kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

IJK, PDI, CPI - II

Malaysia adalah persekitaran yang sangat unik yang telah berkembang dari masyarakat agraria pada dasarnya menjadi masyarakat industri global dalam masa kurang dari 40 tahun.

Setiap generasi rakyat Malaysia terdedah kepada satu set nilai baru kerana perubahan dalam rentak kehidupan (Abdullah & Pedersen, 2003).

Oleh itu, ramai dari mereka yang berada dalam kedudukan yang berkuasa dan berwibawa untuk memimpin atau membuat keputusan, biasanya cenderung lebih tua dan agak lebih konservatif.

Nilai-nilai menghormati orang tua, orientasi kumpulan dan agama, kesetiaan, menjaga air muka dan banyak nilai keluarga yang lain diajar oleh ibu bapa.

Sebaliknya, pengaruh sistem keluarga nuklear dari budaya Barat sekarang biasa terjadi pada banyak keluarga Malaysia yang biasa.

Golongan belia dan remaja  mahu menjadi lebih tegas dan berdikari.

Namun, secara umum, orang-orang di Asia, termasuk Malaysia, percaya bahawa penting untuk hidup selaras dengan alam semula jadi dan hidup bersama dengannya.


Skor yang diperoleh Malaysia pada setiap dimensi nilai budaya nasional Hofstede dibincangkan dalam perenggan ini (The Hofstede Center, n.d.).

Malaysia memperolehi skor sangat tinggi pada dimensi jarak kuasa (skor 104 daripada 120), yang bermaksud bahawa masyarakat menerima susunan hierarki di mana setiap orang mempunyai tempat dan ia tidak memerlukan perakuan lagi.

Hierarki dalam organisasi bermaksud orang bawahan berharap diberitahu apa yang harus dilakukan, dan bos yang ideal adalah autokrat yang baik.

Cabaran terhadap kepemimpinan tidak diterima dengan baik. Malaysia, dengan skor 26 daripada 120 adalah masyarakat kolektivistik. Ini ditunjukkan dalam komitmen jangka panjang yang erat kepada kumpulan (iaitu keluarga, keluarga besar, atau hubungan yang erat).

Kesetiaan dalam budaya kolektivis sangat penting dan mengatasi kebanyakan peraturan dan undang-undang masyarakat yang lain.

Masyarakat seperti ini memupuk hubungan yang kuat di mana setiap orang bertanggungjawab terhadap sesama ahli kumpulan mereka.

Walaupun dengan skor 50 daripada 120, Malaysia masih boleh dianggap sebagai masyarakat maskulin yang berorientasikan kejayaan dan dorongan.

Di negara-negara maskulin, orang 'hidup dalam rangka bekerja', pengurus diharapkan dapat menentukan, dan penekanan adalah pada ekuiti, persaingan dan prestasi. Konflik diselesaikan dengan memerangi mereka.

Malaysia memperoleh 36 daripada 120 dalam dimensi penghindaran ketidakpastian dan dengan itu, mempunyai pilihan yang rendah untuk mengelakkan ketidakpastian.

Masyarakat indeks penghindaran ketidakpastian yang rendah mengekalkan sikap yang lebih santai di mana amalan lebih penting daripada prinsip dan penyimpangan dari norma lebih mudah ditoleransi.

Dalam masyarakat yang menunjukkan indeks penghindaran ketidakpastian yang rendah, orang percaya tidak boleh ada peraturan yang lebih dari yang diperlukan dan jika mereka samar-samar atau tidak berfungsi, mereka harus dihapuskan atau diubah.

Penjadualan adalah fleksibel; kerja keras dilakukan apabila perlu tetapi bukan untuk kepentingannya sendiri. Kepersisan dan ketepatan masa tidak datang secara semula jadi, dan inovasi tidak dilihat sebagai mengancam.

Abdullah dan Pedersen (2003) menyokong penemuan di atas.


Dari kajian mereka, mereka mendapati bahawa rakyat Malaysia cenderung lebih banyak dengan hubungan - daripada berorientasi tugas, lebih banyak kumpulan daripada individu, lebih hierarki daripada setara, lebih memalukan daripada rasa bersalah, lebih bertoleransi dalam orientasi masa dan juga lebih beragama daripada sekular.

Selanjutnya, dalam masyarakat kolektivistik, ada kemungkinan orang dikelompokkan bersama dalam sub-kumpulan.

Sumbangan terbesar Henri Tajfel terhadap psikologi adalah dalam teori identiti sosial (seperti yang dipetik dalam McLeod, 2008).


Identiti sosial adalah perasaan seseorang mengenai siapakah dia berdasarkan keahlian kumpulannya.

Tajfel berpandangan bahawa kumpulan (contohnya kelas sosial, keluarga, pasukan bola sepak, dll.) yang menjadi milik orang ramai adalah sumber kebanggaan dan harga diri yang penting.

Kumpulan memberi seseorang rasa identiti sosial - rasa kekitaan dalam dunia sosial.

Oleh itu, dunia terbahagi kepada "mereka" dan "kita" berdasarkan proses pengkategorian sosial (iaitu orang meletakkan orang lain ke dalam kumpulan sosial). Oleh itu, ini boleh dijadikan bidang yang harus diterokai lebih lanjut dalam kajian ini.
Tags: cpi, ijk, kuasa, pdi, power
Subscribe

Posts from This Journal “kuasa” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments