kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Graduasi

Menamatkan pengajian dan bergraduasi merupakan masa peralihan, dengan graduan yang baru dilantik secara optimis tetapi cemas menuju ke dunia yang tidak pasti untuk mengharungi masa depan mereka.

Mungkin tidak pernah ada tahun seperti ini. Cabaran yang dihadapi lulusan baru tahun ini adalah, untuk menggunakan kata yang terlalu banyak tetapi tepat yang menggambarkan pengalaman pandemik kolektif kita, yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Dunia yang diwarisi kelas 2020/2021 akan ditentukan oleh perubahan dan gangguan berterusan yang sama yang membentuk semula tahun terakhir persekolah mereka. Itu perkara baru bagi kita.

Lulus dan bergraduasi, seperti peralihan kehidupan lain yang besar, boleh menjadi luar biasa.

Keputusan semua terasa sangat penting sehingga sukar untuk mengetahui di mana hendak bermula.

Masa anda untuk berjaya dibuat adalah rancangan kehidupan manusia dan sistem perubahan tingkah laku yang akan meningkatkan setiap aspek kesejahteraan, prestasi, ketahanan dan hubungan fizikal dan mental anda.

Itu adalah destinasi yang besar dan bercita-cita tinggi, tetapi cara untuk sampai ke sana adalah permulaan langkah kecil.

Sudah tentu, graduan baru ingin mengambil alih dunia, dan kita harap mereka berjaya, ia boleh menggunakan beberapa rangka kerja.

Tetapi satu-satunya cara untuk melakukannya adalah dengan memulakan secara langkah mikro setiap hari pada satu masa.

Memulakan sesuatu dengan langkah kecil adalah kunci untuk merealisasikan semua tujuan dan cita-cita besar yang kita miliki.

Kita harus percaya bahawa kita akan berjaya (dengan tekanan dan keletihan yang jauh lebih sedikit) jika kita mengambil masa untuk mengecas semula, mengenali diri sendiri dan berhubung dengan orang lain dengan mengambil langkah mikro yang sepatutnya.

Ada sebab kita harus mengatakan bahawa adalah "terlalu kecil untuk gagal": sains menunjukkan bahawa langkah-langkah kecil tepat ini yang membantu kita membina tabiat, yang dari masa ke masa membawa kepada peningkatan besar dan bermakna dalam hidup kita.

Kita, seperti kata pepatah, adalah makhluk kebiasaan.

Menurut kajian dari Duke University, sekitar 45% tindakan kita sehari-hari terdiri dari tabiat kebiasaan. Oleh itu, gaya hidup kita, dan sama ada ia mengenai kita atau tidak, benar-benar menggambarkan kebiasaan kita.

Apabila kita mengubah tabiat kita, kita boleh mengubah hidup kita. Tetapi seperti yang diketahui oleh sesiapa sahaja yang pernah membuat resolusi Tahun Baru yang bercita-cita tinggi, mewujudkan tabiat baru tidak begitu mudah.

Namun, apa yang ditunjukkan oleh sains adalah mustahil - jika kita harus memula sesuatu dari kecil. Malah campur tangan terkecil boleh memberi kesan besar.

Tahun yang kebelakangan ini memang telah mencabar semua orang. Sebilangan besar daripada kita hanya berusaha untuk kekal sihat secara fizikal dan mental, dan menjadi rakan kongsi, ibu bapa, rakan atau pelajar terbaik yang boleh kita alami dalam masa yang sukar.

Idea untuk membuat perubahan hidup yang besar nampaknya tidak realistik. Tetapi langkah yang terlalu kecil untuk gagal pasti dapat diatasi.

Dari masa ke masa, kita akan berusaha menambah dan membawa kepada peningkatan yang bermakna dalam kesejahteraan keseluruhan kita.

Dan ketika kita mulai mengharungi dari pandemik, menghidupkan kembali hubungan, kembali ke tempat kerja, perjalanan, dan lain-lain – mengambil langkah mikro akan terus menjadi unit perubahan yang kita perlukan.

Musim graduasi adalah masa ketika kita secara kolektif mempertimbangkan persoalan besar tentang bagaimana kita menentukan kejayaan, bagaimana memenuhi tujuan kita dan bagaimana menjalani kehidupan dengan tujuan dan makna.

Kita berkongsi kebijaksanaan kepada generasi akan datang.

Tetapi kebijaksanaan sebenarnya hanya pengetahuan dalam tindakan.

Masa anda untuk berjaya adalah, dengan cara tertentu, ucapan permulaan yang dapat kita bawa bersama; dokumen cetak biru berorientasi tindakan yang memberi inspirasi untuk hidup dan bekerja pada masa yang sangat diperlukan.

Mempraktikan langkah mikro atau kecilan adalah satu perjalanan dan satu perkara yang anda tidak boleh tersalah.
Tags: graduasi
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments