“Kerajaan perlu menyediakan aplikasi khas atau saluran media sosial untuk memudahkan masyarakat melaporkan sebarang kegiatan rasuah di negara ini”. menjadi salah satu tajuk di media bercetak baru-baru ini.
Diantara keperluan yang disarankan adalah untuk kemudahan yang wajar disediakan untuk memproses sesuatu laporan menjadi cepat serta memudahkan orang ramai.
Turut di selitkan adalah kini :
i) masyarakat sekeliling, mereka tidak akan lagi mempercayai kewibawaan pengurusan pihak pentadbir termasuk pihak kerajaan.
ii) Jabatan Integriti di setiap agensi kerajaan dan pihak berkuasa tempatan (PBT) perlu menempatkan pegawai yang amanah dan berpendidikan agama.
Sungguhpun begitu, pengguna perlu juga tahu bahawa Perniagaan Media Sosial (contoh Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp dan lain-lain) diatur oleh undang-undang negara di mana mereka bermarkas, tetapi mereka juga diharapkan mematuhi undang-undang setempat di mana mereka beroperasi.
Umum tentu tahu, bahawa setiap jabatan/unit di agensi kerajaan sudah pun mempunyai fasiliti dan pegawai yang bertanggungjawab mentadbir urusan pelaporan dan aduan, namun oleh kerana ramai yang tidak jujur, takut mereka sendiri diambil tindakan maka jabatan/unit mengurus laporan/aduan hanyalah seolah ‘unit kosmetik’.
Campur tangan ahli politik, ahli yang berkuasa (melebihi kuah dari sudu) , yang tidak yakin dengan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 (Whistle Blower) menjadi isu dan terus menjadi cakap kosong.
Isu kronism, nepotism, ‘double-standards’ yang sedia ada pun masih belum dapat diselesaikan
Begitu juga dengan peluang untuk menulis kepada akhbar media cetak atau portal media yang sedia.
Tidak ramai yang bersedia dan berani mengutarakan pandangan dan pendapat serta bimbang penghantaran mereka tidak diterima.
Portal media sedia ada juga ‘selektif’ (selective) dalam memilih bahan kandungan , penulis atau pengkarya (keutamaan diberi kepada ‘mereka yang bergelar’) untuk dikongsi dan disiarkan kerana mungkin bimbang dikenakan tindakan seperti salah satu portal media berpengaruh baru-baru ini.
Perlukah berkongsi laporan media sosial, walaupun tidak ada yang memintanya?
Bagi sebilangan pengurus media sosial, pelaporan disertakan dengan tugas.
Bagi yang lain, kepemimpinan mungkin mempunyai pendekatan yang lebih mudah, dengan mengharapkan pasukan sosial "hanya meletakkan ini pada sosial."
Tetapi membuat media sosial berfungsi dengan baik, dan mengukur sama ada ia memerlukan sekurang-kurangnya sedikit analisis.
Melakukan analisis ini, dan membaginya dengan pengurus, rakan sekerja dan kepemimpinan melalui sistem pelaporan media sosial membantu mengukur kejayaan usaha pemasaran sosial dan menunjukkan kejayaan itu kepada pihak berkepentingan.
Pengurus media sosial banyak memperoleh keuntungan daripada melaporkan, bahkan di organisasi yang tidak dijangka.
Sebenarnya, mewujudkan irama pelaporan media sosial dapat membantu anda mengatasi beberapa cabaran terbesar anda.
Dari hasilan pencarian dikatakan:
Sistem pelaporan media sosial menutup pelbagai jurang
Pelaporan media sosial memerlukan kerja tambahan, tetapi berbaloi
Memperolehi pengaruh dan hasilan dengan data
Berkongsi data dengan ahli pasukan, pengurus dan kepimpinan
Sistem pelaporan media sosial tidak semestinya rumit
Sekiranya idea untuk mewujudkan sistem pelaporan media sosial nampaknya luar biasa, jangan takut. Tidak perlu mencipta semula apa yang sedia ada.
Untuk menjadikan ia sesuatu yang diperlukan , pengusaha hendaklah mengamalkan pelaporan sosial
Dengan alat yang tepat dan sedikit masa, pelaporan di media sosial dapat menjadi seperti sifat kedua.
Ketika data memberi maklumat dan meningkatkan keputusan pemasaran sosial, pengurus media sosial dapat memperoleh pengaruh dan sumber daya yang diperlukan untuk melipatgandakan strategi dan berkembang secara profesional, yang menjadi landasan untuk kejayaan masa depan setiap orang.
Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 23 Februari 2021
Nota: Kepada yang berminat untuk bergabung sebagai sukarelawan boleh menghantar e-mel kepada rasuahbusters@gmail.com , WhatsApp 019-3823635 sementara mereka yang ingin mengemukakan aduan yang sah boleh melakukan WhatsApp 019-6680920.