kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Aphantasia wujud sejak abad ke-20 lagi

Setelah sekian lama , atau lebih mudah 1 tahun lebih kita  di arahkan ‘duduk di rumah’ sementara mereka tidak, mungkin ramai dari kita sudah lupa bagaimana rupanya pantai, kawasan air terjun, sungai atau pun bendang dan sawah padi.

Sebilangan besar daripada kita juga bahkan tidak mampu memikirkan tentang ‘filem’ dalam fikiran kita.

Aphantasia adalah keadaan di mana seseorang tidak mempunyai keupayaan fikiran yang boleh berfungsi dengan sukarela untuk membayangkan sesuatu keadaanOleh AQILAH MIOR KAMARULBAID 27 Februari 2021, 9:00 am

Apabila kita memikirkan lautan, kita  dapat membayangkan gelombang biru yang menghempas,  yang sebenarnya disebabkan oleh penyerapan cahaya; menghempas pantai berpasir yang berwarna kecoklatan.

Kemudian kita  memikirkan teh ais dan rasa manisnya yang pekat dan keruh.

Sebilangan dari kita masih mampu dan dapat membayangkannya, dan bahkan membayangkan rasa sejuk air laut dan air masin, namun tidak semua orang dapat melakukannya.

Terdapat keadaan neurologi yang disebut Aphantasia yang mempengaruhi keupayaan untuk 'melihat' gambar di mata fikiran anda.

Bagaimana penyakit ini dijangkiti adalah berbeza-beza, namun secara keseluruhan kesannya terhadap seseorang tetap berterusan.

Mereka yang terkesan dengan ‘aphantasia’ tidak dapat 'melihat' gambar dalam fikiran mereka.

Bagi kebanyakan kita yang membaca, kita mampu melihat adegan dalam novel itu dilakonkan dalam fikiran, tetapi mereka dengan aphantasia hanya memahami konsep yang dijelaskan.


Bagi sebilangan ini, ini mempengaruhi kemampuan mereka untuk 'melihat' dalam fikiran mereka, tetapi bagi yang lain kebanyakan pancaindera tidak dapat dibawa melalui pencitraan.


Bagi Si Mamat, terkesan dengan aphantasia bermaksud dia tidak dapat membayangkan rasa, bau, suara, penglihatan, atau emosi.

Pengasas bersama Firefox, Blake Ross tidak berupaya bermimpi visual, atau membayangkan suara ibunya.

Dalam Magnetic Resonance Imaging (MRI) , aktiviti otak mereka dengan otak yang berfungsi normal berbeza dari mereka yang menghidap aphantasia.

Sering kali, mereka yang mempunyai penyakit otak dilahirkan dengannya. Namun, ada cara lain bagaimana aphantasia berkembang.

Contohnya, seorang lelaki pada usia enam puluhan kehilangan kemampuannya untuk mencipta dan membayangkan visual secara mental setelah menjalani prosedur jantung.

Contoh lain yang diperhatikan oleh doktor adalah empat orang yang kehilangan kemampuan untuk melihat dengan 'mata minda' mereka selepas episod kemurungan dan serangan kecemasan.

Pada masa ini tidak ada maklumat mengenai penyakit ini lebih mungkin muncul pada lelaki atau wanita.

Sebilangan besar yang diserang aphantasia tidak menyedari bahawa cara otak mereka berfungsi jauh berbeza dengan cara orang lain.

Dan ini mungkin , apa yang
di alami pemimpin politik Malaysia.

Penyakit ini kebanyakannya mempengaruhi kemahiran menghafal dari hari ke hari.

Ketidakupayaan untuk melihat sesuatu dalam fikiran anda menghalang tahap persepsi.

Walaupun otak menanggung penyakit dengan cara lain, ada beberapa fungsi yang tidak dapat dipertanggungjawabkan.

Tinjauan abad ke-20 menyimpulkan bahawa 2.5% populasi menghidap aphantasia, tetapi kajian yang lebih baru (2009) meramalkan bahawa 2% penduduk memang mempunyai penyakit ini.

Kajian ini juga meramalkan bahawa kira-kira 2-5% populasi yang mempunyai "kebolehan pengenalan visual" normal yang sangat rendah membayangkan gambar.

"The Eye's Mind" diasaskan oleh Majlis Penyelidikan Seni dan Kemanusiaan (
Art and Humanities Research Council) untuk mengkaji Aphantasia.

Walaupun sudah lama ada kajian mengenai aphantasia, masih banyak yang perlu dipelajari.

Perkara penting yang harus diingat adalah bahawa, sementara orang yang mempunyai otak yang 'normal' berfungsi tidak dapat membayangkan kehidupan tanpa filem mental, majoriti mereka dengan aphantasia tidak dapat membayangkan hidup secara harfiah dengan mereka.

Azizi Ahmad Utusan Malaysia Forum Surat Pembaca 27 Februari 2021

Tags: aphantasia, writings
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments