kheru2006

Petunjuk diri untuk pemimpin autentik

Adalah perkara biasa bagi para pemimpin untuk menghantar mesej tidak berasas atau yang bercampuran kepada pasukan mereka.  

Mereka mengatakan satu perkara, namun ahli pasukan tidak melihat mereka bercakap serupa bikin.

Pemimpin jenis ini tidak dianggap oleh bahawahan mereka  sebagai sahih. Mereka kehilangan kepercayaan orang-orang di sekeliling mereka.

Jadi, inilah mesej utama: pemimpin bermesej campuran bukan pemimpin yang sahih. Dan, dari perspektif pekerja dan hasil, kesannya negatif.

Kunci permulaan perjalanan anda untuk menjadi pemimpin yang lebih autentik adalah untuk menjadi lebih sedar tentang diri anda sebagai seorang.

Kesedaran diri adalah sifat nombor satu untuk membina jenama peribadi anda sebagai pemimpin yang sahih.

Jadi, bagaimana kita menjadi lebih sedar diri?

Titik permulaan untuk membangun kesedaran diri anda adalah mengetahui "petunjuk diri" anda. 

Anda harus tahu apa nilai peribadi anda, dan apa yang anda harapkan - atau apa yang harus anda perjuangkan.

Petunjuk diri anda haruslah mengenai pencapaian, integriti, menepati janji, menjaga orang dan tepat pada waktunya.  

Dalam semua aspek kehidupan , anda harus berhasrat untuk setia kepada ‘petunjuk diri’ sendiri.  

Membuat keputusan dan tingkah laku anda harus dibuat dalam konteks ‘petunjuk diri’ anda sendiri.  

Sebagai contoh, bagi yang mengenali anda , tentunya mereka akan mengenali dan akan memberitahu, bahawa anda seorang yang tepat masa dan sering mengambil berat terhadap orang lain, dan itu adalah penting. 

Cuba luangkan masa untuk merenungkan ‘petunjuk diri’ anda:

Apakah nilai terpenting dalam hidup anda?

Bagaimana nilai-nilai ini diterjemahkan kepada tingkah laku anda?

Sekarang, renungkan seberapa baik anda menjalani ‘pentunjuk diri’ anda. Adakah anda benar seperti pentunjuk diri anda, atau adakah kesalahan pada kompas anda?  

Kesalahan tersebut akan menunjukkan gabungan mesej yang anda hantar. Mereka mewakili jurang keaslian anda sebagai pemimpin. Adakah anda gembira dengan ini?

Tidak ramai bos berteladan auntentik yang dapat dilihat, namun bos berteladan autentik mempunyai ciri berikut: 

Mereka membawa kegembiraan kepada keluarga, rakan dan rakan sekerja. Semasa mereka masuk ke pejabat, mereka membawa tenaga positif kepada semua orang di sekelilingnya.

Petunjuk diri profesionalnya adalah untuk memotivasi orang dengan melatih dan memberi inspirasi kepada mereka. Mereka membawa petunjuk diri yang positif. 

Di hujung skala yang lain, kita sering menemui pemimpin yang kehadirannya mempengaruhi semua orang di dalam bilik dengan cara yang negatif.

Mereka nampaknya siap menerkam komen yang dibuat oleh orang lain. Dan mereka bersedia untuk merendahkan, menghina  dan memperkecilkan orang lain. 

Pemimpin-pemimpin ini mempunyai kesan negatif terhadap orang.

Terdapat dua kategori jenis ini:

• Mereka yang sedar diri - tetapi tidak peduli.  

Mereka tahu kesannya terhadap orang lain, tetapi tidak peduli. Faktor dominan petunjuk diri bagi orang-orang ini adalah "memperolehi dengan ap acara sekali pun".  

Hasilnya adalah bahawa orang-orang ini mencapai hasil melalui kepatuhan orang-orangnya dan dengan mewujudkan budaya ketakutan. Dan, mereka datang dengan kos tersembunyi kepada organisasi dari segi kadar pengurangan pekerja yang lebih tinggi, tahap moral yang lebih rendah, penglibatan pekerja yang lebih rendah dan kerja berpasukan yang lebih lemah.

• Mereka yang tidak sedar dan mengambil berat. 

Mereka tidak tahu sejauh mana kesannya. Orang-orang ini mempunyai titik buta. Setelah mereka dapat melihat titik buta itu, mereka bersedia untuk berubah kerana mereka tahu akan mencapai lebih banyak lagi, melalui komitmen orang-orang mereka.

Kita bermula dengan mesej bercampuran yang dihantar oleh pemimpin. Kesan kepada pekerja adalah negatif.

Berauntentik adalah elemen penting untuk membina kepercayaan, semangat dan komitmen daripada rakan sekerja dan ahli pasukan. Pemimpin mesej bercampuran bukan pemimpin yang sahih. Atau, secara positif, pemimpin mesej-ke-tingkah laku yang konsisten adalah pemimpin yang sahih.

Kesedaran diri adalah elemen penting untuk membina keaslian. Pemimpin yang sedar diri jelas mengenai petunjuk diri, dan mereka cakap serupa bikin. Penting bagi para pemimpin untuk menyedari kesan riak mereka - kesan yang mereka buat terhadap orang lain.

Jadi anda pemimpin yang mana satu?

Anda harus memberi tumpuan untuk membantu mereka yang tidak sedar diri dan ingin memperbaiki diri dengan masalah titik buta mereka. Dan, apabila mereka mengetahui tentang titik buta mereka, mereka akan berada di jalan untuk menjadi pemimpin yang lebih sahih.

 

Error

default userpic

Your reply will be screened

Your IP address will be recorded 

When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.