kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Memilih II

Beberapa perdebatan dalam sains politik telah menimbulkan kontroversi sama seperti kesan mengenai calon dan pemimpin terhadap pengundian.

Bukti impresionistik atau berdasarkan tanggapan , yang sering diperoleh dari kajian media massa sekian lama, membawa kepada kesimpulan bahawa calon merupakan faktor penting, kerana faktor lain, seperti struktur sosial, telah menurun.

Namun hasil kajian empirikal mengenai kepentingan keperibadian jelas lebih memihak dalam membuat pilihan jelas bercampur (Karvonen 2010)

Terdapat sedikit perselisihan bahawa calon adalah pengaruh jangka pendek yang signifikan terhadap pemungutan suara (tahap tertentu)  tetapi data untuk menjawab persoalan utama apakah fakta calon telah meningkat pentingnya tidak ada.

Ini berpunca dari kenyataan bahawa para pemimpin saling terkait dengan semua tahap proses politik, dari reka bentuk institusi hingga penyampaian mereka di media massa.

Dalam semua peringkat proses, keadaan tertentu dapat menyatukan perhatian atau mengalihkan perhatian dari calon.

Komplikasi selanjutnya ialah pemimpin sering berganti , jadi setiap analisis membujur (memanjang dan jelas) mesti menghadapi perubahan keperibadian dan populariti pemilih.

Walaupun begitu, kita dapat membuat kesimpulan umum dari pemerhatian yang telah dilakukan sehingga kini

Pertama dan yang paling penting, pemimpin dan calon adalah penting dalam menentukan hasil pemilihan, tetapi kesan bersihnya kurang daripada yang diharapkan oleh ramai pemerhati memandangkan perhatian yang mereka terima dalam kempen pemilihan dan peristiwa lain.

Anggaran kesannya biasanya memberikannya sekitar purata  2 atau 3% undian.

Di Kanada, Johnston (2002) menyarankan kesan bersih pada pemungutan suara hingga 2%, sementara di Amerika Syarikat, Bartels (2002) melihat kesannya sedikit lebih besar, hanya lebih dari 3%.

Anggaran Australia menunjukkan kesan bersih sekitar 2%, bergantung pada pemimpin yang dimaksudkan (McAllister, 2011), dan hasil yang serupa dilaporkan di Britain (Clarke et al., 2011).

Anggaran empirikal ini jauh lebih rendah daripada popularit kebijaksanaan, tetapi mereka masih berpotensi untuk mengubah hasilnya dalam pemilihan sengit yang diperjuangkan.

Kedua, institusi (parti atau kumpulan) memainkan peranan penting dalam mengarahkan perhatian kepada atau dari calon, dengan sistem pemilihan turut menjalankan peranan yang penting dan konsisten dalam proses tersebut.

Sistem pemilihan dengan bilangan parti yang lebih sedikit dan anggota perwakilan tunggal cenderung menumpukan perhatian lebih kepada calon berbanding sistem lain.

Ketiga, pengundi tiidak kira negara atau jangka waktu yang dikaji menilai calon berdasarkan dua kriteria yang menyeluruh: watak dan kecekapan.

Penilaian ini dapat memberi kesan yang signifikan terhadap keputusan pengundian.

Keempat, pengundi melihat calon melalui prisma parti, walaupun perubahan dalam kepartian dan keanggotaan parti dapat mempengaruhi hubungan ini secara dinamis.

Akhirnya, adalah penting untuk menyebut media massa dan parti politik, yang dibahas dalam hal ini tetapi tidak terdapat dalam senarai kesimpulan di atas.

Walaupun kita tahu bahawa media massa penting dalam persamaan calon-pemilih, dan kita tahu bahawa pertumbuhan televisyen mempunyai pengaruh yang mendalam terhadap sifat hubungan, kita tidak tahu apakah media massa adalah penyebab atau akibat dari apa sahaja perubahan yang sedang dilakukan.

Peranan parti politik dan hubungan mereka dengan calon juga kurang jelas.

Di era ketika parti mempunyai asas struktur sosial yang lebih lemah, dan dengan identiti parti dalam penurunan yang mendadak, satu hipotesis ialah calon harus mengisi jurang ini.

Tetapi sekali lagi, bukti empirik untuk menyokong ramalan seperti itu masih kurang.
Tags: pilih
Subscribe

Posts from This Journal “pilih” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments