Antara topik yang dikatakan bocor membabitkan 'Penentangan di Perak', 'Maritim' dan 'Wawasan 2020'.

Dan Kementerian Pendidikan, masih belum mengeluarkan maklumbalas mengenai perkara ini.
Kebocoran soalan peperiksaan adalah perkara biasa di seluruh dunia, dengan strategi yang nampaknya tidak nyata untuk menangani cabaran ini.
Tantangan tersebut telah menarik berbagai wacana yang bertentangan di antara para akademik dan cadangan yang telah dikemukakan, tetapi sedikit hasil yang dapat dicapai.
Tahun 2020 telah dikaitkan dengan masalah yang mengancam masyarakat global dan mempengaruhi kalendar persekolahan, pelajar menghabiskan masa tanpa menghadiri kelas fizikal, dan menggunakan pembelajaran dalam talian untuk menampung masa yang hilang.
Walaupun pemerintah melakukan intervensi untuk menyelamatkan tahun persekolahan, banyak pelajar tidak sepenuhnya bersedia untuk menghadapi peperiksaan .
Ini boleh menjadi salah satu sebab mengapa pelajar, guru, dan ibu bapa menggunakan amalan yang tidak ortodoks untuk memastikan prestasi kerja, kedudukan akademik yang salah, dan kesalahan kerja keras yang digambarkan.
Kebocoran pertama kertas peperiksaan Sejarah ini hanyalah petanda awal dan ada hikmahnya. Ia hanya seperti ‘tip of an iceberg’.
Kita tidaklah meminta lebih banyak lagi kebocoran yang berlaku, tetapi perkara sebegini tetap masih berlaku.
Ramai ibu bapa, pelajar, guru, dan pentadbir mengukur kejayaan mereka berhubung dengan mata pelajaran yang menjadi lokasi manipulasi akademik oleh pelbagai pihak yang berkepentingan.
Setuju atau tidak semua matapelajaran peperiksaan adalah penting
Dan kerana ia adalah penting kepada pihak yang berkepentingan (terutama pelajar, guru, dan ibu bapa) maka ia menjadi "... tidak selamat secara ontologi: tidak pasti sama ada kita melakukan secukupnya, melakukan perkara yang betul, melakukan sesuatu sebanyak yang lain, atau juga yang lain, sentiasa berusaha untuk memperbaiki, menjadi lebih baik, dan menjadi cemerlang." (Stephen Ball).
Malangnya, keperluan untuk penambahbaikan dapat mendorong orang untuk berkomunikasi dengan pelbagai unsur tidak baik yang memiliki akses kepada kertas peperiksaan.
Mereka yang cuba bertindak salah, sebenarnya menderita akan "ketakutan prestasi".
Mereka mahu dilihat sebagai ‘pelaku hebat’ dalam apa sahaja cara.
Ramai pelajar, guru, dan ibu bapa menderita dari ini, dan tanpa disedari menjadi sebahagian daripada sindiket yang membahayakan integriti peperiksaan.
Dari perspektif pelajar, walaupun pandemik Covid-19 melanda, kebanyakannya telah berusaha sebaik mungkin dalam persiapan menghadapi peperiksaan.
Terdapat mereka yang bersedia dengan integriti moral tertinggi (dan mungkin tidak mempunyai akses kepada kertas bocor), berbanding mereka yang mempunyai akses ke mafia peperiksaan (yang mungkin tidak bekerja keras, tetapi hanya menyemak kertas sebelum peperiksaan, memberikannya kelebihan berbanding yang lain).
Adalah adil bagi mereka yang tidak memiliki akses untuk meminta peperiksaan diulang semula tetapi tanpa jaminan bahawa makalah baru itu tidak akan dibocorkan lagi.
Namun, mereka yang mendapat manafaat lebih suka bahawa peperiksaan tidak diulang semula.
Mengikut pandangan yang terakhir, ini bermaksud bahawa sistem pendidikan kita menanamkan pandangan bahawa pesalah adalah mereka yang tidak jujur, yang tentunya mempunyai implikasi negatif bagi masyarakat yang kita coba bangunkan melalui pendidikan.
Korupsi sentiasa berleluasa , tidak hanya dalam pendidikan, tetapi di mana-mana , jadi mengapa semua harus menderita?
Tidak ada jaminan bahawa kebocoran itu tidak akan berlaku lagi, dan mungkin lebih banyak guru dan pelajar akan mendapat keuntungan kerana kita berada di era digital.
Isu tersebut tidak boleh diperlakukan dengan ringan, kerana ia mempunyai kaitan serius dengan kredibiliti sistem peperiksaan, dan para guru dan pihak berkaitan harus berfikir di luar diri mereka dan mengorbankan integriti pendidikan berdasarkan perbezaan peribadi.
Isu kebocoran kertas peperiksaan adalah sesuatu pelakuan aib, bukan hanya dari segi tingkah laku pelakunya, tetapi kerana ia mencerminkan tahap tidak bermoral yang serupa di kalangan masyarakat .
Apa jenis salahlaku, (dalam bentuk apa pun) adalah tidak beretika dan tidak boleh ditoleransi pada tahap mana pun.
Kredibiliti tidak dapat dicapai (walaupun dimuka pengadilan), tetapi dengan mematuhi standard pepeperiksaan beretika ianya dapat diterima di seluruh dunia.
IPT yang menunggu untuk menyambut pelajar, turut akan curiga terhadap mereka yang mendapat kelulusan tinggi, sementara mereka yang tidak mendapat kertas yang bocor akan terkesan rugi, bahkan boleh dinafikan kemasukan ke universiti.
Berprestasi terbaik akan menghadapi stigma yang berkaitan dengan lulus peperiksaan bocor. Melakukan sesuatu dengan betul mempunyai faedah yang besar dan bukannya menjejaskan perkara yang paling penting.
Azizi Ahmad Minda Bebas Bebas News 26 Februari 2021