kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Kebocoran soalan peperiksaan satu perlakuan aib

Soalan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020 melibatkan topik Kertas 2 subjek (teras) Sejarah didakwa bocor hari ini, kata satu laporan pada 24/02/2021.

Antara topik yang dikatakan bocor membabitkan 'Penentangan di Perak', 'Maritim' dan 'Wawasan 2020'.

Dan Kementerian Pendidikan, masih belum mengeluarkan maklumbalas mengenai perkara ini.



Kebocoran soalan peperiksaan adalah perkara biasa di seluruh dunia, dengan strategi yang nampaknya tidak nyata untuk menangani cabaran ini.

Tantangan tersebut telah menarik berbagai wacana yang bertentangan di antara para akademik dan cadangan yang telah dikemukakan, tetapi sedikit hasil yang dapat dicapai.

Tahun 2020 telah dikaitkan dengan masalah yang mengancam masyarakat global dan mempengaruhi kalendar persekolahan, pelajar menghabiskan masa tanpa menghadiri kelas fizikal, dan menggunakan pembelajaran dalam talian untuk menampung masa yang hilang.

Walaupun pemerintah melakukan intervensi untuk menyelamatkan tahun persekolahan, banyak pelajar tidak sepenuhnya bersedia untuk menghadapi peperiksaan .

Ini boleh menjadi salah satu sebab mengapa pelajar, guru, dan ibu bapa menggunakan amalan yang tidak ortodoks untuk memastikan prestasi kerja, kedudukan akademik yang salah, dan kesalahan kerja keras yang digambarkan.


Kebocoran pertama kertas peperiksaan Sejarah ini hanyalah petanda awal dan ada hikmahnya. Ia hanya seperti ‘tip of an iceberg’.

Kita tidaklah meminta lebih banyak lagi kebocoran yang berlaku, tetapi perkara sebegini tetap masih berlaku.

Ramai ibu bapa, pelajar, guru, dan pentadbir mengukur kejayaan mereka berhubung dengan mata pelajaran yang menjadi lokasi manipulasi akademik oleh pelbagai pihak yang berkepentingan.

Setuju atau tidak semua matapelajaran peperiksaan adalah penting

Dan kerana ia adalah penting kepada pihak yang berkepentingan (terutama pelajar, guru, dan ibu bapa) maka ia menjadi
"... tidak selamat secara ontologi: tidak pasti sama ada kita melakukan secukupnya, melakukan perkara yang betul, melakukan sesuatu sebanyak yang lain, atau juga yang lain, sentiasa berusaha untuk memperbaiki, menjadi lebih baik, dan menjadi cemerlang." (Stephen Ball).

Malangnya, keperluan untuk penambahbaikan dapat mendorong orang untuk berkomunikasi dengan pelbagai unsur tidak baik yang memiliki akses kepada kertas peperiksaan.

Mereka yang cuba bertindak salah, sebenarnya menderita akan "ketakutan prestasi".

Mereka mahu dilihat sebagai ‘pelaku hebat’ dalam apa sahaja cara.

Ramai pelajar, guru, dan ibu bapa menderita dari ini, dan tanpa disedari menjadi sebahagian daripada sindiket yang membahayakan integriti peperiksaan.

Dari perspektif pelajar, walaupun pandemik Covid-19 melanda, kebanyakannya  telah berusaha sebaik mungkin dalam persiapan menghadapi peperiksaan.

Terdapat mereka yang bersedia dengan integriti moral tertinggi (dan mungkin tidak mempunyai akses kepada  kertas bocor), berbanding mereka yang mempunyai akses ke mafia peperiksaan (yang mungkin tidak bekerja keras, tetapi hanya menyemak kertas sebelum peperiksaan, memberikannya kelebihan berbanding yang lain).


Adalah adil bagi mereka yang tidak memiliki akses untuk meminta peperiksaan diulang semula  tetapi tanpa jaminan bahawa makalah baru itu tidak akan dibocorkan lagi.

Namun, mereka yang mendapat manafaat lebih suka bahawa peperiksaan tidak diulang semula.

Mengikut pandangan yang terakhir, ini bermaksud bahawa sistem pendidikan kita menanamkan pandangan bahawa pesalah adalah mereka yang tidak jujur, yang tentunya mempunyai implikasi negatif bagi masyarakat yang kita coba bangunkan melalui pendidikan.


Korupsi sentiasa berleluasa , tidak hanya dalam pendidikan, tetapi di mana-mana , jadi mengapa semua harus menderita?

Tidak ada jaminan bahawa kebocoran itu tidak akan berlaku lagi, dan mungkin lebih banyak guru dan pelajar akan mendapat keuntungan kerana kita berada di era digital.

Isu tersebut tidak boleh diperlakukan dengan ringan, kerana ia mempunyai kaitan serius dengan kredibiliti sistem peperiksaan, dan para guru dan pihak berkaitan  harus berfikir di luar diri mereka dan mengorbankan integriti pendidikan berdasarkan perbezaan peribadi.

Isu kebocoran kertas peperiksaan adalah sesuatu pelakuan aib, bukan hanya dari segi tingkah laku pelakunya, tetapi kerana ia mencerminkan tahap tidak bermoral yang serupa di kalangan masyarakat .

Apa jenis salahlaku, (dalam  bentuk apa pun) adalah tidak beretika dan tidak boleh ditoleransi pada tahap mana pun.

Kredibiliti tidak dapat dicapai (walaupun dimuka pengadilan), tetapi dengan mematuhi standard pepeperiksaan beretika ianya dapat diterima di seluruh dunia.

IPT yang menunggu untuk menyambut pelajar, turut akan curiga terhadap mereka yang mendapat kelulusan tinggi, sementara mereka yang tidak mendapat kertas yang bocor akan terkesan rugi, bahkan boleh dinafikan kemasukan ke universiti.

Berprestasi terbaik akan menghadapi stigma yang berkaitan dengan lulus peperiksaan  bocor. Melakukan sesuatu dengan betul mempunyai faedah yang besar dan bukannya menjejaskan perkara yang paling penting.

Azizi Ahmad Harakah Fikrah Bil 2629 21 – 23 Rejab 1442 H / 5 – 7 Mac 2021
Tags: bocor, pentaksiran, peperiksaan, soalan, writings
Subscribe

Posts from This Journal “pentaksiran” Tag

  • Skor markah bukan tujuan peperiksaan

    ISTILAH penggredan pada lengkung menerangkan pelbagai kaedah yang digunakan oleh pendidik untuk menyesuaikan skor yang diperoleh pelajar dalam…

  • Gred Inflasi Stagflasi

    Apa yang kita lihat bukan inflasi gred: ini adalah tahap stagflasi Ini adalah peraturan umum bahawa apabila kuantiti item meningkat, nilai…

  • Melengkung Gred: Apa yang tidak kena?

    Istilah penggredan pada lengkung menerangkan pelbagai kaedah yang digunakan oleh pendidik untuk menyesuaikan skor yang diperoleh pelajar dalam…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments