kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Peluang kerja sambilan untuk pesara dan warga emas?

Pesara kembali kerja demi menyara kehidupan bertarikh 23 Disember 2020 perlu diberi perhatian.

Dengan simpanan persaraan yang sedikit, tidak hairan apabila ramai yang perlu kembali bekerja demi menyara kehidupan

Ditambah dengan kos sara hidup yang tinggi, sebarang perancangan berhubung penggunaan wang simpanan itu sukar dilaksanakan.
Pekerjaan sambilan untuk pekerja yang lebih tua melebihi 50 tahun atau 60 tahun adalah penyelesaian yang baik.



Majikan tempat lama anda tidak akan selalu dan terus menerus menjaga anda, jadi anda harus menjaga diri anda.

Kita tidak harus mempercayai bahawa melakukan pekerjaan dengan baik akan memberi keselesaan seumur hidup, sebaliknya jaminan keselamatan pekerjaan jarang berlaku.

Tidak mengejutkan, dalam kekesusutan wabak pandemik, pekerjaan untuk mereka yang berusia 50 tahun keatas sangat diperlukan dan dicari.


Berdasarkan laporan Biro Statistik Tenaga Kerja Amerika Syarikat , lebih daripada 40% orang dewasa berumur 55 tahun ke atas sama ada bekerja atau mencari pekerjaan pada bulan Mac 2019.

Dan laporan dari United Income mengatakan bahawa 20% orang dewasa yang berumur 65 tahun ke atas sama ada bekerja atau mencari pekerjaan pada Februari 2019, berbanding 10% pada tahun 1985.


Berita baiknya adalah bahawa pekerja yang lebih tua mungkin mempunyai tanggungjawab kewangan yang lebih sedikit daripada rakan sekerja yang lebih muda.

Dengan anak-anak tamat pengajian persekolahan, dan pembelian rumah yang mungkin selesai, calon yang lebih tua mempunyai sedikit masalah tanpa bekerja berbanding  mereka yang lebih muda.


Bagi warga emas lelaki dan wanita (50an atau 60an) mencari pekerjaan terbaik secara sambilan mungkin menjadi jawapan, walaupun ini mungkin bermaksud mengambil kedudukan dari yang lebih muda.

Pekerjaan sambilan untuk orang lama lebih cenderung kepada  kedudukan peringkat rendah dalam industri seperti peruncitan dan penjagaan kesihatan.

Sungguh pun begitu, pekerja yang lebih tua masih harus menggunakan kemahiran komputer dan menilai sama ada mereka perlu mengembangkan set kemahiran mereka.

Dengan sedikit pembelajaran dan kreativiti, pekerja yang lebih tua dapat memperoleh pekerjaan sambilan yang memberikan rangsangan dan cabaran dan memperolehi lebih daripada gaji minimum.


Fleksibiliti dapat membuahkan hasil

Ketika anda mencari peluang yang ada pada usia 50-an, atau ketika meneliti pekerjaan terbaik untuk warga tua yang berusia lebih dari 60 tahun, ingatlah bahawa semua pengalaman anda telah memberi anda beberapa kemahiran yang boleh dipindah milik. Anda mungkin lebih berjaya mencari pekerjaan di luar bidang kemahiran anda.

Anda mungkin menghabiskan tiga dekad dalam teknologi maklumat, tetapi ketika bekerja di bidang itu lenyap, anda mungkin beralih beralih ke harta tanah.

Anda seharusnya menjual diri anda sebagai seseorang yang mempunyai kemahiran teknikal dan organisasi.  Anda juga harus menyukai cabaran untuk membantu orang lain bukan organisasi dalam menangani masalah."


Kemungkinan juga, anda harus , meremehkan ringkasan diri untuk mendapatkan pekerjaan di bidang industri lain.

Anda mungkin mempunyai pengalaman puluhan tahun dalam bidang kejuruteraan dan menjalankan projek MIS dan sukar untuk mendapat pekerjaan serupa di bidang  yang dibanjiri pekerja yang lebih muda dan lebih murah.

Anda harus beralih ke latar belakang awal sebagai seorang seniman, menghilangkan darjat yang tidak berkaitan dari ringkasan diri, bagi mendapatkan pekerjaan.

Banyak pekerjaan untuk orang lama bermula dengan cara yang sama dan kemudian berkembang dari masa ke masa.


Halangan di Malaysia adalah ‘jarang atau kurangnya’ peluang bekerja sambilan bagi warga emas.

Kunci kemungkinan untuk kejayaan adalah "kesudian menerima dan  mengambil pekerjaan di mana tugasnya lebih rendah daripada yang dapat di atasi, dan upahnya lebih rendah daripada yang diharapkan.

Calon juga perlu menetapkan sasaran untuk membuktikan kepada majikan bahawa mereka dapat melakukan lebih banyak daripada yang di upah dan harus diberi pampasan yang sewajarnya serta membuktikan diri mereka sangat diperlukan.


Nasihat untuk pencari kerja warga emas

Sebilangan pekerjaan terbaik untuk warga emas berusia lebih dari 60 tahun dan pekerja berusia 50-an mungkin bukan seperti yang anda harapkan langsung tetapi penting untuk melakukan sesuatu yang tidak jangka dan bersikap terbuka.

Adalah disyorkan  beberapa strategi ketika mencari pekerjaan untuk warga emas:

• Kaji semua peluang pekerjaan yang berpotensi, sepenuh masa dan sambilan.

• Pertimbangkan tugasan yang kurang diingini.

• Melangkaui apa yang diharapkan oleh majikan.

• Beri masa yang cukup kepada majikan untuk menghargai sumbangan anda sebelum meminta lebih banyak pampasan.

Dan terakhir  menekankan pentingnya bekerja di persekitaran yang tidak birokratik.

Anda tentu mahukan tempat yang cukup kecil dan sesuai sehingga usaha anda dapat dilihat dan diakui.

Azizi Ahmad Harakah Daily Memo Pembaca 28 – 31 Disember 2020 Bil 2611
Tags: kerja, pesara, warga emas, writings
Subscribe

Posts from This Journal “kerja” Tag

  • Kerja Kontrak atau Tetap

    Isu terkini di Malaysia selain politik, Covid-19 dan wabak yang semakin berleluasa adalah kakitangan ‘kontrak’ bergelar ‘pegawai…

  • Kerajaan Swasta

    Apabila kita berfikir tentang pemerintahan kerajaan , apa yang muncul di kepala kita? Bagi kebanyak orang, gambar Agong, PM, bangunan parlimen ,…

  • Ada Yang Mahu Kembali Ke Pejabat, Ada Yang Tidak – II

    Oleh kerana bilangan yang akan hadir bekerja di pejabat adalah sedikit pada hari tertentu, akan terasa seperti sesuatu suasanan yang sedikit…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments