upacara Mencukur Kepala adalah mengenai penolakan dari kehidupan biasa dan semua kesenangan yang tidak menyenangkan.

Dengan melepaskan bukan hanya gaya hidup berdasarkan keinginan lama tetapi juga semua keterikatan, seseorang memasuki gaya hidup monastik yang bertujuan untuk mencapai kebahagiaan.

Buddha juga meninggalkan kehidupan rumahnya pada usia muda dengan meninggalkan istananya dan memotong rambutnya yang panjang.

Azizi Ahmad Minda Bebas Sejarah & Warisan/History & Heritage 02 Januari 2021
Tags: agama, budaya, cukur kepala, writings
Subscribe

Posts from This Journal “cukur kepala” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments