kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Anda perlukan lingkaran pengaruh positif untuk berjaya

Sebahagian besar model urusan kita tertumpu pada hubungan interpersonal.

Manusia adalah makhluk sosial dan kita sentiasa menjalin hubungan dengan orang lain melalui kerja, sekolah, media sosial dan tempat lain.

Perhubungan manusia adalah bahagian penting dalam kehidupan kita, dan kita akan hanya  berinteraksi dengan mereka yang kita rasa paling rapat dan dekat.

0202066a-ConvertImage.jpg
Azizi Ahmad

Adalah menyenangkan mempunyai ramai kawan dan rakan.

Walau bagaimanapun, kuncinya adalah mempunyai interaksi sosial dan hubungan interpersonal yang betul untuk mencapai kejayaan dan kebahagiaan dalam hidup.

Tidak semua orang akan menyokong kejayaan dan impian anda.

Siapakah yang akan anda masukkan dalam lingkaran perhubungan anda?

Mungkin inilah sebabnya kita harus mempunyai "lingkaran pengaruh."

Anda mungkin berinteraksi dengan beberapa orang sehari: pekerja, rakan sekerja, ibu bapa, pasangan, rakan, anak-anak. Ini semua adalah lingkaran hubungan yang baik untuk dijalinkan.

Tetapi mari kita mencabar diri kita sebentar. Buat senarai orang yang anda berinteraksi secara bulanan (berterusan).

Ini tidak termasuk wanita di kaunter pembayaran di kedai runcit tempatan, fikir betul-betul.

Pendekkan senarai yang merangkumi lima orang yang paling sering anda berinteraksi.

Jangan membuat penilaian lagi dikalangan mereka ini.

Ini seharusnya menjadi senarai sebenar siapa yang berada dalam lingkungan anda sekarang, mereka yang pada dasarnya mempunyai hubungan paling dekat.

Bolehkah anda memikirkan siapa sahaja dalam hidup anda yang kini dapat membantu menjadikan anda orang yang lebih baik?

Catatkan lima orang secara berbeza jika anda boleh. Sekiranya anda tidak mempunyai seseorang dalam hidup anda yang mungkin menjadi mentor, fikirkan tentang kehidupan yang mungkin ingin anda pelajari.

Bagaimana kita menentukan siapa sebenarnya di dalam atau di luar lingkaran pengaruh kita?

Orang Luar

Sering kali kita berusaha untuk mengisi lingkaran dalaman kita dengan seberapa ramai keluarga, kawan , rakan sekerja, dan lain-lain, seolah kita mungkin mempunyai semuanya.

Sudah semestinya kita mencari kepada mereka yang boleh dipercayai, berupaya memberi kasih sayang dan bersedia menerima baik atau buruk.

Tetapi apabila kita mengisi lingkaran kita dengan terlalu ramai , terutama orang yang tidak menolong kita berkembang sebagai individu, kita tidak membina masa untuk hubungan interpersonal yang kuat yang dapat membantu kita berjaya.

Kita membuang masa pada orang yang tidak mempengaruhi kita secara positif, orang yang tidak memberi kita tenaga yang kita berikan kepada mereka.

Berikut adalah beberapa soalan yang boleh digunakan untuk menentukan sama ada kita harus membolehkan seseorang memasuki lingkungan pengaruh kita.

Sekiranya anda dapat menjawab "ya" untuk keempat-empat soalan, maka anda boleh mengizinkan orang ini memasuki kalangan anda.

Anda ingin memilih orang yang akan membantu anda berusaha untuk menjadi orang terbaik yang anda boleh jadi.

Pemenangnya

Fikirkan dan jadikan lingkaran pengaruh anda seperti satu pasukan.

Anda mahukan pemain terbaik dalam pasukan anda sehingga anda mempunyai peluang terbaik untuk menang, bukan?

Terdapat lima pemain di gelanggang untuk permainan bola keranjang setiap pasukan, seperti lima orang dalam lingkungan pengaruh anda.

Oleh itu, mari kita bayangkan bahawa anda adalah penjaring utama. Itu adalah kekuatan anda. Anda perlu mencari pemain lain yang lebih baik dalam melakukan rebound dan menjaring untuk membina pasukan anda.

Lingkaran pengaruh anda tidak harus dibatasi hanya kepada lima rakan sepasukan; namun, anda semestinya menghadkan bilangan orang dalam kalangan anda. Apa kelemahan anda?

Cari orang yang dapat menjadikan anda lebih baik di kawasan yang paling anda perlukan. Cari orang yang sesuai dengan nilai dan perjalanan anda.

Soalannya

• Adakah orang ini mahukan yang terbaik untuk saya? Ini adalah soalan mudah tetapi penting. Adakah orang ini menginginkan apa yang saya mahukan dari segi perjalanan kejayaan saya?

• Adakah nilai mereka selaras dengan nilai saya? Ini akan menghilangkan sebilangan besar senarai. Ini harus melebihi nilai teras anda. Apa yang anda hargai dari segi pendapatan, kesihatan dan dalaman diri anda?

• Adakah mereka meningkatkan tahap tenaga saya? Ini cukup jelas, tetapi soalan sukar dijawab. Namun, ada beberapa orang dalam hidup kita yang menjatuhkan kita. Kadang-kadang, kita secara tidak sengaja mengelilingi diri kita dengan orang negatif atau orang yang tidak mahu melihat kita berjaya.

• Adakah saya bersedia melaburkan usaha dan masa dalam hubungan ini? Kita harus mengatakannya berulang kali: lindungi masa anda! Ini adalah satu perkara yang tidak dapat kita kendalikan. Hubungan interpersonal memerlukan usaha dan masa untuk dikekalkan. Adakah orang ini sesuai dengan masa anda?

• Bolehkah anda memberikan nilai kepada mereka ini? Ini adalah soalan yang paling penting. Lingkaran pengaruh anda bukan hanya mengenai anda dan apa yang anda bawa. Hubungan berkesan adalah kerana orang itu memenuhi keperluan, dan, pada gilirannya, anda juga memenuhi keperluan orang itu. Hubungan adalah jalan dua hala.

Penilaian

Lihat semula senarai orang anda dan tanyakan lima soalan di atas untuk setiap orang. Anda seharusnya dapat menjawab ya untuk semua lima soalan. Bulatkan nama orang yang mempunyai ya untuk setiap soalan. Jangan fokus untuk mendapatkan lima orang dalam lingkungan pengaruh anda. Jujurlah. Sekiranya anda hanya mempunyai satu, tidak mengapa!

Kita telah melihat banyak usahawan berjuang untuk mewujudkan hubungan interpersonal yang positif.

Penting untuk memahami bahawa membiarkan orang di luar lingkungan pengaruh anda adalah tidak mengapa.

Lingkungan pengaruh anda harus terdiri daripada orang-orang yang mementingkan matlamat dan dapat membantu pada masa anda memerlukan.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 16 April 2021

Tags: influence, pengaruh, positif, positive, writings
Subscribe

Posts from This Journal “pengaruh” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments