kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pengajaran berasaskan TV dan radio-kehadapan atau sebaliknya?

Ketika negara terus memerangi wabak pandemik, pembukaan semula kelas telah menjadi topik banyak perbahasan.

Walaupun banyak yang mendorong sektor pendidikan untuk membekukan aktiviti akademik, pihak berkuasa pendidikan memilih untuk meneruskan kaedah untuk memastikan pembelajaran diteruskan dan tidak ada yang ketinggalan.
Namun, pembelajaran jarak jauh telah menjadi cabaran bagi banyak pelajar termasuk pembelian komputer riba, telefon pintar, dan sambungan internet yang stabil hanyalah beberapa perkara yang sukar diperoleh kerana ramai yang kehilangan mata pencarian.

Dalam hal ini, pihak berkuasa pendidikan telah memperkenalkan unjuran penyampaian yang dapat disesuaikan dengan kehendak setiap pelajar, tanpa mengira batasan untuk pembelajaran jarak jauh di daerah mereka.

Namun, setelah ramai yang mengorbankan tenaga dan wang ringgit, persekolahan bersemuka diadakan semula (termasuklah meneruskan Peperiksaan SPM 2020 yang dilewatkan).


Malaysia mempunyai Bahagian Sumber dan Teknologi Pendidikan (BSTP) yang dulunya bersendirian tapi kini digabungkan yang terdiri daripada penggabungan tiga bahagian iaitu Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP), Bahagian Buku Teks (BBT) dan Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM) di bawah pengstrukturan Kementerian Pendidikan Malaysia pada 3 Januari 2019.

Pastinya , kepakaran yang sekian lama ada seharusnya diteruskan dan dipergiatkan lagi dan seharusnya DidikTV Pendidikan tidak di swastakan.

Dari pandangan ramai, pastinya (hasil gabungan 3 bahagian Pendidikan) pengguna akan disediakan dengan:

Modular Pembelajaran Jarak Jauh , di mana modul bertulis akan diedarkan kepada pelajar yang tidak mempunyai akses ke peranti dan internet.

DidikTV Pendidikan, rangkaian pembelajaran dalam talian yang dirancang untuk mempromosikan kaedah penyampaian pembelajaran alternatif, dapat digunakan oleh pelajar yang mempunyai akses internet.

Pengajaran berasaskan TV dan (radio), di mana bahan dan arahan pendidikan akan disiarkan.

Untuk pengajaran berasaskan TV dan (radio), kementerian pendidikan telah melancarkan DidikTV KPM , sebuah program yang mengubah modul pembelajaran kendiri menjadi kaedah belajar secara menonton televisyen yang lebih selesa berhanding melihat paparan skrin telefon, dengan sendirinya menjadikan DidikTV KPM sebagai pelengkap proses Pembelajaran dan Pengajaran di Rumah (PdPR) yang kerap berdepan isu peranti dan capaian internet. .

Ini menampilkan "penyiar guru" yang menjalani latihan bagaimana menyampaikan pelajaran dengan berkesan melalui video yang dirakam.

Kita tentunya cuba untuk memahami dengan lebih baik mengenai pendekatan revolusioner ini untuk pembelajaran jarak jauh,

Mungkin satu perkara yang memisahkan DidikTV Pendidikan dari mod pembelajaran jarak jauh yang lain adalah bahawa ia mencerminkan kurikulum sekolah menggunakan kandungan yang lebih luas, meyakinkan, dan menarik.

Pasukan penyiar guru (bagaimana mereka dipilih?) juga memastikan setiap episod dapat memenuhi khalayak sasaran dan seterusnya.

Oleh itu, adalah diharap episod yang  dihasilkan dapat digunakan walaupun selepas tahun persekolahan ini berakhir.

Berbeza dengan apa yang diyakini oleh ramai orang, cara belajar yang berbeza sebenarnya boleh digabungkan - bukan pembelajaran dalam talian sahaja.

DidikTV, hadir untuk melengkapkan pendekatan modular dan kelas dalam talian. Ibu bapa dan pelajar, terutama yang berada di sekolah awam, hanya perlu memahami bagaimana sistem ini berfungsi.

Dari dari format pelajaran video yang sederhana hingga mempunyai daya tarikan yang lebih dikomersialkan ia diharap berkembang dengan episode yang mempunyai  faktor "kait" pada penonton.

Ini bukan tugas yang mudah. Mungkin ada yang mengatakan bahawa penyiar guru bertuah kerana mendapat perhatian.

Tetapi ada lebih daripada itu. Latihan dan penyediaanya sangat ketat. Penulisan skrip juga sangat ketat. Mesti mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh
Bahagian  Pembangunan Kurikulum dan memastikan bahawa program adalah berasaskan pendidikan dan menarik (menyeronokkan dan menghiburkan).

Seperti penyiar guru lain, seseorang itu juga harus belajar untuk lebih selesa dengan kamera. Hari (dan malam) penggambaran adalah hari yang melelahkan.

Mereka juga harus siap untuk rakaman semula atau skrip yang ditolak - ini tentu saja untuk memastikan video pengajarannya profesional.

Siaran ujian masih mempunyai ruang untuk penambahbaikan. Didik TV harus berusaha untuk mengisi jurang besar dalam pendidikan dan ini bukan pencapaian yang mudah bagi mereka dalam produksi dan juga guru dan pelajar.


Agar ini berkesan, kita harus ingat bahawa program ini dirancang sebagai alat tambahan pembelajaran untuk semua.

Guru boleh atau tidak menggunakannya dalam kuliah atau perbincangan mereka di kelas.

Sebaliknya, ibu bapa juga boleh membiarkan anak-anak mereka mengikuti saluran pada slot waktu tertentu untuk aktiviti pengayaan atau untuk pemahaman konsep yang lebih baik.


Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 2 Februari 2021
Tags: ict, pendidikan, pengajaran, radio, tv, writings
Subscribe

Posts from This Journal “pengajaran” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments