kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Hargai

Memperolehi keputusan yang cemerlang dan baik dalam peperiksaan, terutama mendapat sebanyak mungkin A adalah matlamat utama calon pelajar.

Ia seolah menjadi kebanggaan dan kehormatan bukan hanya kepada mereka tetapi juga guru, ibu bapa, keluarga dan masyarakat mereka.

Dengan bantuan dan bimbingan  yang tepat, pelajar yang mempunyai IQ tinggi akan dengan mudah mengikuti peperiksaan mereka.

Pelajar lain yang bermotivasi dan bersedia bekerja keras juga akan memperoleh keputusan yang baik.

Pada tahun ini, 8,876 atau 2.1% pelajar yang menduduki SPM (2020) mendapat skor As.

Walaupun demikian, menurut Menteri Pendidikan, Datuk Mohd Radzi Md Jidin, hanya 88.68% daripada 338.659 calon di seluruh negara akan mendapat sijil peperiksaan SPM mereka.

Ini bermakna sekurang-kurangnya 43,235 belum memenuhi syarat untuk mendapatkan sijil.

Persoalannya, adakah pelajar ini tidak cukup baik dalam pelajaran mereka?

Atau ada faktor lain yang menyebabkan mereka kurang berprestasi, seperti keadaan dan kedudukan keluarga, persekitaran belajar yang tidak baik atau kekurangan sikap dan watak belajar yang betul?

Sebenarnya, sebilangan pelajar mungkin hanya lambat berkembang.

Bagaimana pandangan masyarakat kita terhadap pelajar yang kurang berprestasi ini? Adakah mereka dianggap sebagai gagal? Adakah masa depan yang baik untuk mereka?

Ketika menghadapi peperiksaan, adalah biasa untuk mengharapkan pelajar memperoleh sebanyak mungkin gred cemerlang.

Pihak berkenaan dan berkaitan  mengurniakan ganjaran, termasuk biasiswa, kepada mereka yang memperolehi keputusan tinggi. Tidak ada yang salah dengan itu.

Namun, penting bagi kita untuk ingat Kembali  bahawa pendidikan adalah proses pembelajaran sepanjang hayat, dan sekolah adalah titik permulaan untuk ini.

Oleh itu, mencapai kejayaan atau sebaliknya dalam peperiksaan sekolah bukanlah pengakhiran dari pencapaian kecemerlangan dalam hidup.

Adalah penting untuk memupuk budaya menjalani kehidupan yang cemerlang.

Hanya mereka yang benar-benar berusaha mencapai matlamat ini yang dapat membina negara ini dan menyumbang kepada kesejahteraan generasi akan datang.

Memang, kita mahu generasi masa depan kita unggul dalam apa sahaja yang mereka lakukan, sama ada sebagai golongan marhaen atau sebagai profesional .

Kita memerlukan generasi pelajar untuk memiliki pengetahuan bukan sahaja di minda tetapi juga di hati mereka.

Kedua-duanya melibatkan pembelajaran sepanjang hayat. Tidak ada had untuk memperoleh pelajaran.

Oleh itu, apabila  kita memuji dan memberi penghargaan kepada mereka yang melakukannya dengan baik, kita juga harus ingat bahawa setiap individu itu unik dan diciptakan bermaruah.

Kita tidak boleh mengukur kejayaan seseorang hanya berdasarkan kemampuan mental mereka tetapi juga, dan yang lebih penting, berdasarkan watak dan potensi sebenar mereka.

Adalah diharapkan  pelajar yang berjaya dalam SPM 2020 tidak akan berhenti untuk mencapai kecemerlangan dalam pembelajaran.

Dan kepada mereka yang tidak melakukannya dengan baik, jangan berputus asa.

Teruskan  melihat lebih jauh sehingga anda menemui potensi yang belum dimanfaatkan.

Adalah juga diharap masyarakat kita akan melihat disebalik hasil keputusan peperiksaan dan dapat membantu setiap pelajar kita untuk mencapai potensi sebenar tanpa mengira sama ada mereka berjaya atau tidak.

Tags: hargai
Subscribe

Posts from This Journal “hargai” Tag

  • Mengapa kita menghina usaha baik orang lain

    Mengapa orang mengkritik dan menghina niat usaha hebat orang lain – kita tidak dapat menghargai kerja dan perbuatan baik orang lain kerana…

  • Hargailah apa yang kita ada

    Ramai dari kita sering tidak mengambil kisah atau mengabaikan sesuatu sehinggalah kita kehilangan sesuatu. Ini boleh disamakan dengan perihal…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments