kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Guru BDR

Terpandang akan perkongsian sekumpulan bekas pelajar yang baru sahaja menamatkan pengajian 5 tahun di IPT jurusan pendidikan perguruan.


Terlihat juga satu komen, ‘Secara rasmi, dan secara senyap lulus dari institut. Tidak ada penghantaran fizikal tahun ini, tidak ada bon voyage, dan tidak ada upacara graduasi. Seolah-olah institut melihat kita pergi dengan tenang, tidak akan kembali sebagai pelajar lagi. Nah, inilah yang menjadikan kelulusan pada tahun 2021 begitu istimewa.’

Namun hanya sekadar ‘mengusik’ bakal pendidik ‘futuristik’ ini.


Sebuah laporan telah mengenal pasti empat jenis guru,  idealis, pengamal, rasionalis dan moderate. Di manakah anda sesuai dalam jenis itu ?

Mengapa anda menjadi guru? Adakah untuk a) membantu meningkatkan masyarakat, b) menolong pelajar, c) mempunyai kerjaya yang mantap atau d) sedikit dari ketiga-tiganya?

Sekiranya anda ingin memperbaiki dan membantu kehidupan  masyarakat, anda mungkin idealis ,  salah satu daripada empat jenis guru yang digariskan dalam laporan baru-baru ini.

Penyelidik juga melihat alasan guru untuk bergabung dan meninggalkan profesion, dan mengenal pasti empat klasifikasi dari hasilnya.


Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa guru boleh mempunyai kualiti dari pelbagai kategori sepanjang kerjaya mereka.

Idealis

Guru idealis bersedia untuk membuat perbezaan, bukan hanya kepada pelajarnya tetapi juga masyarakat secara umum. Mereka melihat peningkatan keadilan sosial sebagai bahagian penting dari peranan mereka, dan ketika bercakap mengenai pekerjaan mereka memikirkan di mana mereka dapat memberikan kesan yang paling besar.

Guru-guru ini juga tertarik dengan pekerjaan kerana mereka menyukai mata pelajaran mereka dan mempunyai keinginan untuk bekerja dengan orang muda. Motivasi mereka tidak goyah; 29% mengatakan mereka sangat tidak setuju bahawa mereka telah mempertimbangkan untuk meninggalkan profesion ini dalam masa terdekat atau berpeluang , berbanding dengan 25% guru secara keseluruhan.

Pengamal

Jenis ini tidak begitu berminat untuk memberi sumbangan kepada masyarakat tetapi menyumbang kepada perkembangan pelajar mereka sendiri. Mereka berkecimpung dalam profesion kerana ingin menjadi guru, mereka menikmati kemahiran mereka dan mereka komited dalam pekerjaan.

Pengamal juga yakin akan pentingnya pengembangan profesional yang berterusan. Semasa membuat keputusan di mana mereka  hendak mengajar, mereka mempertimbangkan ciri dan watak sekolah - termasuk aspek seperti tingkah laku dan pencapaian pelajar.


Rasionalis

Guru jenis ini menyertai profesion kerana alasan praktikal. Mereka percaya bahawa mereka dapat membuat perbezaan tetapi juga pragmatik, menyedari bahawa mereka memerlukan pekerjaan dengan gaji dan cuti yang baik.

Faktor-faktor ini memainkan peranan penting dalam menjaga mereka dalam profesion, begitu juga dengan keseronokan mereka terhadap budaya sekolah. Mereka bekerja di tempat yang membolehkan mereka memberi kesan tetapi juga menawarkan kualiti hidup yang baik.

Rasionalis, bagaimanapun, cenderung, dengan 50% dari mereka telah mempertimbangkan untuk meninggalkan profesion ini dalam masa yang terdekat atau berpelaunag. Mereka juga kurang cenderung daripada jenis guru lain untuk mengatakan bahawa mereka akan mengesyorkan pekerjaan ini kepada  mereka yang lebih muda.


Moderate

Jenis guru tidak mungkin mengeluarkan pendapat yang bermakna di bilik guru – mereka biasanya ‘guru entah berantah’. Tidak ada satu faktor yang membawa mereka masuk ke dalam profesion. Sebenarnya, mereka termotivasi oleh banyak hal (dari menyukai subjek mereka hingga keperluan untuk pekerjaan) dan mereka kekal berada dalam profesi dengan pelbagai alasan.

Sebahagian daripada kumpulan ini berpikiran terbuka tentang tempat mereka bekerja dari segi lokasi, sementara separuh lagi membuat keputusan setelah mempertimbangkan faktor peribadi dan sekolah. Namun, mereka cenderung berpindah kerana keluarga atau pasangan mereka.


Ketika mengesyorkan pekerjaan itu kepada pelajar dan diri mereka yang lebih muda, jenis ini kurang bersemangat - hanya separuh yang melakukannya, berbanding dengan tiga perempat dari "pengamal".

Mereka juga cenderung mempertimbangkan untuk meninggalkan profesion ini dalam masa terdekat atau berpeluang berbanding  "idealis" dan "pengamal".

Alhamdulillah dan tahniah buat mereka dan moga menjadi ‘pendidik guru’ yang cemerlang, gemilang dan terbilang secara BDR?


Tags: bdr, guru
Subscribe

Posts from This Journal “guru” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments