Pemimpin yang efektif adalah mereka yang berupaya membawa (seperti melatih) dan membimbing orang lain untuk mencapai penyelesaian mereka sendiri, mengajak yang hadir untuk bertindak dan menetapkan matlamat.
Inilah kebenaran yang tidak menguntungkan mengenai dunia pekerjaan: Terlalu ramai pemimpin dalam organisasi yang tidak tahu memimpin.
Kenapa? Sebahagiannya, ini adalah kerana kemahiran yang menjadikan seseorang mendapat kedudukan tertinggi mungkin tidak ada kaitan dengan kemampuan mereka untuk membimbing dan memberi inspirasi kepada orang lain.
Ini juga kerana ramai di antara kita mempunyai anggapan yang salah mengenai kepemimpinan, menurut Julia Milner, penyelidik kepemimpinan dan pengarah akademik program MBA Global di EDHEC Business School di Nice, Perancis.
Kita sentiasa berpendapat bahawa pemimpin harus menjadi pakar tertinggi yang dapat memberi nasihat kepada mana-mana kakitangan mengenai apa sahaja dan segala-galanya.
Akibatnya, ramai yang akhirnya menjadi pengurus mikro yang terlalu preskriptif.
Jadi, apa yang memisahkan pemimpin yang baik dari yang preskriptif?
Menurut Milner, pemimpin yang paling berkesan adalah mereka yang mampu membimbing dan melatih.
Daripada mengajar orang lain , anda harus membantu mereka untuk mencapai penyelesaian mereka sendiri dengan latihan yang betul dan sesiapa sahaja dapat belajar bagaimana untuk menjadi pembimbing.
Turut dikesan adalah mengenai moral pekerja dan perolehan.
Seperti yang dijelaskannya, “Orang tidak meninggalkan pekerjaan; mereka meninggalkan pemimpin mereka. "
Untuk mengkaji masalah tersebut, Milner dan rakannya (dan suaminya) Trenton Milner menjalankan kajian keatas 98 profesional yang mendaftar dalam kursus latihan kepemimpinan dan membahagikannya kepada pasangan; setiap pasangan diminta untuk saling melatih mengenai topik pengurusan masa selama lima minit. Perbualan itu dirakamkan dan kemudian dinilai oleh subjek dan oleh pakar bimbingan.
Setelah mendapat latihan selama 15 jam dalam kemahiran kepemimpinan, para subjek mengambil bahagian dalam perbincangan bimbingan selama lima minit, yang juga dirakamkan dan dinilai.
Walaupun diberitahu sebelum perbincangan pertama bahawa mereka harus melatih orang lain, kebanyakan subjek yang terlibat dalam "motivasi pengurusan mikro," atau memberi nasihat yang manis dengan sedikit motivasi, namun tidak menghairankan, mereka melaporkan rasa tidak puas hati dengan pengalaman ketika rakan-rakan mereka tidak memberi respon yang baik untuk diberitahu apa yang harus dilakukan.
Kebanyakan pasangan memaklumkan bahawa mereka mempunyai pasangan yang sukar.
Dan kebiasaannya, andainya anda membawa dan mengemukakan apa saja idea dan penyelesaian hebat ini, dan pada dasarnya mereka akan berkata ‘Ya, tetapi ….’. Anda tentu biasa dengan keadaan ini, bukan?
Tetapi selepas latihan, "apa yang kami dapati cukup mengejutkan," kata Milner.
Bimbingan perbualan memberikan hasil bukannya bertentangan.
Satu subjek mengatakan kepadanya, "Yang harus saya lakukan hanyalah menyediakan ruang dan peluang untuk membiarkan mereka merenungkan, membiarkan mereka memikirkannya, dan sampai pada tahap merencanakan."
Beberapa asas yang boleh diperolehi untuk menjadi pemimpin pembimbing yang baik mungkin termasuklah:
Bersedia untuk mendengar
Pemimpin yang lemah sering sibuk memberikan nasihat untuk memahami sepenuhnya situasi yang mereka ditanya.
Dan kerana mereka tidak mengetahui semua masalah yang dipertaruhkan, mereka berisiko memberi tumpuan kepada yang salah.
Mendengar membolehkan pemimpin dimaklumkan semaksimum mungkin; ia juga menunjukkan rasa hormat dan keyakinan pada orang lain.
Mengemukakan soalan yang betul
Soalan ‘Ya / Tidak’ adalah soalan yang cenderung untuk menghentikan perbualan; mereka juga dapat membuat orang merasa seperti mereka dipimpin ke arah tertentu.
Sebagai gantinya, seorang pemimpin yang baik harus mengemukakan soalan terbuka - ini dengan lembut memberi petunjuk kepada orang lain untuk memikirkan kemungkinan penyelesaian dan memutuskan mana yang terbaik.
"Anda bertindak seperti papan suara, memberi ruang untuk jawapan yang tepat berkembang,"
Membantu penetapan matlamat
Setelah rakan kerja menyelesaikan sesuatu penyelesaian, pemimpin harus bekerjasama dengan mereka untuk membuat rancangan untuk melaksanakannya. Dengan bersama mereka dapat menentukan hasil yang diinginkan.
Proses ini tidak hanya berfungsi sebagai tunjang untuk bertindak, tetapi juga memastikan kedua orang itu sejajar.
Kadang-kadang, kita fikir sudah jelas ke mana kita menuju, tetapi selalunya kita kemudian menyedari orang lain itu menuju arah yang sama sekali berbeza.
Penetapan tujuan yang baik dapat menghindari salah faham ini dan memastikan semua pihak bergerak ke arah yang benar dan betul.
Menyediakan maklum balas yang berguna
Maklum balas yang baik adalah teras pasukan yang kuat. Dan dengan "maklum balas yang baik kita tidak bermaksud hanya maklum balas positif tetapi maklum balas membina yang disampaikan dengan baik dan benar-benar membantu orang lain untuk terus maju.