kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

PdPR: E-Pembelajaran anda perlu kesegaran atau perubahan?

Terdapat ketika dan masa dalam kehidupan mana-mana perkara apabila ianya perlu disegarkan dan ini tidak berbeza dengan kursus atau pembelajaran  e-pembelajaran (eLearning).


Walau bagaimanapun, semasa anda mengikuti program kursus, anda mungkin tidak menyedari bahawa masanya telah tiba untuk membuat beberapa perubahan.

md_azizi.jpg

Lagipun, adalah sukar untuk menilai karya anda sendiri. Perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah membuat lembaran penilaian atau senarai semak dan mengukur aktiviti latihan anda terhadapnya.


Sekiranya anda salah seorang tenaga pengajar yang terlibat, anda harus mula memikirkan bagaimana anda akan meningkatkan proses e-pembelajaran anda.


Kadar penyiapan dan melengkapan aktiviti yang rendah


Sekiranya bilangan pelajar yang tinggi secara konsisten kehilangan minat ketika pembelajaran berlangsung (contohnya  tidak menyelesaikan aktiviti tugasan yang diberikan, anda mungkin perlu melihat tawaran pembelajaran  anda.


• Adakah aktiviti terlalu panjang?


• Adakah akitiviti terlalu teknikal (penuh dengan jargon)?


• Adakah paparan skrin pembelajaran dipenuhi dengan teks?


• Adakah terdapat interaksi, kuiz atau latihan setiap 4-5 paparan skrin?


• Bolehkah pelajar melihat kemajuan mereka semasa mengikuti pembelajaran?


Mungkin ada beberapa sebab mengapa pelajar tidak menyelesaikan pembelajaran dan anda perlu mengetahui apa yang berlaku.


Kandungannya mungkin membosankan, latihan mungkin terlalu sukar, atau pelajar mungkin tidak melihat bagaimana kaitannya dengan tugas seharian mereka.



Sekiranya latihan itu wajib dan pelajar tidak mengelak mengikutinya, anda mungkin menyedari bahawa mereka menyelesaikan pembelajaran ini, tetapi mereka mengambil masa lebih lama untuk membuat tugasan atau kadar penyertaan mereka di forum sangat rendah.


Penglibatan pelajar yang lemah


E-Pembelajaran (eLearning) yang sangat berkesan biasanya melibatkan kadar penglibatan yang tinggi. Mereka sering bertanya dan mengadakan perbincangan antara satu sama lain.


Sekiranya anda bermula dengan penglibatan yang tinggi tetapi tahapnya nampaknya menurun, anda juga harus memperhatikannya. Ini adalah petanda bahawa anda tidak lagi mendapat perhatian pelajar anda.


Mungkin pembelajaran telah berjalan terlalu lama atau mereka tidak melihat apa-apa yang mereka pelajari.


Anda harus memantau sistem pengurusan pembelajaran anda untuk melihat bila tahap penglibatan nampaknya sedang menjunam.


Dengan cara itu, anda dapat bertindak balas dengan cepat dan menyesuaikan strategi anda di mana mungkin.


Sekurang-kurangnya, anda boleh berbincang dengan pelajar untuk mengetahui apakah mereka memerlukan galakan, maklumat atau sokongan lain.


Maklum balas negatif


Sebagai pengajar yang prihatin, anda hendaknya telah memudahkan pelajar untuk memberi maklum balas mengenai pembelajaran secara langsung.


Sekiranya anda masih tidak melakukan ini, anda tidak perlu takut menggunakan tinjauan pendapat atau tinjauan untuk menanyakan pendapat mereka.


Ini akan memberi anda maklum balas yang anda perlukan untuk meningkatkan e-pembelajaran anda!


Anda juga harus melihat apa yang dikatakan di media sosial, di Sistem Pengurusan Pembelajaran (Learning Management System) anda, melalui  penilaian dan ulasan yang diberikan pelajar di ruang forum, misalnya


Anda juga mungkin mendengar apa yang disampaikan dari mulut ke mulut.

(Nota: Adakah anda menyediakan laman ‘forum’ dan bersikap terbuka dengan kritikan?)


Apa sahaja kaedah yang anda gunakan, anda perlu memandang serius ulasan negatif!


Pelajar yang berpotensi akan melihat ulasan sebelum mereka berminat untuk mengikuti dan mendaftar ke pembelajaran seterusnya.


Sekiranya pembelajaran adalah berstatus pilihan (optional), anda mungkin akan melihat bilangan pendaftaran lebih rendah.


Sekiranya wajib, pelajar akan memulakan pembelajaran  dengan harapan yang rendah berdasarkan apa yang telah mereka dengar atau baca.


Sekiranya majoriti pelajar anda tidak berpuas hati, e-pembelajaran anda tidak mungkin berjaya.


Satu atau dua ulasan buruk bukanlah penyebab kebimbangan besar tetapi jika sebilangan besar pelajar anda mempunyai sesuatu yang negatif, anda pasti perlu merombak strategi pembelajaran anda.


Anda mungkin perlu melihat semula kandungan, cara penyampaian, pentaksirann dan penilaian atau tahap sokongan yang diberikan kepada pelajar.


Kaedah terbaik untuk mengetahui apa yang perlu anda ubah adalah dengan bertanya kepada pelajar.


Tingkah laku peserta pelajar tidak berubah


Pendidikan adalah komponen yang diperlukan untuk perubahan tingkah laku.


Sekiranya e-pembelajaran anda berkesan, pelajar secara beransur-ansur akan mula mengubah tingkah laku mereka.


Sama ada anda cuba meningkatkan perkhidmatan pelanggan atau menunjuk ajar rakan sekerja  untuk menggunakan perisian baru, anda seharusnya dapat melihat kemajuan dalam kemampuan mereka.


Mengulang perkongsian bahan pembelajaran dan peringatan tentang tingkah laku yang diharapkan dapat berjalan jauh kerana perubahan tingkah laku memerlukan masa.


Sekiranya hanya beberapa orang sahaja pelanggan anda  yang menyesuaikan tindakan mereka atau kesan keseluruhannya minimum, anda perlu membuat perubahan pada cara dan kaedah.


Mungkin latihan itu mencukupi ketika organisasi anda adalah lebih kecil atau ketika kebanyakan pekerja berusia pertengahan.


Setelah urusan berkembang atau anda mengambil lebih banyak milenium, kandungan pembelajaran perlu dikemas kini.


Sekiranya anda bergelut untuk melakukan perubahan tingkah laku, anda mungkin ingin memberi tumpuan untuk memberikan lebih banyak sokongan selepas pembelajaran.


Ini boleh berbentuk input dari jurulatih dan mentor atau menyediakan lembaran nota pendek (cheat sheets) atau senarai semak yang berkaitan.


Anda juga perlu memastikan peserta mengetahui dengan tepat bagaimana mereka diharapkan dapat menggunakan maklumat yang mereka perolehi.


Bagaimana Meningkatkan Hasil E-Pembelajaran


Menyedari tanda-tanda perjalanan yang sukar adalah penting. Ini adalah satu-satunya cara anda dapat menyiasat masalah dan mengambil langkah untuk mendapatkan kembali aktiviti atihan.


Salah satu perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah menilai kekuatan aktiviti anda. Ini harus dilakukan sepanjang program supaya anda dapat membuat perubahan kecil semasa anda menjalankan program.


Sebagai tindak balas kepada maklum balas peserta, anda mungkin ingin mengganti beberapa modul atau merakam video daripada memberikan bacaan.


Beberapa perkara yang mungkin anda ingin pertimbangkan untuk penilaian anda adalah objektif pembelajaran, bahasa, masa, dan kesan visual.


Untuk meningkatkan kadar penyelesaian, anda perlu mengambil beberapa langkah, bermula dengan menyedarkan peserta tentang mengapa mereka dilatih dan diberikan aktiviti sedemikian.


Adakah anda cuba menyelesaikan masalah atau mencegahnya? Adakah anda berusaha menjadikan organisasi anda mendahului pertandingan atau adakah anda ingin meningkatkan kecekapan?


Cara termudah untuk membuat peserta masuk adalah dengan meyakinkan mereka bahawa aktiviti latihan akan memberi manfaat kepada mereka.


Anda juga perlu memastikan pembelajaran pendek dan menarik dan memberi penghargaan kepada peserta yang berjaya menyelesaikannya.


Menciptakan kegembiraan di sepanjang pembelajaran dan menjadikannya menarik secara estetik juga dapat membuat perbezaan yang besar.


Sekiranya anda menyedari bahawa program e-pembelajaran anda tidak begitu berdampak seperti dulu, mungkin sudah waktunya untuk melaksanakan beberapa perubahan.


Bergantung pada keadaan khusus anda, anda mungkin hanya perlu membuat kemas kini kecil tetapi sebilangan pencipta pembelajaran perlu membuat rombakan yang ketara.


Sebelum anda membuat perubahan, pastikan objektif pembelajaran anda jelas dan anda mempunyai maklum balas daripada peserta. Ini dapat menjadikan pembelajaran anda kembali ke landasan dengan cepat.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 02 Februari 2021
Tags: e-learning, e-pembelajaran, pdpr, writings
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments