kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Apakah ada hujah yang realistik untuk orang muda dihalang mengundi dan memilih?

Pemain hebat tak mungkin dilahirkan sekelip mata (05/04/2021) adalah kenyataan untuk skuad ‘ubi muda’ Projek FAM-MSN yang melalui enam perlawanan tanpa sebarang kemenangan dan masih memerlukan masa untuk memperbaiki mutu permainan serta tidak mungkin dapat melahirkan pemain berpotensi dalam masa singkat.

Bagi Ketua jurulatihnya ini merupakan proses pembangunan.

0202066a-ConvertImage.jpg
Azizi Ahmad.

Namun, bagi bekas Pengarah Akademi Mokhtar Dahari (AMD) pula beliau menegaskan , 'Pembangunan apa macam itu?' (04/04/2021)

Definisi pembangunan bola sepak sebenar adalah untuk melahirkan pemain secara individu yang memiliki kekuatan mental dan karakter serta jati diri kuat berbanding tindakan FAM yang dilihat hanya mahu membina sebuah pasukan semata-mata.

Ini adalah skuad yang menghimpunkan pemain muda terbaik dalam negara namun masih belum bersedia.

Fakta yang dimaksudkan pemain yang  berusia 17 hingga 20 tahun tidak akan mampu bersaing dengan pasukan lebih senior.

Pembangunan bermaksud kemanusiaan, kita asah pemain muda untuk lebih berkeyakinan, mampu berfikir untuk selesaikan masalah di dalam padang serta menghormati orang lain.

Anak-anak muda ini didapati tidak mampu menyelesaikan masalah ketika berdepan lawan dan juga pemain tak yakin dengan diri sendiri.

Memetik dari Abdul Hadi , beliau menceritakan bahawa di dalam Islam, peringkat umur bagi menentukan penunaian kewajipan dibahagikan kepada tiga iaitu mumaiyiz (boleh membezakan baik-buruk), baligh dan al-rusyd (kematangan menilai dan mengurus).

Penentuan umur al-rusyd itu katanya, adalah berbeza-beza mengikut ulama kerana ia dipengaruhi syarat tambahan seperti aspek pendidikan dan masyarakat sekeliling dan anasir luar yang mempengaruhi seseorang, lebih-lebih lagi pada masa kini.

Menyalahkan sesuatu di atas hasil yang mengejutkan (serta melucukan) mungkin akan disebabkan oleh peningkatan jumlah pengundi yang lebih besar dari pengundi muda yang dibolehkan untuk memilih dan mengundi.

Maksud "menyalahkan" adalah kerana menurut kebanyakan orang ramai, ini adalah sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku, kerana orang muda dikatakan belum boleh dipercayai dan mampu untuk membuat keputusan penting.

Kebanyakannya berdasarkan pendapat bahawa orang muda tidak mengundi dengan baik, dan mereka tidak boleh melakukannya, atas sebab-sebab tertentu.

Mungkin kebanyakan alasan merupakan variasi "bagaimana mereka memilih tidak sesuai dengan cara kita (kumpulan dewasa) memilih dan kita tidak boleh membenarkannya", tetapi adakah yang kenyataan ini sah?

Hubungkait Undi18 dan skuad ‘Ubi Muda’ Projek FAM-MSN

Seperti dalam perbincangan ilmiah, apakah ada hujah yang realistik untuk orang muda dihalang mengundi dan memilih?

Otak dan pemikiran anak muda belum selesai membentuk sepenuhnya

Ada yang menunjukkan fakta bahawa otak dan pemikiran anak muda masih berkembang secara teknikal, dan belum matang sepenuhnya.

Oleh itu, mereka tidak boleh dipercayai dengan keputusan penting dan pandangan jauh, yang pada dasarnya adalah perkara utama dalam  pengundian. Adakah ini titik asas yang adil?

Namun sebenarnya tidaklah begitu. Kita mungkin terdorong secara besar-besaran sepanjang hidup, sebagaimana yang diharungi oleh penagih judi, penagih arak, perokok dan lain-lain .

Sekurang-kurangnya orang muda mampu perkembangan setelah mempelajari dan melalui pengalaman daripadanya.

Bagaimanapun, "perkembangan neurologi" tidak berkadar terus (direct proportional)  dengan kematangan kognitif.

Manusia adalah berbeza-beza, yang menjadi jelas apabila anda pernah berjumpa dengan mereka, dan otak yang "masih berkembang" lebih mudah dibentuk daripada otak yang "selesai".

Pada saat kita mencapai usia persaraan, keadaan kita akan sangat terganggu. Dengan menggunakan hujah ini, orang tua pula semestinya tidak memilih dan mengundi. Kita tentu yakin golongan politik yang konservatif akan mengambil kira dan mementingkan hal ini.


Orang muda tidak cukup berpengalaman untuk membuat pilihan yang tepat

Bagaimana anda benar-benar dapat membuat keputusan yang tepat mengenai pemerintahan kerajaan  yang anda inginkan ketika anda belum cukup umur matang untuk benar-benar "berpengalaman" mengetahui bagaimana dunia berfungsi?

Bagaimanapun, pengalaman hidup kita adalah apa yang memberi tahu model mental kita, proses di mana otak kita membuat ramalan dan mengetahui bagaimana dunia beroperasi dan mempengaruhi tingkah laku dan keputusan kita dengan sewajarnya.

Bagaimanapun, pengalaman tidak berlaku pada kadar yang sama untuk semua orang.

Mereka "bukan dari sini"

Satu hujah yang menentang pemuda untuk mengundi telah memfokuskan kepada pelajar, yang jauh lebih aktif dalam pilihan raya .

Bagaimanakah ianya boleh menjadi adil, apabila ramai yang menyatakan, bagi pelajar untuk memasuki kawasan selama jangka waktu, mendaftar untuk mengundi di sana, dan mengubah keseluruhan dinamika pemilihan penduduk yang lebih tua dan lebih mapan?

Perkara yang sah, mungkin. Tetapi hanya jika anda menganggap universiti adalah sama dengan sekolah berasrama.

Pada dasarnya, ini adalah hujah anti-pendatang dalam mikrokosmos. Penduduknya yang lebih mapan (lebih tua?) mengatakan "Anda lebih muda, bersemangat; kami akan mengambil wang dan tenaga anda yang kami perlukan untuk menampung diri kami sendiri, tetapi jangan fikir anda diterima di sini atau anda boleh mempunyai hak, kerana itu adalah milik kami!

Kita mungkin tidak objektif sebagai seseorang yang bekerja di universiti dan dengan banyak pelajar, tetapi sikap ini boleh, secara sederhana, menjadikannya.


Orang muda mudah tertipu dan mementingkan diri sendiri

Ada juga berpandangan bahawa kita tidak boleh mempercayai orang muda untuk memilih atau mengundi; mereka hanya mahukan barang percuma, mereka mudah tertipu.

Tidak ada yang benar-benar mendasarkan tuntutan ini; jika ada yang nampaknya merupakan unjuran bagi generasi yang lebih tua dan lebih bernasib baik yang menikmati perkara seperti pendidikan percuma dan perumahan sosial, yang kini dinafikan untuk generasi muda.

Tetapi, golongan dewasa maupun tua juga pernah memilih dan mengundi berdasarkan janji kosong yang tidak masuk akal sambil orang lain yang mendapat keuntungan dan kelebihan. Sudah tentu tidak.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 08 April 2021
Tags: memilih, muda, undi, writings
Subscribe

Posts from This Journal “undi” Tag

  • Kewajaran mengundi di usia muda

    Penyokong Undi 18 demo tuntut hak depan parlimen menjadi tajuk artikel 27 Mac 2021 Kira-kira 100 penyokong Undi18 yang di pimpin…

  • Kuasa Melayu terletak pada undi

    SEBAGAI warganegara yang bijaksana, jika mereka tidak mengundi, hanya sekadar mendaftar, kuasa politik sebenar tidak akan terlaksana. - Gambar…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments