kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Apakah sambutan Tahun Baru Cina berbeza tahun ini?

Saya terpanggil dengan artikel Berhentilah cakap pasal politik? bertarikh 12 Februari 2021, dan menyokong komen yang dinyatakan. Oleh itu, elok juga kalau kita mengenali serba sedikit salah satu budaya yang sedang disambut dinegara kita sekarang.

Pada hari Jumaat, 12 Februari, lebih daripada 2 bilion orang menyambut Tahun Baru Cina 2021.  percutian tahunan terbesar tahun ini bagi kebanyakan budaya Asia.


Juga dikenali sebagai Festival Musim Bunga, Tahun Baru Cina, Seollal dalam bahasa Korea atau Tết dalam bahasa Vietnam, festival tahun ini akan membawa kita dari Tahun Tikus ke Tahun Lembu.


Seperti halnya yang lain di dunia, wabak koronavirus telah sedikit sebanyak mengganggu perayaan global dalam semua jenis.

Asia sebenarnya adalah wilayah pertama yang mengalami dampak dari wabak awal, kerana perayaan dan perjalanan Tahun Baru Cina dibatalkan seawal Januari 2020 untuk membatasi penyebaran penyakit ini.


Jadi apa sebenarnya Tahun Baru Cina, dan bagaimana anda boleh menyertai perayaan di mana sahaja anda berada?

Asal-usul Tahun Baru Cina atau Lunar

Tahun baru lunar bermula dengan bulan baru pertama kalendar lunar dan berakhir 15 hari kemudian pada bulan penuh pertama kalendar lunar.

Percutian yang sangat penting ini menjadikan berjuta-juta orang di seluruh dunia bergerak setiap tahun ketika mereka pulang ke rumah untuk memulakan tahun baru dengan orang yang mereka sayangi.

Cerita rakyat dan legenda Cina menceritakan tentang binatang menakutkan yang disebut Nian () - sebuah homonim untuk "tahun" dalam bahasa Cina - yang biasa muncul dari lautan untuk memakan tanaman, ternakan dan bahkan manusia.

Setelah bertahun-tahun mengganas, seorang penduduk kampung yang cerdas akhirnya menyedari bahawa binatang itu takut akan bunyi yang kuay dan juga warna merah.


Oleh itu, setiap kali binatang itu datang pada tahun-tahun mendatang, penduduk kampung itu akan menghiasi kediaman mereka dengan sepanduk dan tanglung merah, memukul gong dengan kuat dan menyalakan mercun untuk menakutkannya.

Akhirnya, usaha mereka membuahkan hasil dan Nian tidak pernah kembali.

Festival ini juga berakar di bidang pertanian, ketika para petani meminta para dewa untuk memberkati hasil panen pada akhir tahun.

Dalam banyak budaya, tetamu pertama yang memasuki rumah tangga mewakili keberuntungan keluarga untuk tahun yang akan datang.


Walaupun banyak aspek perayaan serupa, seperti suasana perayaan dan perayaan, tradisi Tết Vietnam juga berbeza dari rakan China dalam beberapa cara.

Legenda Tahun Qamari (Lunar)

Pesta Tahun Baru Qamari  telah diperhatikan selama lebih dari 3,500 tahun di seluruh Asia. Berasal dari orang Cina, pesta ini kini disambut di beberapa negara, termasuk China, Taiwan, Hong Kong, Mongolia, Burma, Vietnam, Korea dan Tibet, serta kawasan di seluruh dunia yang mempunyai pengaruh atau diaspora Cina yang kuat seperti Singapura, Kemboja, Thailand , Indonesia, Malaysia dan Filipina dan seluruh Amerika Syarikat, Eropah dan Oceania.

Beberapa negara berkongsi ideologi di sebalik zodiak Cina, yang menampilkan dua belas haiwan: Tikus, lembu, harimau, arnab, naga, ular, kuda, kambing, monyet, ayam, anjing dan babi .

Setiap haiwan mewakili satu tahun, pada putaran 12 tahun, dan mereka yang dilahirkan pada tahun tertentu menganggap kembalinya "tahun binatang" mereka sangat penting dalam kehidupan mereka.

Sampul merah (Ang Pau) adalah ciri unik Tahun Baru. Dalam budaya Cina, mereka dianggap bertuah dan diberikan antara rakan dan ahli keluarga dengan hierarki yang sangat spesifik.


Generasi yang lebih tua, seperti ibu bapa dan datuk nenek (atau rakan karib yang mempunyai peranan serupa), memberikan sampul surat bertuah merah yang diisi dengan wang tunai kepada anak-anak, bersama dengan keinginan keberuntungan dan keselamatan mereka yang tidak ketara.

Dalam bahasa Mandarin, hadiah wang tunai yang dilampirkan disebut "wang penindas hantu," yang dirancang agar raksaksa lain yang disebut Sui tidak menyerang anak-anak.

Sudah tentu pada zaman moden ini, anak-anak juga melihat pemberian itu sebagai perbelanjaan wang sepanjang tahun.

Namun, setelah anak-anak membesar, jadualnya berubah: Apabila orang dewasa muda berkahwin atau menjadi bebas dari segi kewangan, mereka diharapkan dapat memberikan sampul merah kepada orang tua mereka - ibu bapa, datuk nenek, ibu saudara dan paman - sebagai berkat untuk kesihatan dan umur panjang serta isyarat ketakwaan berbakti.

Anda juga mungkin tahu mengenai tarian singa Tahun Baru cina, yang dapat dinaikkan menjadi sukan yang kompetitif dalam banyak cara.

Tarian ini dirancang untuk menarik keberuntungan dan nasib baik untuk tahun baru dan dipersembahkan oleh dua pemain; satu membongkok di belakang yang lain untuk membuat rangkaian pergerakan yang rumit yang mendorong "singa" berulang-ulang dalam prestasi kemahiran yang mengagumkan.


Perayaan merentas budaya

Tidak kira negara mana, sebahagian besar perayaan Tahun Baru Qamari adalah berkisar pada unsur-unsur yang sama: pesta, terutama dengan makanan khas untuk percutian; hiasan perayaan dengan penekanan yang tinggi pada warna merah dan emas; mercun dan bunga api; dan berkumpul bersama keluarga dan rakan.

Setiap negara mempunyai keunikan tersendiri pada tradisi tahun baru, tetapi mereka juga mempunyai beberapa persamaan. Makanan adalah bahagian penting dalam perayaan.

Adalah dosa besar untuk tidak menyediakan makanan yang secukupnya untuk setiap tetamu di banyak budaya Asia, jadi setiap isi rumah menyediakan makanan ringan dan makanan tambahan sebagai makanan untuk mengelakkan kekurangan yang mungkin berlaku.


Tahun Baru Luna juga memerlukan banyak makanan istimewa, yang sering mewakili harapan baik untuk kesihatan, umur panjang dan kesejahteraan.

Ladu atau pudding , itik, miee jeruk dan beras semuanya terdapat dalam perayaan orang Cina. Dan kerana homonim Cina popular untuk nasib, ikan kukus sangat popular kerana mengikut pepatah Cina, nian nian you yu (
年年 有餘) - di mana perkataan terakhir adalah homonim untuk "kelimpahan".

Dalam banyak budaya, tahun baru merupakan permulaan yang baru, jadi kediaman perlu dibersihkan dengan sempurna sebelum hari pertama untuk mengelakkan "hilangnya" keberuntungan anda dengan tahun baru.

Sebilangan besar isi rumah juga menghindari membuang sampah untuk beberapa hari pertama tahun baru agar tidak melaksanakan keberkatan mereka selama tahun ini.


Secara tradisinya, Tahun Baru juga merupakan masa di mana setiap orang menerima pakaian baru yang akan mencantikkan mereka sepanjang tahun yang akan datang, jadi berharaplah agar dapat melihat pakaian baru yang mewah di sekitar Tahun Baru Lunar.

Sudah tentu, setiap negara mempunyai tradisi tersendiri. Rakyat Malaysia merayakan tradisi yang disebut yee sang, atau "kemakmuran", di mana para hadiran melemparkan sepiring salad ke udara untuk keberuntungan dan keberkatan sepanjang tahun.

Penyembahan dan penghormatan leluhur adalah sebahagian besar perayaan ini untuk banyak budaya, termasuk dalam tradisi Vietnam.

Dan di tempat-tempat seperti China, Taiwan, Hong Kong dan juga San Francisco dan New York, adalah biasa untuk melihat sepanduk merah dihiasi dengan sentimen bertuah yang melapisi kerangka pintu kedai, rumah dan bangunan lain.


Rumah tetap hati

Walaupun tahun 2021 tidak akan menjadi tahun, kebanyakan dari kita dapat bergerak bebas untuk melihat sambutan  bunga api atau makanan yang hebat, Tahun Baru Lunar adalah, perayaan keluarga utama dan terpenting,. Oleh itu, berkumpullah dengan keluarga anda - atau kuarantin anda - dan pakai pakaian anda yang paling meriah pada hari Jumaat, 12 Februari, untuk menyambut Tahun Lembu atau Sapi.

Siapkan permainan mahjong, pasangkan beberapa lampu kilat di halaman belakang anda, pakai oakaian merah untuk semoga berjaya dan tuangkan minuman untuk semua orang memulakan perayaan. Kemudian apabila anda lapar, pesan atau buat sendiri ladu dan mi. Pastikan anda tidak memotong atau menghuraikan mee supaya anda tidak "memotong nasib anda".

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 13 Februari 22021

Tags: budaya, lembu, perayaan, raya, sapi
Subscribe

Posts from This Journal “budaya” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments