Walaupun kita boleh meminati pasukan sukan kegemaran masing-masing, kita masih boleh berdebat mengenai pasukan kegemaran mana yang terbaik tanpa merosakkan persahabatan.
Di tempat kerja, rakan sekerja sering mempertikaikan strategi dan pendekatan tanpa mengambil risiko pegeseran jangka panjang.
Sebaliknya, perbualan politik nampaknya menjadi sangat mencabar dalam beberapa tahun kebelakangan ini.
Kisah mengadakan majlis perjumpaan yang tegang dan rakan Facebook, Instagram, WhatsApp yang di ‘unfriend’ telah menjadi perkara biasa.
Beberapa kajian dan penyelidikan berkaitan dalam psikologi politik mencadangkan dua jawapan luas.
Pertama, kajian menunjukkan bahawa topik yang memecahbelahkan - isu-isu yang menjadi polarisasi, atau yang tidak ada konsensus masyarakat luas - dapat membangkitkan perasaan cemas dan ancaman.
Maksudnya, hanya dengan mempertimbangkan topik-topik ini tampaknya membuat orang berjaga-jaga.
Kedua, kajian mengenai keyakinan moral oleh ahli psikologi Linda Skitka dan rakan-rakannya menunjukkan bahawa sikap yang berkaitan dengan nilai-nilai moral dapat menyumbang kepada jarak sosial.
Dengan kata lain, jika seseorang menganggap kedudukan mereka dalam suatu isu adalah persoalan yang benar berbanding yang salah atau yang baik berbanding yang jahat, mereka cenderung untuk berinteraksi dengan orang yang tidak bersetuju dengan isu tersebut.
Pencetus kebimbang automatik
Masalah perpecahan adalah dikatakan sebagai masalah yang tidak mempunyai konsensus yang jelas.
Contohnya, hampir semua orang menyokong mengenai isu keselamatan makanan; tetapi jika anda mengemukakan masalah seperti pengguguran atau hukuman mati, anda akan melihat perpecahan kem.
Orang ramai juga suka mempunyai dan memberi pandangan umum terhadap sesuatu masalah sebelum mereka mula membahaskannya.
Sekiranya anda bercakap dengan orang asing, anda tidak tahu bagaimana menjangkakan kedudukan mereka dalam topik yang membimbangkan. Ini menimbulkan ketidakpastian yang boleh menjadi tidak selesa.
Dalam satu kajian oleh Joseph Simons mengenai 60 masalah sosial (mulai dari air paip yang selamat hingga perhambaan) dan penilaian mengenai cemas, terancam, berminat atau santai ketika membincangkan isu tersebut, beliau mendapati responden mengambil kira perasaan cemas dan terancam ketika membincangkan topik yang pada umumnya dianggap lebih memualkan.
(Dalam beberapa keadaan - seperti ketika orang tidak mempunyai sikap yang kuat terhadap masalah ini - mereka merasa lebih berminat untuk membincangkan topik ini.)
Dalam kajian kedua, terhadap pengalaman ancaman pada tahap tidak sedar dengan maksud adakah topik perpecahan secara automatik akan mencetuskan kebimbangan?; mereka mendapati bahawa orang tidak selalu mengenali sumber tindak balas emosi mereka.
Perasaan yang ditimbulkan oleh satu peristiwa atau objek dapat "dibawa" ke pertimbangan yang tidak berkaitan.
'Betul dan salah' menambah lapisan komplikasi
Halangan sosial tambahan melampaui perselisihan. Pertimbangkan dua individu yang menentang hukuman mati.
Seseorang mungkin berfikir bahawa hukuman mati adalah salah dari segi moral, sedangkan orang lain mungkin percaya bahawa hukuman mati tidak berkesan untuk mencegah jenayah.
Walaupun kedua-dua individu sangat menyokong kedudukan mereka, orang pertama memegang sikap ini dengan keyakinan moral.
Kajian oleh Skitka dan rakan-rakannya turut menyoroti akibat sosial "mandat moral" ini.
Apabila menjurus kepada masalah betul atau salah, orang menjadi kurang toleran terhadap orang lain yang berpandangan sebaliknya.
Secara khusus, individu dengan keyakinan moral yang lebih kuat cenderung tidak mahu bergaul dengan mereka yang tidak bersetuju dengan mereka mengenai isu-isu tertentu.
Jarak sosial ini tercermin dalam tanggapan tinjauan - "akan senang berkawan dengan orang ini" – bahkan turut terkesan dengan jarak fizikal, seperti meletakkan kerusi lebih jauh dari seseorang dengan pandangan yang berlawanan.
Sudah tentu, tidak ada yang akan menyetujui setiap isu. Tetapi penting bagi kita untuk belajar dari mana orang lain hadir untuk mencapai kompromi.
Malangnya, kompromi atau permuafakatan lebih sukar dicapai jika orang memulakan perbualan dengan perasaan terancam.
Dan jika individu merasakan bahawa seseorang yang berpandangan sebaliknya hanyalah orang yang tidak baik, perbualan itu mungkin tidak akan berlaku sama sekali.
Pada akhirnya, tidak menjadi masalah sama ada anda bercakap dengan orang asing atau rakan; kemungkinan pengecualian atau penghindaran meningkat apabila topik perpecahan dibangkitkan.
Tidak ada jalan penyelesaian yang mudah. Kadang-kadang membangkitkan topik-topik ini dapat menunjukkan perbezaan yang tidak dapat diselesaikan.
Tetapi pada masa-masa lain, kesediaan untuk mendekati topik-topik yang sukar dengan tenang - sambil benar-benar mendengarkan sisi lain - dapat membantu orang mencari jalan sama atau mempromosikan perubahan.
Mungkin bermanfaat untuk mengambil langkah mundur.
Perselisihan dalam satu isu - bahkan masalah moral - tidak semestinya alasan untuk memutuskan persahabatan.
Sebaliknya, memberi tumpuan kepada ikatan dan moral bersama yang lain dapat menyelamatkan atau mengeratkan hubungan.