kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Mencari pemimpin yang autentik

Definisi ‘autentik’  telah berkembang dalam beberapa dekad yang lalu.

Ketika saya melayari ‘Discovery’ di telefon bimbit saya melihat banyak rujukan kepada Polonius di Hamlet yang mengatakan, "Kepunyaan diri yang sendiri benar." dan asasnya adalah berauntentik adalah menjadi diri sendiri.

Kedengarannya hebat sehingga contoh yang tidak selesa mula muncul.

0202066a-ConvertImage.jpg
Azizi Ahmad.

Terlalu banyak diktator dan penjenayah adalah diri mereka sendiri tetapi, yang mengerikan, "diri" mereka adalah jahat.

Begitu jelasnya, perlu ada komponen moral yang ditambahkan pada idea Shakespeare.

Yang membawa kita kepada peningkatan autentik  baru-baru ini dalam konsep formal Kepemimpinan Autentik.

Sebilangan besar pemikiran dunia perniagaan dan kepemimpinan mengenai aplikasi praktikal dalam kepemimpinan autentik berasal dari pemikiran yang dimulakan pada awal tahun 2000 oleh Bruce Avolio, seorang profesor pengurusan dan penyelidik kepemimpinan. Avolio mengkodifikasikan kepemimpinan autentik kepada empat komponen:

1. Kesedaran diri.

Ini adalah bahagian "kenali diri sendiri". Bagaimana seseorang memahami dunia, bagaimana seseorang memperoleh dan memberi nilai, apakah ciri peribadi seseorang (baik dan buruk)?

2. Perspektif moral dalaman.


Bukan hanya memiliki satu set nilai, tetapi dengan sengaja menghayati mereka. Ini penting kerana perspektif moral seseorang mungkin berbeza daripada perspektif masyarakat atau kumpulan. Akibatnya, mereka dapat menahan tekanan luaran. Risikonya adalah bahawa moral itu tidak hanya berbeza, tetapi buruk. Oleh itu, syarat baru bahawa pemimpin yang sahih mempunyai nilai etika dan menerapkannya.

3. Pemprosesan maklumat yang seimbang.

Ini hanya bermaksud mengkaji semua maklumat dengan cara yang tidak berat sebelah. Ia mencari fakta, tanpa mengira sama ada idea itu menyokong idea yang telah dibuat sebelumnya. Ia menerima maklum balas kritikal. Ini membuat keputusan yang baik untuk kumpulan tidak kira sama ada baik untuk pemimpin.

4. Ketelusan hubungan.

Ini adalah idea bahawa anda tidak berhenti mengenal diri anda - anda menunjukkan diri anda yang sejati kepada orang di sekeliling anda. Tindakan luaran anda selaras dengan nilai dalaman anda dan anda tidak cuba menyamarkan atau memanipulasi untuk kepentingan peribadi. Ini juga bermaksud menyampaikan seberapa banyak maklumat yang sesuai dan mungkin untuk situasi tertentu untuk membantu orang memahami keputusan anda dan mendapatkannya.

Kita semua pernah mendengar atau bekerja dalam persekitaran bertoksik di mana kekurangan komunikasi atau ketidakjujuran dari pihak kepimpinan menyebabkan inisiatif yang gagal, semangat yang lemah, pergantian kakitangan dan pencapaian yang tidak dijawab.

Kepimpinan autentik mengambil organisasi ke arah yang bertentangan.

Banyak kajian mendapati bahawa kepemimpinan yang sahih meningkatkan kepuasan kerja dan keyakinan terhadap pemimpin mereka di kalangan pekerja; membina semangat berpasukan, hubungan dan keberkesanan; meningkatkan komitmen individu pekerja terhadap organisasi dan memberi inspirasi kepada individu untuk memberikan usaha tambahan dalam pekerjaan mereka.

Salah satu bahagian yang lebih menarik dalam senarai itu adalah peningkatan keberkesanan pasukan ketika bekerja di bawah pemimpin yang sahih. Ini adalah kesan turun-temurun yang sebenarnya, dan implikasinya ialah seorang CEO tidak perlu berada di dalam bilik untuk mendapatkan faedah dari sikapnya untuk memberi kesan positif terhadap dinamika pasukan. Itu adalah pelajaran mendalam untuk pasukan dan organisasi dari semua jenis.

Bagaimana ia berfungsi? Terdapat banyak sebab fisiologi, menurut tingkah laku dan pakar bahasa badan Scott Rouse. Apabila pemimpin itu autentik , beliau menunjukkan cara santai, selesa, semula jadi;  orang-orang di sekelilingnya sepadan dan mencerminkannya. Terdapat juga kesan biokimia, melepaskan bahan kimia otak yang membantu orang berehat dan menjadikannya lebih baik.

Tetapi pada tahap sederhana dan tinggi, orang bekerja lebih baik di bawah pemimpin yang sahih kerana "kita mahu menjadi seperti orang yang kita suka," kata Rouse.

Sekiranya kita mengambil semua perkara di atas tepat seperti yang dibentangkan, kita akan menghadapi masalah.

Dalam artikel 2014, ahli radiologi Richard Gunderman dan Mario Maas menunjukkan bahawa kita tidak akan pernah berubah dan berkembang jika kita selalu menerima diri kita seperti kita "pada masa ini."

Kita mesti mendorong diri kita menjadi lebih baik yang secara semula jadi merangkumi ketidakselesaan kerana kita bertindak seperti sesuatu yang belum kita miliki (belum).

Walaupun dalam beberapa ciri semula jadi, setiap orang dapat belajar untuk menjadi asli. Perlu membuat keputusan yang sukar untuk menjadi kenyataan dengan diri kita sendiri dan orang di sekeliling kita.

Kuncinya, kata Gunderman dan Maas, adalah tidak berpura-pura menjadi sesuatu - "meniru orang lain, atau memenuhi harapan orang lain." Dan ini tentunya bukan untuk melakukan usul kerana LinkedIn memberitahu kita bahawa berauntentik  adalah cara untuk dinaikkan pangkat. Ini adalah untuk menjadi auntentik kerana itulah yang akan membantu pasukan kita, organisasi kita, dan diri kita berjaya - dan berbuat baik - sambil membina kejayaan

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 31 Mac 2021
Tags: autentik, pemimpin, writings
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments