kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tidak mudah mengajar pelajar dewasa

Mengajar pelajar dewasa boleh menjadi sangat bermanfaat, tetapi juga sangat mencabar.

Kita tidak boleh lupa bahawa kita berurusan dengan individu yang mempunyai kehidupan mereka sendiri di luar sekolah, ada yang mempunyai jadual yang sangat sibuk.

Tetapi pelajar dewasa juga lebih bersedia untuk dialog dan pertukaran.

Mereka datang ke kelas dengan sekumpulan alat dan maklumat yang dapat bermanfaat bagi kita.

Di satu pihak kita boleh  menunjukkan kelebihan yang ada pada pengajaran pelajar dewasa dan cara anda, dapat memaksimumkan potensi mereka untuk belajar.

Dan di sisi lain, kita meneliti cabaran yang kita hadapi dan beberapa cara untuk mengatasinya.

Pelajar yang berautonomi

Kita mengajar dan melatih mereka dalam pelbagai dan berurusan dengan individu yang, pada tahap yang lebih besar atau lebih rendah, mempunyai satu set kemahiran belajar, yang diperoleh pada zaman persekolahan mereka sebelumnya.

Paling tidak, mereka memiliki kemahiran menulis, meringkas, dan mencatat.

Mereka tahu betul bagaimana rasanya menghadiri kelas, dan semakin besar komitmen mereka terhadap pembelajaran mereka, semakin teratur, dan semakin banyak kemahiran yang ingin mereka gunakan.

Bagaimanakah kita memanfaatkan sepenuhnya kemahiran belajar mereka yang diperoleh sebelumnya?

Kita boleh meminta mereka menghasilkan ringkasan video yang dilihat di kelas, atau tugasan membaca.

Galakkan mereka untuk menyediakan carta atau grafik.

Jangan ragu untuk memberikan jenis tugas kerja rumah yang lebih mencabar, tidak semestinya lebih banyak memakan masa, kerana kebanyakan pelajar dewasa tidak mempunyai banyak masa lapang di tangan mereka, tetapi mereka mungkin mengendalikan latihan yang lebih mencabar mental.

Mereka bahkan boleh membuat persembahan Power Point untuk peperiksaan akhir mereka. Jangan sesekali memandang rendah mereka.

Ciri pertama pelajar dewasa yang harus anda pelajari ialah mereka bukan kanak-kanak, dan mereka tidak memerlukan pertolongan dengan kerja rumah mereka.

Individu yang bermotivasi

Sebilangan besar pelajar dewasa yang mendaftar dalam program kursus melakukannya sendiri.

Ini adalah satu lagi ciri pelajar dewasa. Keperluan mereka mungkin berbeza-beza, tetapi hakikatnya adalah mereka berminat untuk belajar, suatu keperluan, bahkan kadang-kadang mendesak untuk belajar pelbagai ilmu pengetahuan

Ada yang perlu meningkatkan kemahiran komunikasi mereka untuk berniaga atau mempunyai peluang kemajuan yang lebih baik dalam kerjaya mereka.

Yang lain mahu melancong ke negara luar dan ingin cuba melakukan dengan sendiri.

Yang lain masih, cukup menikmatinya, atau mempelajarinya ketika mereka masih kecil dan ingin meningkatkan pengetahuan  mereka ke tahap seterusnya.

Bahkan mereka yang "dipaksa" belajar kerana keadaan seperti penempatan semula mempunyai alasan tertentu untuk belajar, dan tujuan yang akan memotivasi mereka untuk belajar.

Bagaimana kita dapat memanfaatkan motivasi mereka untuk belajar?

Walaupun pelajar anda mungkin mempunyai motivasi awal untuk mendaftar di kelas, ia mungkin akan hilang jika mereka tiba-tiba menghadapi aktiviti dan tugas yang tidak memberi inspirasi kepada mereka untuk belajar.

Untuk memotivasikan mereka dengan berkesan, pertimbangkan matlamat mereka.

Rancang aktiviti yang secara khusus memenuhi tujuan ini,

Sediakan pelbagai aktiviti yang akan membuat mereka terus terlibat, seperti video, permainan, atau bahkan lawatan lapangan.

Banyak ilmu

Salah satu kelebihan terbesar untuk mengajar pelajar dewasa adalah banyaknya pengetahuan dan pengalaman yang dapat mereka bawa ke kelas.

Kita tidak boleh lupa bahawa walaupun mereka tahu sedikit, mereka kemungkinan besar mengetahui banyak perkara tentang perkara lain, sama ada bidang kepakaran profesional mereka atau sekadar hobi, dan ini mungkin perkara yang tidak anda ketahui.

Sebilangan pengetahuan ini mungkin sangat khusus atau berkaitan dengan industri (farmaseutikal, pemasaran, pembuatan) atau pengetahuan asas mengenai perkara yang tidak anda miliki seperti kereta, sukan, kraf, bahkan bahasa lain.

Adalah mudah untuk meminta pelajar dewasa anda untuk membincangkan perkara yang mereka tahu.
Inilah sebabnya mengapa sangat penting bagi anda untuk mengetahui latar belakang dan minat pelajar anda.

Tidak cukup masa


Sangat sedikit pelajar dewasa yang mempunyai banyak masa lapang.

Sebilangan besar mempunyai pekerjaan dan kerjaya sepenuh masa, dan sukar bagi mereka untuk mencari masa untuk mengikuti program kursus apalagi melakukan kerja rumah dan belajar selepas kelas.


Daripada memaafkan mereka melakukan kerja rumah atau aktiviti di rumah, beri mereka beberapa tugas, yang lebih pendek untuk dilakukan.

Sebagai contoh, bukannya memberi mereka sesuatu yang mungkin memerlukannya 20 hingga 40 minit, beri mereka latihan 5 atau 10 minit, atau yang  mereka dapat melakukan sesuatu, atau ketika mereka sedang melakukan rehat makan tengah hari.

Minta mereka menonton video 5 minit semasa mereka bersarapan dan kemudian buat ringkasan . Permudahkan tugasan dan fokus.

Kekecewaan

Tidak seperti kanak-kanak, pelajar dewasa cenderung sangat sedar diri, terutamanya mengenai cara mereka bercakap dan sebutannya.

Mereka juga cenderung kecewa dengan lebih mudah.

Mereka berkecil hati jika mereka merasa tidak mencapai kemajuan sedikitpun, terutama pelajar maju yang mungkin merasa telah mencapai tahap, di mana mereka tidak dapat maju.

Akhirnya, mereka kadang-kadang menukarkan diri sendiri, menuntut perkara yang tidak realistik seperti sebutan atau mendengar yang sempurna.

1. Pertama, maklumkan kepada pelajar anda tentang apa yang harus menjadi matlamat yang realistik.

Pastikan mereka jelas mengenai apa program kursus dan apa yang diharapkan mereka pelajari.


Juga, jelaskan kepada mereka bahawa otak mereka tidak fleksibel seperti otak kanak-kanak, yang menjadikannya mustahil bagi mereka untuk kehilangan diri mereka.

Ini tidak bermaksud mereka tidak dapat meningkatkan keupayaan mereka, tetapi mereka akan selalu memiliki kebolehan yang merupakan bahagian dari siapa mereka.


2. Kedua, untuk menolong mereka mengesan kemajuan mereka, akhiri setiap kelas dengan Apa yang telah anda pelajari hari ini?

Mereka mungkin telah belajar mengenai topik tertentu, ketegangan baru, atau sekumpulan kemahiran yang sama sekali baru. Tetapi pastikan mereka menyedari perkara ini.


Sejauh ini, perkara terbaik untuk mengajar pelajar dewasa adalah perkara menakjubkan yang akan anda pelajari daripada mereka.

Beri mereka semua yang mereka perlukan untuk maju dan berkembang, tetapi juga terbuka untuk semua yang mereka akan kongsi dengan anda. Anda akan melihat bagaimana anda berkembang sebagai guru juga!


Selamat Menyambut Hari Guru 2021

Azizi Ahmad Bebas News Minda Bebas Columnists 18 Mei 2021
Tags: dewasa, guru, hari guru, pelajar, writings
Subscribe

Posts from This Journal “dewasa” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments