kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Menyempurnakan akal budi dalam pendidikan

Mereka yang berpendidikan pasti mempunyai harga dan nilai yang berkaitan dengan semua penyampaiannya.

Tetapi pendidikan, dengan sendirinya tidak menentukan keperibadian seseorang.

Sebaliknya, akal budi yang sihat menyempurnakan pendidikan dan mencerminkan keupayaan minda seseorang dan akal yang hebat selalu dihormati di hadapan semua mereka yang mementingkan pendidikan.
0202066a-ConvertImage.jpg
Azizi Ahmad.


Akal budi menjadikan seseorang mampu menyelesaikan masalah kehidupan sebenar dan hanya dapat dipupuk oleh individu itu sendiri dalam proses sewajarnya memperoleh pendidikan konvensional.

Pendidikan mempunyai had aplikasi yang terhad. Seseorang itu tidak boleh mempertontonkan kelayakan pendidikannya sebagai petunjuk pencapaian  kecemerlangan keseluruhan.

Tidak kira setinggi mana dan kualiti pendidikan yang diperoleh seseorang, akal budi menyempurnakan pendidikan.

Ia akan selalu menjadi akal budi yang akan menentukan keperibadian dan sikap seseorang.


Pendidikan boleh berfungsi sebagai stok simpanan kerana seseorang dapat memperoleh semua pendidikan

Pengetahuan dapat diukur berdasarkan masa dan latihan yang dilaburkan untuk memperoleh pengetahuan dan dapat dinilai berdasarkan demonstrasi.

Sebaliknya, akal sehat tidak memiliki ukuran dan tidak dapat dinilai berdasarkan demonstrasi.

Manfaat Memiliki Akal Budi

Pendidikan dapat mewujudkan, mencipta dan menghasilkan  sesuatu, tetapi tidak mengajar nilai-nilai yang diperlukan kepada orang lain.

Seseorang yang berpendidikan mungkin tidak selalu merasa selesa dengan pengetahuan di mana sahaja ; sementara orang yang mempunyai akal sehat mempunyai jawapan untuk setiap pertanyaan yang menjadikannya unggul daripada  orang lain.

Akal budi memungkinkan seseorang menjalani kehidupan mereka dengan sedikit kesulitan kerana mereka cenderung mempunyai penyelesaian segera terhadap masalah yang ditawarkan oleh kehidupan kepada mereka dengan memanfaatkan sumber yang ada secara optimum.

Ia menawarkan kesedaran dan pemahaman yang lebih baik mengenai setiap keadaan. Pendidikan menjadikan orang pintar tetapi akal sehat yang menjadikan seseorang itu pintar.

Seseorang yang berpendidikan tanpa akal, adalah seperti memiliki  berjuta-juta dolar tetapi tidak tahu untuk berbelanja.

Ini menjadikan seseorang terhad dengan sumbernya. Ini mungkin menjadikan anda kaya tetapi tidak mempunyai implikasi kehidupan nyata.


Akal sehat berkembang dari penyesuaian dan analisis.

Apabila seseorang menggunakan fikirannya sehubungan dengan situasi itu sendiri, ia menawarkan idea hebatnya dalam bentuk akal sehat. Ini membuat seseorang menyatakan bakat mereka dalam situasi yang paling penting.

Seseorang yang berpendidikan bekerja keras tetapi seseorang yang mempunyai akal sehat bekerja dengan berkesan.

Pendidikan bersama akal sehat pasti dapat menjadikan seseorang seolah sudah lengkap dalam bidang kehidupan dan sektor pekerjaan.


Oleh kerana akal sehat menyempurnakan pendidikan, ia mempunyai kekuatan untuk mendorong kreativiti.

Ia bukanlah apa yang pelajar dapat pelajari di kelas atau institusi.

Kehidupan yang kita lalui setiap hari akan memberikan pengetahuan ini kepada kita semua  secara berterusan hingga akhir dan bergantung sepenuhnya kepada mereka untuk memahaminya untuk kejadian masa depan tertentu.


Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 01 April 2021
Tags: akal, budi, common sense, pendidikan, writings
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments