kheru2006

Pembohong dan Kebohongan

Walaupun terdapat banyak jenis pemimpin yang berbeza, terdapat lima 5 jenis pembohong biasa:

Pembohong Sosiopatik didefinisikan sebagai seseorang yang terus-menerus berbohong dalam usaha untuk mendapatkan cara mereka sendiri, tanpa menunjukkan perhatian atau mengambil kira perasaan kepada orang lain.

Individu ini berorientasikan matlamat. Sociopath tidak mempunyai banyak rasa hormat atau perhatian terhadap perasaan dan hak orang lain. Mereka cenderung berkarisma dan menawan, tetapi mereka akan menggunakan kemahiran sosial mereka yang luar biasa dengan cara mementingkan diri sendiri dan manipulatif.

Pembohong Kompulsif didefinisikan sebagai seseorang yang terus-menerus berbohong dari kebiasaan belaka. Berbohong cenderung menjadi cara biasa mereka untuk menjawab sebarang pertanyaan daripada orang lain.

Individu ini akan selalu membongkarkan kebenaran, tidak kira seberapa kecil atau besar persoalannya. Bagi individu ini, mengatakan yang sebenarnya tidak terasa betul. Mereka tidak selesa setiap kali mereka mengatakan yang sebenarnya, sambil berbohong membuat mereka merasa betul.

Pembohong Sekali-sekala adalah mereka yang jarang berbohong. Ketika mereka melakukannya, mereka begitu terpesona dengan apa yang mereka katakan bahawa rasa bersalah mengatasi mereka. Individu ini cepat meminta pengampunan dari individu yang mereka bohong.

Pembohong sesekali ini mungkin tidak sempurna, tetapi mereka sering dihormati kerana percubaan mereka untuk bersikap jujur dan rendah hati untuk mengakui ketika mereka salah.

Pembohong yang cuai akan menjalani kehidupan normal mereka dan berbohong dengan cara yang mereka boleh. 

Mereka tidak peduli untuk menyembunyikan pembohongan mereka atau memastikan pembohongan mereka masuk akal. 

Semua orang tahu bahawa orang itu tidak jujur kerana mereka cenderung menceroboh dengan pembohongan mereka.

Pembohong Putih (yang juga dikenali sebagai pembohong sunat) biasanya tidak menganggap diri mereka sebagai "pembohong" yang sebenar. Mereka membenarkan pembohongan putih (sunat) mereka sebagai tidak berbahaya, atau bahkan bermanfaat, dalam jangka masa panjang.

Mereka kadang-kadang hanya akan memberitahu sebahagian kebenaran, dan tidak disyaki berbohong sama sekali.

Pembohong putih (sunat) mungkin menggunakan pembohongan mereka untuk melindungi seseorang dari apa yang mereka yakini adalah kebenaran yang menyakitkan atau merosakkan.

Pembohongan Yang Pemimpin Maklumkan

Menurut satu artikel berjudul The 10 Most Common Workplace Lies oleh Carol Kinsey Goman di Majalah Forbes, beliau berkongsi beberapa jenis pembohongan yang paling biasa kita hadapi dan dengari untuk kita berjaga-jaga dan ketahui. Di antaranya adalah :

• Kebohongan Status Sosial adalah pelincir hubungan di tempat kerja, di mana perjanjian tersirat berlaku antara pembohong dan orang yang dibohong: Anda tidak akan memberitahu saya kebenaran yang tidak terpenuhi, dan saya tidak akan meneliti semua yang anda katakan.

• Kebohongan Berlebihan adalah hiasan yang digunakan ketika orang berusaha untuk kelihatan lebih berkemampuan daripada yang sebenarnya.

• Kebohongan Peninggalan dimaksudkan untuk menyesatkan dengan meninggalkan maklumat penting dan membiarkan penerima membuat kesimpulan yang salah.

• Kebohongan Perlindungan sering dilihat sebagai alternatif altruistik untuk melukai perasaan seseorang.

• Kebohongan Pengelakan adalah usaha untuk melindungi diri sendiri atau untuk mengelakkan hukuman.

• Kebohongan Kehancuran adalah kepalsuan terang-terangan dengan satu-satunya tujuan, iaitu untuk mengikis kepercayaan dan hubungan di tempat kerja.

• Kebohongan putih (atau sunat kecil) paling biasa dan mudah dimaafkan atau diabaikan.

Kita semua tahu berbohong boleh memudaratkan kedua-dua belah pihak, organisasi dan budaya. Pembohongan yang dilakukan memberi kesan kepada semua orang yang terlibat, terutama yang membohonginya.

Andainya  anda berhadapan dengan pemimpin yang berbohong, jangan panik ... memang ada tindakan yang boleh anda lakukan. Pada akhirnya, kebenaran tidak menanggung apa-apa tetapi kebohongan boleh menanggung semua perbelanjaan

Error

default userpic

Your reply will be screened

Your IP address will be recorded 

When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.