kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Mengapa Kita Perlu Membaca Buku yang Diharamkan

Kita diseru dan digalakkan untuk membaca. Membaca dikatakan akan menambah pengetahuan.

Oleh itu, tidak kira apa jenis bacaan yang kita ingin baca, eloknya biarkanlah seseorang itu ingin membaca.

Ini termasuklah membaca buku yang dilarang atau diharamkan. 


Membaca buku yang dilarang memberi peluang kepada kita, keluarga atau sesiapa sahaja  untuk meraikan pembacaan dan mempromosikan akses terbuka kepada idea, yang kedua-duanya adalah kunci untuk meningkatkan pembaca sepanjang hayat.

Mengapa secara tidak semena ada pihak yang melarang membaca buku terlarang atau diharamkan?

Selalunya ia kerana alasan agama atau politik: Idea, pemandangan, atau watak dalam buku itu menyinggung agama, rasa moral, atau pandangan politik mereka.

Sebilangan orang merasa mereka perlu melindungi pembaca daripada kutukan, tingkah laku yang menyinggung moral, atau bahasa yang tidak sensitif terhadap perkauman dalam sebuah buku.

Atau mereka menganggap kandungan buku terlalu ganas atau terlalu seksual.



Novel Perang Saudara The Bad Badge of Courage telah dilarang kerana penggambaran perang secara grafik.


Siapa kah yang melarang atau mengharamkan kita membaca buku-buku ini?

Ibu bapa, ahli Lembaga Pendidikan , individu, kumpulan - namun apa yang dianggap menyinggung perasaan mungkin bergantung pada era atau komuniti tertentu.


Seperti yang dihujahkan oleh ALA, cabaran-cabaran ini menimbulkan ancaman terhadap kebebasan bersuara dan pilihan - kebebasan yang sangat dihargai oleh masyarakat dan patut dipertahankan.


Beberapa  alasan yang baik untuk kita membaca buku yang dilarang adalah seperti:


Kegelisahan hari ini adalah klasik untuk esok. Karya asli mendorong batasan dalam topik, tema, plot, dan struktur. Apa yang mengejutkan hari ini boleh digunakan  dalam kelas Bahasa, lima atau 10 tahun dari sekarang jika ia mempunyai prestasi sastera yang sebenar.

Terdapat lebih banyak tentang buku daripada istilah menyumpah di dalamnya. Banyak buku telah dilarang kerana penggunaan bahasa yang dikatakan akan menjejas kehidupan  anda sebelum ini atau tidak lama lagi. Malah humor kecil juga menyebabkan orang ramai meminta larangan. Watak bahasa boleh menambahkan realisme dalam cerita, atau mungkin kelihatan tidak menyenangkan atau mengganggu , namun anda tentu dapat menilai baik buruknya.


Kita menginginkan buku yang sesuai. Buku-buku yang dilarang sering kali adalah berkaitan dengan subjek yang realistik, tepat pada masanya dan topikal. Orang muda mungkin mendapati watak yang dilalui dengan tepat, yang menjadikannya pengalaman membaca yang kuat dan membantu pembaca menyelesaikan masalah berduri seperti kesedihan, perceraian, serangan seksual, buli, prasangka, dan identiti seksual.

Kisah pemberontak remaja yang menarik dalam buku The Outsiders telah dilarang, namun ramai pelajar sekolah menengah menyebutnya sebagai buku yang mengubah mereka menjadi pembaca.



Buku kontroversial adalah sejenis realiti maya. Meneroka topik yang kompleks seperti seksualiti, keganasan, penyalahgunaan bahan, bunuh diri, dan perkauman melalui watak yang digambarkan dengan baik membolehkan kita merenungkan moral dan aspek-aspek keadaan manusia yang luas, membina empati bagi orang yang tidak seperti mereka, dan mungkin menemui cermin pengalaman mereka sendiri.

Roll of Thunder, Hear My Cry adalah kisah membuka mata keluarga Afrika Amerika yang menghadapi perkauman pada tahun 1930-an Mississippi, namun ia dilarang kerana mencerca kaum.


Mereka akan memulakan perbualan. Apa yang orang anggap begitu mengganggu dalam sebuah buku sehingga mereka ingin melarangnya, dan sejauh mana ia merupakan produk pada zamannya atau adakah ia melanggar norma sosial pada zamannya? Contohnya, Harry Potter dilarang oleh orang yang merasakannya mempromosikan sihir.

Membaca buku yang mencabar adalah pengalaman belajar dan dapat membantu kita menentukan nilai dan pendapat mereka sendiri mengenai kandungannya.
Tags: buku
Subscribe

Posts from This Journal “buku” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments