kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pembelajaran

Pada hari yang kebiasaan, pembelajaran adalah sesuatu yang dilakukan lebih kurang sama di setiap persekolahan.

Pelajar duduk, mendengar gurunya, membuat nota dan melakukan ujian dan latihan.

Mereka yang mahir dalam kaedah bidang ini adalah bernasib baik dan mungkin mendapat penilaian yang baik.
Tetapi jika anda sukar mengikuti kaedah seperti ini, mungkin akan akan mendapati begitu sengsara.


Pelajar berbeza, pembelajaran berbeza

Generasi pelajar yang kita ada sekarang (generasi WiFi) mengubah cara pembelajaran ini.

Mereka dibesarkan dengan teknologi. Para saintis mendapati bahawa pendedahan seumur hidup ini menyebabkan otak mereka berkembang secara berbeza.

Itulah sebabnya mengapa sering dilihat bahawa pelajar, tidak kira apa tahapnya, berjuang untuk hanya duduk di kuliah dan mengambil nota.

Kita tidak boleh memaksa pelajar untuk belajar dengan cara yang sama seperti yang kita lakukan 10 tahun yang lalu, tetapi kita perlu memberi mereka bentuk pendidikan yang mencabar mereka untuk menghasilkan yang terbaik dalam diri mereka. Nasib baik juga, pendidik mula memahami perkara itu.

Penyelesaiannya: pembelajaran blended (gabungan, teradun, campuran)

Bentuk pendidikan blended juga dipanggil pembelajaran gabungan, teradun, campuran dan boleh digambarkan sebagai gabungan antara pembelajaran luar talian dan dalam atau diatas talian (memerlukan inspirasi? Muat turun buku masakan pembelajaran campuran).

Pelajar pada masa ini memerlukan persekitaran interaktif untuk belajar.


Persekitaran ini, atau platform pembelajaran, adalah aspek dalam talian.

Tetapi selain itu pelajar masih memerlukan rasa tujuan dan kawalan terhadap apa yang mereka pelajari, yang akan diberikan oleh guru semasa waktu hubungan luar talian.

Istilah lain yang lebih kerap digunakan hari ini adalah pembelajaran hibrid (hybrid) atau istilah kacukan.

Bagi yang baru cuba untuk memahaminya , pembelajaran hibrid dan pembelajaran blended kelihatan sama tetapi itu tidak berlaku.

Pembelajaran blended difokuskan pada kombinasi antara pembelajaran luar talian dan dalam talian, sedangkan pembelajaran hibrid adalah untuk mencari gabungan yang tepat untuk anda daripada semua kemungkinan dalam pembelajaran, tidak kira sama ada mereka berada di luar talian atau dalam talian.


Pengamal percaya bahawa pembelajaran blended campuran dan hibrid kedua-duanya akan sangat berkesan kerana sinergi yang dihasilkan antara kaedah belajar yang berbeza.

Pembelajaran campuran menggunakan alat dalam talian terbaik untuk menyokong bilik darjah yang dipimpin oleh guru, tetapi pelajar juga digalakkan untuk meneroka dan mengikuti jalan mereka sendiri dengan modul berasaskan komputer.

Seorang pengajar harus  dapat menghidupkan pelajaran tersebut dan memberi makna.

Pembelajaran hibrid kurang memberi tumpuan kepada teknologi dan lebih kepada cara yang paling berkesan untuk menyampaikan pembelajaran kepada pelajar, yang berbeza bagi setiap kumpulan individu.

Di platform pembelajaran, pengamal harus menggabungkan fungsi pembelajaran hibrid dengan fungsi pembelajaran campuran.
Tags: blended, campuran, hibrid, kacukan, pembelajaran, teradun
Subscribe

Posts from This Journal “pembelajaran” Tag

  • Proksi Lemah Pembelajaran Berkesan

    Pernahkah kita berfikir bahawa salah satu petunjuk proksi lemah bagi pembelajaran berkesan adalah penglibatan, Namun ia adalah istilah yang…

  • Kekalkah pembelajaran di rumah selepas pandemik?

    BARU-BARU ini Menteri Kanan Pendidikan, Dr Radzi Jidin mengumumkan bahawa semua sekolah di seluruh negara ditutup mulai 9 November hingga ke tarikh…

  • Ke arah pembelajaran di rumah

    Artikel Sekolah tutup bukan waktu guru bercuti bertarikh 11 November 2020 menjadi perhatian. Ini adalah berikutan pengumuman dari Menteri Kanan…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments