kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Gred Inflasi Kesannya

Bagaimana Inflasi Gred Menyusahkan dan Menyukarkan  Pelajar

Inflasi gred adalah kecenderungan sekolah untuk memberi lebih banyak gred A dan B dan lebih sedikit C, D dan F yang berpotensi menyusahkan dan menyukarkan pelajar dalam beberapa cara.

Pengkritik inflasi gred mengatakan bahawa ia boleh:

Menjadikan ganjaran untuk prestasi unggul kurang diinginkan.

Menjadikan pemisahan pelajar berpencapaian tinggi  dengan pelajar biasa setiap hari lebih sukar.

Merumitkan  proses pemeringkatan prestasi pelajar di jurusan dan institusi.

Meletakkan pelajar pada tahap yang tidak menguntungkan sekiranya sekolah mereka tidak terlibat dalam inflasi gred.

Ini nampaknya merupakan risiko yang besar terhadap pencapaian pelajar. Walau bagaimanapun, memang terdapat beberapa perdebatan sama ada masalah itu sebenarnya wujud.

Adakah inflasi gred nyata?

Stuart Rojstaczer dan Christopher Healy mungkin merupakan dua pengarang yang lebih produktif mengenai masalah inflasi gred.

Rojstaczer pertama kali menulis mengenai masalah tersebut di The Washington Post pada tahun 2003.

Kumpulan data awalnya merangkumi trenda penggredan dari 30 universiti dan kolej dan membawanya untuk menyimpulkan bahawa inflasi gred adalah masalah di institusi di seluruh negara.

Sejak itu, dia telah mengumpulkan data dari lebih dari 230 pusat pengajian sekolah dan dapat memetakan kepelbagaian dalam penilaian sejak tahun 1930-an. Data beliau menunjukkan bahawa purata PNK di kolej di Amerika Syarikat meningkat dari 2.3 pada tahun 1930 menjadi hampir 3.1 pada tahun 2006. Ia adalah peningkatan 0.15 mata setiap dekad.


Tentunya tidak semua orang bersetuju.

Pusat Statistik Pendidikan Nasional (The National Center for Education Statistics) mengeluarkan laporan yang merangkumi lebih daripada 16 juta pelajar dan mengkaji data penggredan untuk tahun pengajaran 1999-2000.

Dalam kajian ini, penyelidik mendapati bahawa kira-kira 29% pelajar mendapat gred C atau lebih rendah sementara hanya sekitar 15% mendapat markah A atau lebih tinggi. Ini sesuai dengan dapatan taburan biasa, tetapi tidak termasuk data sejarah

Kajian 1995 oleh Clifford Adelman, seorang penganalisis penyelidikan di Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat, mengkaji transkrip dari 3,000 kolej dan universiti.

Data beliau menunjukkan bahawa nilai sebenarnya sedikit menurun dalam 20 tahun terakhir. Oleh itu, tidak semua orang bersetuju bahawa inflasi gred adalah masalah berleluasa di universiti dan kolej Amerika.

Apa masalahnya?

Sekiranya kita kembali kepada data dapatan yang dikumpulkan oleh Rojstaczer dan Healy, kita melihat bahawa pada akhir tahun 2010, 73% dari semua gred di sekolah awam adalah A atau B. Lebih buruk lagi di sekolah swasta, dengan 86% dari semua gred masuk sebagai A atau B.

Dan ini telah menyebabkan beberapa masalah:

Pemampatan prestasi

Apabila semua pelajar mendapat markah tinggi, menjadi lebih sukar untuk memisahkan prestasi terbaik daripada prestasi purata.

Dengan pelajar memohon peluang pasca siswazah dan mencari pekerjaan pasca siswazah, ia menjadi semakin sukar untuk mengenal pasti yang terbaik dari yang terbaik.


Andainya kita menganggap dan menggunakan gred nilai sebagai petunjuk utama prestasi pelajar di sekolah, apa yang berlaku apabila hampir setiap pelajar tiba-tiba berada di kedudukan terbaik dalam kelas?

Keupayaan kolej atau universiti untuk menyokong pelajar yang unggul dikurangkan dengan ketara.

Pengurangan motivasi

Sesiapa yang mengetahui dan mahir dengan idea lengkung lonceng memahami idea "melengkung gred."

Bagi mereka yang tidak biasa dengan lengkung loceng, anggapan mereka adalah majoriti pelajar adalah berpencapaian sederhana , adanya sekumpulan kecil jauh berada di atas dan jauh di bawah standard prestasi itu.

Inflasi gred menggerakkan sebahagian besar gred tersebut ke tahap prestasi yang lebih tinggi, mengubah apa yang seharusnya menjadi ganjaran yang langka menjadi harapan yang sama.

Ganjaran berlebihan menurunkan nilai ganjaran itu sendiri. Gred tinggi berfungsi sebagai ganjaran, memotivasi pelajar untuk memisahkan diri dari rakan sebaya mereka melalui pencapaian tinggi.

Apabila setiap orang mendapat gred tinggi secara berkala, nilai ganjaran itu akan merosot. Ganjaran langka lebih berharga, jadi apabila menjadi lebih biasa, ganjaran menjadi kurang berharga.

Tekanan terhadap tenaga pengajar

Apabila pendidik guru mula memberikan gred A dan B dengan lebih banyak dari C, pelajar mula mengharapkan gred A dan B.

Dalam senario itu, seorang guru yang memberikan lebih banyak gred C cenderung untuk melihat kurangnya pelajar di kelasnya dan digambarkan oleh pelajar sebagai ‘pengajar yang "sukar".

Apabila kehadiran di kelasnya merosot, sekolah melihat pengajar ini sebagai guru dibawah par. Jadi, kitaran itu berlaku. Pelajar dan ibu bapa sama-sama mengharapkan gred tinggi. Seorang guru yang tidak memberi mereka gred markah tinggi akan menjadi guru yang buruk.


Inflasi gred masih belum dapat ditangani pada peringkat  sistem pendidikan, walaupun memang terdapat dan ada sebilangan pendidik yang  telah mengambil tindakan untuk mengedarkan gred dengan lebih tepat di seluruh spektrum.


Dasar ini sedikit sebanyak berjaya mengagihkan semula gred ke jajaran yang disasarkan oleh pusat pendidikan tetapi yang terlibat di ‘anak tirikan’. Pendidik tahu masalah tersebut dapat diatasi dengan jayanya. Persoalannya, berapa banyak sekolah dan pendidik lain yang akan bertindak?
Tags: gred, inflasi
Subscribe

Posts from This Journal “inflasi” Tag

  • Inflasi Menghakis

    Kini heboh dengan musim durian, petai dan sebelum ini musim ‘harum manis’ Peminat durian, petai dan harum manis biasanya mereka yang…

  • Inflasi Kini

    Bahagian yang nampaknya tidak ada orang yang bercakap, atau peduli adalah disebalik keadaan inflasi. Terdapat banyak bahan yang tersedia untuk…

  • Adakah inflasi gred baik atau buruk

    Anda tentunya mahu memperoleh gred yang baik di sekolah, kolej atau universiti. Dengan keputusan peperiksaan yang baik atau cemerlang pastinya…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments