kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Bercakap dengan diri sendiri tanda mereng?

Ketika saya melayari laman Facebook saya, saya terlihat satu kenyataan berbunyi “Kasihan melihat Pengetua, Guru Besar, Guru Guru setiap hari terpaksa menerima dan menguruskan pelbagai arahan dan ketetapan dari pihak atasan...kita semua harus maklum mereka juga mempunyai keluarga dan sanak saudara yang perlu diurus .. ramai dikalangan mereka sudah mula bercakap sendirian.”

Pengantarnya adalah salah seorang rakan saya yang juga seorang Guru Besar disebuah sekolah di Perak.

Kenyataan atau keluhan tersebut mungkin keadaan rakan pendidik sedang menghadapi tekanan dan kini menghadapi masalah mental. Ya ka?


Kemungkinan besar bahawa pada suatu ketika dalam kehidupan dewasa kita mungkin bercakap dengan diri sendiri (samada melalui berfikir atau bercakap perlahan tetapi di dengar oleh orang lain).

Sebilangan dari kita melakukannya secara berkala, malah menganggapnya berguna.


Tetapi anda mungkin tertanya-tanya: adakah perkara biasa untuk bercakap dengan diri sendiri? Adakah ia perkara yang baik? Atau perkara buruk?

"Adalah perkara biasa untuk bercakap dengan diri sendiri dan dengan itu ia adalah sangat biasa," kata Dr. Laura F. Dabney, ahli psikoterapi yang berpusat di Virginia Beach, VA.

Ia bukanlah sifat yang semestinya berkembang, atau tanda penyakit mental, dan adalah menjadi kebiasaan daripada yang anda mungkin sedar.

"Yang benar adalah kita semua bercakap dengan diri kita sendiri," kata Vironika Tugaleva, pengarang The Art of Talking to Yourself, juga bersetuju dengan menyatakan bahawa “Memang benar bahawa kita semua memang sering bercakap dengan diri sendiri.”

Mungkin kelihatan aneh jika anda melakukannya dengan bercakap dengan lantang di khalayak ramai, tetapi kita semua mempunyai perbincangan pelbagai peringkat yang rumit di kepala kita, kata Tugaleva, sebagai cara untuk memberi makna dan menjelaskan kepada diri kita tentang perkara-perkara yang terjadi pada zaman kita.

Cuba kita fikirkan senario harian di mana anda mungkin bercakap dengan diri sendiri.

Sebagai contoh, semasa anda keluar dari rumah, anda mungkin menyebut semula barang-barang keperluan anda - kunci, jaket, beg, bekalan makan tengah hari - dengan lantang kepada diri anda sebagai senarai semak.

Atau dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, anda mungkin menjalani perbincangan yang menegangkan dengan bos, meluangkannya kepada diri sendiri.

Bukan hanya normal, ia sangat penting, dan menyedari kualiti wacana batin ini adalah jalan menuju kebahagiaan dan kepuasan.

Bercakap dengan diri sendiri boleh memberi faedah

Memupuk kebiasaan melakukan perbualan dengan diri sendiri boleh menjadi sihat dan bermanfaat, kata Sheri McGregor, pelatih kehidupan dan pengarang Done With The Crying.

McGregor bekerjasama dengan ibu bapa yang berurusan dengan pengasingan diri dari seorang anak, tetapi dia mengatakan bahawa bercakap dengan diri sendiri dengan cara yang positif dapat membantu siapa pun yang melalui masa yang sukar.

Bercakap dengan diri mereka sendiri dengan cara yang prihatin boleh menjadi cara untuk menyayangi mereka sendiri,"

Ini adalah cara untuk menenangkan diri dan fokus pada positif dan bukannya kebimbangan dan tekanan.

Masa-masa sukar sebegini adalah ketika orang sering berbual dengan mereka sendiri.

Azizi Ahmad Bebas News Minda Bebas Analisis 30 Januari 2021

Tags: mental, mereng, writings
Subscribe

Posts from This Journal “mereng” Tag

  • Anda pintar atau mereng?

    Pameran Munshi Abdullah kembali ke Melaka bertarikh 1.12.2019 menjadi rujukan. Munshi Abdullah juga dikenali sebagai genius Melayu paling…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments